خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ارتباط علمی بین استرس و موهای خاکستری

« زندگی پراسترس باعث سفید شدن موهای سر انسان می‌شود» این نظریه چقدر درست است؟ آیا از نظر علمی ثابت شده است؟ اگر حقیقت دارد با سبک زندگی پراسترس دنیای امروزی چه کاری از دست ما ساخته است؟
به گزارش آنا به نقل از sciencealert، واکنش‌ اولیه‌ اکثر افراد وقتی که متوجه تار مویی خاکستری رنگ در میان موهایشان می‌شوند، وحشت است. سپس سعی می‌کنند که خود را آرام کنند. پس شروع می‌کنند به دلداری دادن خود: «همه اینها از استرس است! نباید بگذارم این حس من را کنترل کنند».
اغلب توصیه می‌شود که اگر می‌‌خواهید اثری از موهای خاکستری در گیسوانتان دیده نشود، سطح استرس خود را پایین نگه دارید.
خبر بد این است که این توصیه کاملا دروغ است و خبر خوب اینجاست که استرس هیچ ارتباطی با پدیدار شدن موهای نقره‌ای روی سرتان ندارد. در واقع، به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی نقش مهمی در از دست دادن رنگ موهایتان ایفا می‌کند.
نینا گواد، از انجمن متخصصان پوست بریتانیا، در این باره می‌گوید: «در اکثر غریب به اتفاق مردم، سفید شدن موی سر چیزی نیست که دست فرد باشد. این فرآیند تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است که کنترلشان از عهده ما خارج است».
می‌خواهید بدانید این داستان ساختگی از کجا آمد؟ همه ماجرا تقصیر موش‌ها بود. مطالعات متعددی روی جوندگان صورت گرفته است که نتایج همگی آنها ارتباطی بین استرس و خاکستری شدن مو را نشان می‌دهد. نتایج پژوهشی در سال 2011 حاکی از آن بود که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس بر DNA انسان تاثیر گذار است و می‌تواند باعث تغییر ژن‌هایی شود که مسئول رنگیزگی موهای انسان است.
همچنین براساس نتایج مطالعه‌ای در سال 2009، دلیل اینکه موهای انسان رنگ خود را از دست می‌دهد این است که هرچه فرد پیرتر می‌شود میزان تولید پروتئین حفاظتی مخصوصی که از موها در برابر فرآیند طبیعی سفید شدن محافظت می‌کند، کم‌تر و کم‌تر می‌شود.
خوشبختانه موش‌ها انسان نیستند و اکثر آنها به صورت طبیعی خاکستری هستند. تاکنون پژوهش‌های زیادی صورت نگرفته است که نشان بدهد یافته‌های تحقیقات بالا در انسان صدق می‌کند یا خیر.
رادنی سینکلر، استاد پوست پزشکی از دانشگاه ملبورن، اظهار کرد: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان‌دهنده ارتباطی بین خاکستری شدن مو و استرس، رژیم غذایی یا سبک زندگی باشد».
بنابراین اگر فکر می‌کنید که سفید شدن موهایتان تقصیر زندگی پراسترس امروزی است، اصلا نگران نباشید چراکه ژن‌های خودتان باعث ظاهر شدن موهای خاکستری روی سرتان هستند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا