خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | روز هجوم نامزدهای خاص

محمد توکلی، انصاف نیوز: بیست و چهارم فروردین ستاد انتخابات کشور از نظر حضور چهره‌های مشهور بر خلاف روز گذشته ساعات نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت. اما امروز شاهد حضور حیرت انگیز بیشتر از سیصد نفر برای ثبت نام در انتخابات 96 بودیم. تحلیل گران سیاسی از هر دو جناح عمده کشور این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تصمیم گیران توان و اختیار لازم برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری جهت جلوگیری از مضحکه شدن وجهه کشور در سطح جهان را ندارند؟

در همین ارتباط حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس، در یادداشتی نوشت: «در این روزها عرصه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری متاسفانه به عرصه مضحکه و خنده و طنزهای تلخ و ناراحت کننده‌ای تبدیل شده است. درست است که هیچکس این افراد را جدّی نمی‌گیرد اما بی‌شک این صحنه‌ها در سطح‌شأن و شؤونات کشور بزرگ ما نیست. فکر نمی‌کنم در جهان امروز کشور دیگری مثل ایران باشد که عرصه ثبت نام برای ریاست جمهوری به‌عنوان عالیترین مسؤولیت اجرایی کشور در آن تا این حد تنزل یافته باشد. امسال هم گذشت اما به نظر نمی‌رسد که روشی که برای ثبت نام کاندیداها اعمال می‌شود مناسب شأن و شخصیت جهانی کشور ما باشد. فکر هم نمی‌کنم قانونگذار قانون اساسی کشورمان نیز از عبارت اینکه ریاست جمهوری باید از رجال سیاسی و مذهبی کشور باشد، چنین عرصه‌ای را در تصور داشته است. بنده اطمینان دارم که وزارت محترم کشور و مسؤولین اجرایی برگزاری انتخابات بیش از همه در این روزها در ناراحتی هستند. آن‌ها مانند عرصه ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی نیاز به قوانینی دارند که حد و حدود ثبت نام کنندگان را مشخص‌تر تعریف نماید تا این ساز و کار مانع شود که صحنه ثبت نام انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری به چنین سطحی تنزل نماید.»

ـ به گزارش خبرگزاری تسنیم در وزارت کشور در ساعت‌های اولیه ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، فردی از استان کرمان به همراه دختر 3 ساله خود برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد و قصد ثبت نام خود و دختر خود را داشت که به دختر بچه وی اجازه ثبت نام داده نشد.

ـ امروز نیز شاهد حضور برخی چهره‌های شناخته شده تر برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بودیم. از جمله این چهره‌ها می‌توان به محمد غرضی، حسن سبحانی و مصطفی هاشمی طبا اشاره کرد. در ادامه بخشی از گفته‌های این سه چهره را پس از ثبت نام در انتخابات مرور می‌کنیم.

محمد غرضی: «رانت شهرداری تهران به مراتب از رانت دولت بیشتر است. شهرداری تهران با تکیه بر همین رانت رئیس‌جمهور معرفی کرده و باز هم دارد معرفی می‌کند. 30 هزار میلیارد تومانی که در سال توسط شهرداری در تهران خرج می‌شود باید مشخص شود چه میزان از آن خرج معرفی کردن رئیس‌جمهور می‌شود؟ برای اینکه مردم تهران از رنج رانت شهرداری و ملت از رنج رانت رئیس‌جمهور که شهردار بوده نجات پیدا کنند حتماً تهران را تقسیم می‌کنم.»

حسن سبحانی: «نیاز امروز کشور تشکیل دولتی است که ادعای حل معجزه وار مشکلات عدیده مردم را نداشته باشد. به دلایل معینی دوره توسعه یافتن کشور ما طولانی شده است. برای جبران این عقب ماندگی ملت باید انجام کارهای سختی را متحمل شوند و حداقل به یک دهه تلاش و کوشش نفس‌گیر ملت نیاز است تا جامعه وارد مرحله توسعه یافتگی شود.»

مصطفی هاشمی طبا: «حفظ سرزمین ایران اصلاح کشاورزی، رسیدگی به مردم محروم و ایجاد اشتغال از جمله اولویت‌های من برای دولت دوازدهم خواهد بود. بسیار متأسف هستم از اینکه برخی افراد با دستاویز قرار دادن کلمه مردم نسبت به بقای جمهوری اسلامی تشکیک می‌کنند. متاسفانه امروز برخی که حتی در داخل نظام نیز قرار دارند خود را به عنوان اپوزسیون جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند و خدماتی که این نظام به مردم ارائه کرده است را نادیده می‌گیرند.»

ـ سعید حجاریان در گفت‌گو با ایسنا درباره طراحی جریان احمدی نژاد- مشایی برای انتخابات 96 گفت: «هم آقای احمدی‌نژاد و هم بقایی هر دو رد صلاحیت خواهند شد. احمدی‌نژاد نیرویی دارد که روز آخر ثبت‌نام خواهد کرد و وی قصد دارد که نقش آقای هاشمی در انتخابات 92 را ایفا کند. یعنی بگوید که من را رد کردید اما رأی من برای فلان آقاست. در بین اطرافیان ایشان تنها فردی که می‌تواند از شورای نگهبان اجازه عبور بگیرد آقای ثمره هاشمی است و احتمال می‌دهم که این گروه چنین نقشه و برنامه‌ای در سر می‌پرورانند.»

ـ محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در دیدار با اعضای ادوار انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران هشدار داد: «نظام اسلامی ظرفیت تکرار حوادثی به مانند حوادث 88 را ندارد و برخی افراد که در آن مقطع جرقه اولیه این حوادث را زدند اکنون هم می‌خواهند جو کشور را با اظهارات نسنجیده خود متشنج کنند به همین دلیل اصلاح‌طلبان باید هوشیار باشند که در دام طراحی شده این افراد که سابقه رودر رویی با ارکان نظام را دارند نیافتند.» (ایلنا)

ـ سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: «ثبت‌نام احمدی نژاد، امری غیرطبیعی، غیراخلاقی و غیرتوصیه‌ای است و وظیفه اصلی بعد از ثبت نام بر عهده شورای نگهبان است. به نظرم باید از خود او بپرسید که با وجود مخالفت رهبری که به شما توصیه کردند به انتخابات ورود نکنید و شما در اظهارات خود، اعلام کردید بنا به توصیه رهبری ثبت نام نمی‌کنم؛ چطور بر خلاف همه آن‌ها ثبت‌نام کردید؛ باید به صورت جدی از خود ایشان سؤال شود.»

ـ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به دولت پیشین اظهار کرد: «چهار پنج سال قبل فضای خاصی در کشور وجود داشت و اختلاف بین قوا و ذبح شدن اخلاق برای ماندن در قدرت را شاهد بودیم و عملاً برای اینکه کارها خوب انجام شود، کمتر از نظر کارشناسی و بزرگان استفاده می‌شد.» (ایرنا)

ـ وزیر اطلاعات در واکنش به اظهارات اژه‌ای درباره نقش داشتن علوی در پرونده بازداشت مدیران کانال‌های تلگرامی حامی دولت گفت: «برای ادمین ها جرمی نمی‌شناسم که شریک آنها باشم، گویا آنها شریک جرم بنده هستند. دفاع از دولت جرم کوچکی نیست. با حساسیت‌های امنیتی کشور و منطقه وقت زیادی برای پرداختن به این موضوعات ندارم.» (فارس)

ـ محمد باقر قالیباف، یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات 96، در حمله‌ای چند باره به عملکرد دولت روحانی گفت: «وقتی کسی بی‌هیچ مبنا و فقط برای کسب رأی، وعده 100 روزه می‌دهد مشخص است که درکی از مدیریت اجرایی کشور ندارد و مجبور می‌شود به بی‌صداقتی روی بیاورد. 100 روز که هیچ، کارنامه 4 سال دولت را که نگاه می‌کنیم می‌بینیم دولت فقط از طرح‌ها و بسته‌های بی‌سرانجام و تبلیغاتی را مشاهده می‌کنیم بدون آنکه این طرح‌ها و بسته‌ها به نتیجه‌ای روشن برسد.» (فارس)

ـ هوشنگ امیر احمدی که به دلال روابط ایران و امریکا مشهور است و روابط خوبی با دولت گذشته داشت برای حضور در انتخابات 96 ثبت نام کرد.

ـ مهرداد بذرپاش از نامزدهای احتمالی جمنا برای انتخابات ریاست جمهوری سن کابینه روحانی را علت مشکلات کشور دانست و گفت: «متأسفانه در دولت یازدهم با توجه به اینکه میانگین سنی جمعیت کشور، 29.7 سال است، به لحاظ سنی، شکاف سنی میان جمعیت کشور و هیأت دولت، بیش از دو برابر است. نتایج این وضعیت را هم در اغلب حوزه‌های اجرایی کشور می­توانیم ببینیم.» (فارس)

ـ اسدالله بادامچیان، عضو حزب موتله، نامزد این حزب را انامزد صلح انتخابات این دوره خواند. وی گفت: «تاکنون در افراد ثبت نام شده اصلح برای این دوره از نظام جمهوری اسلامی میرسلیم است و یکی از دلایل این مسئله این است که میرسلیم دارای فرهنگ رجایی است. نسبت به کاندیدای نهایی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی نهایت احترام را قائل هستیم؛ آیت‌الله رئیسی را نیز از عناصر مفید کشور می‌دانیم؛ باید کمی به جلو برویم تا ببینیم خواست عمومی مردم چیست. آیت‌الله رئیسی چهره‌ای بزرگ است که در مجموعه ارزش‌گرایان قرار دارد و در کنار او چهره‌ای دانشگاهی و متدینی همچون میرسلیم قرار گرفته است.» (تسنیم)

ـ سید حسن خمینی در همایش دیده بان اعتدال با یادآوری ثبت نام مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات 92 گفت: «در ادوار مختلف آیت‌الله هاشمی به اشرافیت متهم شد، اما واقعیت این است که در عمل و گفتار به دور از ریا بود. در سخنرانی‌هایی ایشان گفتند به این دلیل جذب امام شدم که ریا نداشت. آقای هاشمی هم هیچ‌گاه بنای کتمان نداشت و خودشان بودند. روزی که برای ثبت‌نام سال ۹۲ رفته بود، گفتم با همان ماشین‌های که همیشه رفت و آمد می‌کنید رفتید، گفتند بله برای رأی مردم که نباید ریا کرد. اشرافیت یعنی مال داشتن، اگر ابراز کنیم به جهت تفاخر به دور از شان انسانی است، اما حالا کسی مال دارد اما کتمان می‌کند که ریا است و مصداق چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند، است.» (ایلنا)

ـ روزنامه اعتماد در گزارشی چهار سناریو «گرفتن صلاحیت بقایی»، «برهم زدن جبهه اصولگرایی»، «ساختارشکنی» و «حمایت از نامزد سایه» را از علل احتمالی ثبت نام احمدی نژاد دانست.

ـ دادستان کل کشور با اشاره به صحبت‌های جنجالی چندی پیش رییس جمهور سابق در خوزستان گفت: «گاهی به ما می گویند فلان آقایی در خوزستان فلان حرفهایی را زده است، فلان جا حرف‌های دیگری زده، ما می گوییم نوبت آن‌ها هم می‌رسد و باید این دمل برسد تا به آنها هم رسیدگی کنیم.» (خبرگزاری صداوسیما)

ـ رجانیوز در یادداشتی با یادآوری عملکرد ولایتی در انتخابات 92 پیش بینی کرد که میرسلیم نیز همان نقش را در انتخابات 96 ایفا خواهد کرد.

ـ شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) ثبت نام ۵ نامزد برگزیده شده در مجمع عمومی دوم خود در انتخابات ریاست جمهوری در مقطع کنونی را بلامانع دانست. (ایلنا)

ـ ابراهیم رییسی در بازدید از مؤسسه کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی گفت: «اگر کشاورزی در ایران اسلامی از سنتی به سمت صنعتی پیش برود و کشاورزی دانش بنیان مورد توجه جدی قرار بگیرد، قطعاً تولیدات کشاورزی تقویت و زمینه اشتغال بیشتری برای فارغ التحصیلان کشاورزی نیز فراهم خواهد شد.»(فارس)

ـ جامعه مداحان تهران از قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 دعوت کرد. پیش‌تر خبرهای بسیاری مبنی بر کمک‌های مالی به هیئات مذهبی تهران از سوی شهرداری تهران منتشر شده بود. (فردا)

ـ روزنامه آفتاب یزد با یادآوری نقدهای مرحوم هاشمی به احمدی نژاد از تحقق پیش بینی دوازده سال پیش «آیت الله» درباره رییس جمهور پیشین خبر داد.

ـ حمید رضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگویی با روزنامه شرق اظهار داشت: «این کارهای احمدی‌نژاد برای کسانی که او را از نزدیک می‌شناختند، کارهای عجیبی نیست. عجیب اعتمادی بود که اصولگرایان به خطا، به او داشتند، آن هم از ابتدا، یعنی از سال ۸۲ به بعد. یادم هست همان روزهایی که فهرست احمدی‌نژاد در شورای شهر تهران هشت‌میلیونی با مشارکت ۱۰۶ هزار نفر رأی آورد (سال ۸۲) و شهردار تهران شد – و هنوز بحث اینکه او «رجایی» است- من در نشست ماهانه همکاران سابق به آقای ناطق‌نوری گفتم حاج‌آقا، اطلاع بدهید این احمدی‌نژاد «رجایی» شما نیست. شهید رجایی یک شخصیت انقلابی واقع‌نگر و صادق و به قول امام دارای عقل بود. بعد گفتم من احمدی‌نژاد را در زمان جنگ، دو سالی که به عنوان سرباز در کردستان مشاور استاندار بود خوب و از نزدیک می‌شناسم. به حاج‌آقای ناطق‌نوری گفتم این فرد نامتعادل، متوهم، خودشیفته است و علاقه عجیبی برای دیده‌شدن دارد»

ـ مینو خالقی در روزنامه اعتماد درباره نامزدی زنان در انتخابات نوشت: «با توجه به تعالیم روشنگر قرآن مجید و سیره معصومین که زنان را در انجام اعمال مهم اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، پذیرای مسوولیت‌های خطیر و برخوردار از ارزش و کرامتی والا معرفی کرده‌اند و همچنین با توجه به اصول متعدد ۳، ۶، ۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۵۶ و توجه ویژه قانون اساسی به حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملت اعم از زن و مرد با رعایت موازین اسلام و موظف کردن دولت به رعایت حقوق زن در تمام جهات، شایسته است تفسیر لفظ رجل سیاسی و مذهبی در پرتو دیگر اصول بنیادین قانون اساسی که لازمه رعایت حقوق شهروندی به خصوص حقوق اجتماعی- سیاسی نیمی از افراد ملت یعنی زنان است، صورت پذیرد و حق حاکمیت افراد بر سرنوشت اجتماعی خویش «فارغ از هر دیدگاه جنسیتی» به عنوان اصلی بنیادین و راهگشا در تعیین ملاک‌ها و تفسیر الفاظ مورد امعان نظر ویژه واقع شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا