خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وعده‌ ۵ میلیون شغل از سوی قالیباف و پرونده‌ باز استخدام‌های مترو

صحبت‌های قالیباف پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ حاوی بخش زیادی از برنامه‌های او برای انتخابات بود.
محمد‌حسین نجاتی در خبر آنلاین نوشت: شهردار تهران بالاخره در آخرین ساعات ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری در دوره دوازدهم خود را به وزارت کشور رساند و نامزد انتخابات شد.

این سومین بار است که محمدباقر قالیباف ردای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری را به تن می‌کند و حالا با پشتیوانه ۱۲ سال مدیریت شهری در تهران پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته است.

در واقع کارنامه او در مدیریت شهری تهران منتقدان جدی و موافق خاص خود را دارد، اما طی سه سال اخیر حجم عملکرد انتقادبرانگیز او باعث شد، بخش زیادی از افکار عمومی جلب این واقعیت شوند که شهرداری تهران در دوران قالیباف روزهای پر افت و خیزی را تجربه کرده است.

طی سه سال اخیر، تخریب باغات تهران و بلندمرتبه سازی (اینجا)، ماجرای املاک نجومی (اینجا)، بی توجهی او به عملکرد نظارتی شورای شهر تهران ، قدرت گرفتن هرچه بیشتر پیمانگاران در بدنه شهرداری تهران (اینجا)، عملکرد ضعیف شهرداری تهران در ماجرای آتش‌سوزی خیابان جمهوری و ساختمان پلاسکو، استخدام‌های نامتعارف در مترو و اتوبان سازی به جای توسعه مترو (اینجا) مهم‌ترین انتقاداتی است که به عملکرد قالیباف وارد است.

در مقابل تغییر کاربری فضاهای شهری، ورود شهرداری به توسعه اماکن فرهنگی و ورزشی، توسعه فضای سبز و.. از جمله نقاطی است که برخی کارشناسان از آن به عنوان عملکرد مثبت شهرداری تهران در ۱۲ سال اخیر یاد می‌کنند.

با این حال صحبت‌های قالیباف پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ حاوی بخش زیادی از برنامه‌های او برای انتخابات بود.

او صحبت‌هایش را به صورت مستقیم در انتقاد از عملکرد دولت یازدهم آغاز کرد و با حمله‌ای دیگر به دولت عنوان کرد: اگر آقایِ روحانی میانِ مردم بودند، به جای اینکه با «آمارهایِ کاغذی» از وضعیتِ خوبِ اقتصادی سخن بگویند، با گوش های خود می شنیدند که مردم می پرسند:« چقدر شعار!؟ چقدر وعده!؟ و چقدر حرف!؟ آقایِ روحانی از بهتر شدنِ وضعیتِ اقتصادی می گویند، اما اگر ایشان پای خود را از درون اتاق شان بیرون بگذارند و میانِ مردم بروند، از واقعیت های ملموسِ دَرونِ جامعه، تصویر دقیق تری پیدا می کنند.»

صحبت‌هایی که با واکنش‌ رسانه‌های منتقد قالیباف و اصلاح طلب مواجه شد و آنها نوشتند:« قالیباف هنوز گیج ضربه”من سرهنگ نیستم” است، سخنرانی دیروز قالیباف در حمله به دولت و سخنان هفته‌های اخیرش به دولت نشان داد ضربه‌ای که او در مناظره‌های چهار سال پیش از رقیب انتخاباتی‌اش خورد و بدل به روایت مشهور «من سرهنگ نیستم» شد، آن‌قدر سنگین بود که روحانی حالاحالاها باید تاوان پس بدهد.»

تحلیل وعده‌اقتصادی قالیباف
اما فارغ از این بگو مگو‌های سیاسی شهردار تهران بخشی از اظهارات قالیباف ناظر بر برنامه و وعده‌های انتخاباتی اوست. او دیروز اعلام کرد:« می گوید قالیباف حرف بزن، حرفی بزن که بتوانی عمل کنی. سابقه قالیباف نشان داده که همیشه متعهد به وعده هایش بوده است.

امروز 26 فروردین 1396 من محمدباقر قالیباف متعهد می شوم و با توکل خدا و به پشتوانه شما دولت مردم را تشکیل دهم و در یک دوره 4 ساله با انقلابی اقتصادی درآمد کشور را به 2.5 برابر افزایش دهم. 5 میلیون شغل ایجاد کنم. نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر دهم. از همه مهمتر برنامه مدون و دقیق برای حل مشکلات فوری اقشار کم درآمد اجرا کنم. به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.»
وعده ایجاد پنج میلیون شغل اما دو وجه دارد.

در ابتدا تحلیل‌های اقتصادی این وعده مطرح می‌شود و یکی از اولین‌ واگنش‌ها به وعده‌های انتخاباتی قالیباف از سوی دکتر حامد قدوسی دکترای فاینانس در مدرسه تحصیلات تکمیلی فاینانس وین (VGSF) ارائه شد. (اینجا بخوانید) او نوشت:«متاسفانه تخمین‌های موجود به ما می‌گوید که سهم «ارتقاء بهره‌وری» از رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته «تقریبا صفر» بوده است. در به‌ترین حالت شاید بتوان سهم این عامل در رشد را به ۲ درصد رساند. می‌ماند ۱۶ درصد دیگر که باید از طریق تشکیل سرمایه و افزایش عرضه نیروی کار تامین شود. نیروی کار هم که بیکاری بالایی دارد و به نظر نمی‌رسد ظرفیت چندانی برای «عرضه جدید نیروی ماهر» در کشور باشد که استفاده نشده باشد.»

پرونده استخدام‌های مترو تهران هنوز باز است
اما بخش‌دیگری که می تواند ادعای قالیباف برای ۵ میلیون شغل را سوال برانگیز کند، عملکرد او در بحث‌استخدام‌های مترو تهران است. به طوریکه قالیباف در شهر تهران هنوز متهم به سیاسی کاری در استخدام‌های شرکت مترو است و آن طرف وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را می‌دهد. این اتفاق این سوال را ایجاد می‌کند که شهرداری که نتوانست ۴ هزار استخدام در یک سازمان را مدیریت کند چگونه وعده ایجاد ۵ میلیون شغل را می‌دهد؟

جذب خارج از ضوابط ٤٢٠٠ نفر از پرسنل شركت بهره‌برداري مترو تهران در سال‌هاي ٩١ و ٩٢ يكي از بندهاي این گزارش است كه در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ در شورای شهر تهران جنجالي شد و رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران که سردمدار افشای این اطلاعات است، غیراز صحبت‌هایش در صحن شورا، در توییترش نوشت: «٤٢٠٠ نفر بدون برگزاری هرگونه آزمون استخدامی و مصاحبه علمی جذب شده‌اند که ١٣١٩ نفر از آنها به حوزه مدیر عامل! اضافه شده‌اند.»حالا حتي مدافعان شهردار تهران معتقدند كه درباره پيگيري اين تخلف، حق طرح سوال از شهردار هم براي اعضاي منتقد محفوظ است و منتقدان قاليباف از وجود نسبت‌هاي فاميلي و عضويت در ستاد انتخاباتي به‌عنوان مبناي استخدام‌هاي شهرداري خبر مي‌دهند.

ابهام‌هاي ميلياردي شرکت بهره‌برداری مترو تهران در گزارش حسابرسي ‌سال ٩٢ به‌عنوان يكي از بزرگترين تخلفات مالي شهرداري تهران آمده بود؛ گزارشي كه آذر‌ سال ٩٤ از سوي رئيس كميسيون سلامت شورا به سازمان بازرسي كل كشور فرستاده شد و نتايج اين گزارش به تازگي به شوراي شهر ارسال شده است. اعضاي شوراي شهر هم اگرچه دير، اما بالاخره در در دی ماه سال ۱۳۹۵ در جريان بعضی بندهاي اين گزارش قرار گرفته‌اند.

حرف‌هاي رحمت‌الله حافظي درباره چرايي افزايش قيمت بليت مترو براي ‌سال ٩٦ جرقه‌هاي يك بحث جنجالي را در شورا در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ رقم زد. او گفت كه در گزارش ٩٣ صفحه‌اي سازمان بازرسی کل کشور در مورد شرکت بهره‌برداری مترو تهران نسبت به جذب ٤٢٠٠ نفر نیروی مازاد طی سال‌های ٩١ و ٩٢ اعلام تخلف شده است: «پرسنلی که تعداد آنها ٨٢‌درصد افزایش داشته و میزان حقوق و اضافه‌کاری آنها از حدود ٤‌میلیارد تومان در ‌سال ٩٠ به حدود ١٥‌میلیارد تومان در ‌سال ٩٢رسیده، یعنی معادل ٢٧٥‌درصد افزایش یافته است.چنانکه سرانه حقوق پرسنل این شرکت بین ٩ تا ١١‌میلیون تومان است.»

مداحان در لیست استخدامی‌ها
حافظی گفته بود که براساس گزارش سازمان بازرسی، ٤٠٠ نفر از این پرسنل جذب ‌شده اخیر بالای ٤٠‌سال سن دارند که مدرک تحصیلی ٥٠‌درصد این افراد زیر دیپلم بوده، همچنین ٣٠‌درصد هم زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند. اما نکته مهم دیگر، استخدام ٣٠٠ نفر از نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو منتسب به افراد خاص ازجمله مداحان، هیأت مدیره، افراد کشوری و لشکری است که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است. اين حرف‌هاي حافظي همان موقع با واكنش مهدي چمران، رئیس شورای شهر تهران مواجه شد: «درباره نیروی انسانی مترو ما بحثی به‌طورکلی نداریم. آنچه را که سازمان بازرسی رفته بازرسی کرده برای مدتی پیش، مدیریت قبلی است. مدیریت قبلی، بله مدتی تعدادی آدم‌ها را گرفت.»

البته اين تعداد جذب نيرو در شركت مترو تهران به‌هرحال در دوره مديريت محمد باقر قاليباف بوده است و حتي رئيس كميسيون سلامت شورا هم به آن اشاره كرد. حالا جزييات تازه‌اي از اين تخلفات از سوي محسن سرخو، يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر طرح شده است: «اطلاعاتی که من از کمیته طبقه‌بندی مشاغل شرکت بهر‌ه‌برداری مترو کسب کرده‌ام حاکی از این است که متاسفانه بعضی از این افراد بدون این‌که واجد شرایط باشند، تنها به واسطه نسبت فامیلی که با بعضی از افراد و مسئولانی داشته‌اند که عضو «ستادهای انتخاباتی» در ‌سال ٩٢ بوده‌اند، در پست‌هایی به کار گرفته شدند که هیچ تخصصی در آن نداشتند که ظاهرا اصل و مبنای این استخدام‌ها هم داشتن نسبت فامیلی با افراد خاص بوده است.»

او به سایت ديده‌بان گفته است كه ‌سال ٩٢ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، استخدام‌های بی‌رویه‌ای در شرکت بهربرداری مترو صورت گرفت که این نیروها آن‌قدر زیاد بودند که ما تا امروز با وجود افزایش ایستگاه‌ها و خطوط مترو نیازی به نیروی جدید نداشته و هیچ مجوز استخدامی جدیدی را صادر نکره‌ایم: «مدیری که در آن سال‌ها در شرکت بهره‌برداری اقدام به استخدام این نیروها کرده بود حالا با سمت مدیرعاملی در شرکت واگن‌سازی مشغول به کار است و این نگرانی وجود دارد که در آستانه انتخابات ‌سال آینده، بار دیگر استخدام‌های بی‌رویه، این‌بار در شرکت واگن‌سازی صورت بگیرد.»
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا