خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | از بدقولی می‌گوید

محمد توکلی، انصاف نیوز: خبرهای انتخاباتی یکشنبه بیست و هفتم فروردین بیشتر حول و حوش اعتراضات و نقدها به قانون انتخابات می‌چرخید. علی لاریجانی، رییس مجلس، در واکنش به تذکرات نمایندگان و هم چنین گفته‌های روزهای اخیر دبیر و سخنگوی شورای نگهبان از نقش اثرگذار شورای نگهبان در «سیل وهن آمیز ثبت نام‌ها» سخن گفت.

ـ به گزارش ایسنا رییس مجلس در باره ی ثبت نام تعداد بسیاری در انتخابات 96 گفت: «این وهن انتخابات ریاست جمهوری است، اما باید این نکته را متذکر شوم که مشکل به مجلس وارد نیست و ما در این زمینه قانون مفصلی را تصویب کردیم که شرایط مدیر و مدبر بودن و رجال سیاسی تعیین شد. شورای نگهبان آن را رد کرد و استدلالشان این بود که این تشخیص بر عهده شورای نگهبان است و حتی آیت الله جنتی به من گفتند که من همه این را قبول دارم اما ما این قانون را به صورت آیین نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم متاسفانه این کار را هم انجام نداده است.»

ـ حسن روحانی با انتقاد تلویحی از تخریب‌های گسترده‌ای که در روزهای اخیر علیه دولت انجام شده است گفت: « دیدیم آن روزی که عده‌ای سال‌ها به شهید بهشتی تهمت زدند چگونه شرمنده شدند، سال‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجامی توهین کردند و امروز بعد از پرواز روح ایشان به آسمان‌ها شرمنده هستند نگذاریم در برابر افتخارات  کشورمان شرمنده باشیم، تازه این شرمندگی دنیا است شرمندگی قیامت بدتر است. ما می‌خواهیم به همه این اهداف دست یابیم لذا انقلاب نکردیم که رو در روی همدیگر باشیم و انقلاب نکردیم که یکدیگر را تخریب کنیم.»(ایرنا)

ـ حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران، در گفتگو با ایسنا درباره کاندیداتوری جهانگیری گفت: «پس از بحث‌های فراوان دکتر روحانی به اتفاق آراء به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان تعیین شد. در همان جلسه اعضای شورای عالی معتقد بودند که باید از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌های اصلاح طلب نیز استفاده شود. تاکید بر آن بود که در کنار روحانی چهره‌های اصلاح طلبی نیز حضور داشته باشند تا هم از ظرفیت انتخابات برای معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح طلب استفاده شود و هم صدای اصلاح طلبان انعکاس وسیع‌تری داشته باشد. از طرفی با هر نوع خطری که بخواهد بن بستی ایجاد کند،  مقابله شود. در جلسات هیئت رئیسه 5 نفراز شخصیت‌های اصلاح طلب (جهانگیری، ظریف، زنگنه، بی طرف و ملک زاده) به عنوان افراد مناسب برای حضور در انتخابات تعیین شدند. آقای روحانی و آقای خاتمی در رفت و برگشت اطلاعات تاکید داشتند که فردی حتماً در صحنه باشد تا این مسیر را با اطمینان پشت سر بگذاریم. در این رابطه به طور خاص با آقایان خاتمی، موسوی خوئینی‌ها و نوری صحبت شد و در همه موارد تاکید بر این بود که پس از صلاحدید آقای روحانی رئیس جمهور محترم اقدام شود. دیروز طی جلسه‌ای با آقای روحانی به طور مفصل مباحث را مطرح کردیم و از آن لیست پیشنهادی اصلاح طلبان، آقای روحانی، آقای جهانگیری را مناسب دانستند و ایشان نیز بنا به خواست شورای عالی اصلاح طلبان، شخصیت‌های بزرگی مانند آقای خاتمی، آقای موسوی خوئینی‌ها، آقای نوری، آقای عارف و نهایتاً با تائید آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند. تمام امکانات ما به صورت متحد برای پیروزی جبهه اصلاحات و اعتدالیون در کشور بسیج است و با وحدت کامل این مسیر مشترک را پیش می‌بریم. این موضوع جزو آخرین توصیه‌های مرحوم آیت الله هاشمی بود که خوشبختانه با وحدت جبهه اصلاحات و با هماهنگی رئیس جمهور محقق شد و باید گفت که آیت الله هاشمی پیش از فوت خود از آقای جهانگیری به عنوان چنین گزینه‌ای اسم می‌بردند.»

ـ به گزارش ایلنا محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در همین ارتباط گفت: «نامزدی معاون اول دولت یازدهم تصمیم شورای عالی اصلاح طلبان بود. ما تصمیم گرفتیم به جز آقای روحانی نامزد دیگری در انتخابات داشته باشیم که آقای جهانگیری هم قبول کردند. این دو قطعاً در یک گروه هستند و در مناظره‌ها تقسیم  کار می‌کنند و عملکرد دولت را توضیح می‌دهند. کاندیدای اصلی ما در انتخابات روحانی است. شورای عالی اصلاح طلبان رأی به نامزدی نهایی روحانی داده است. آقایان محمد هاشمی و محسن رهامی همانطور که خودشان گفته‌اند مستقل وارد انتخابات شده‌اند. حضور آنها باعث نمی‌شود ما نگران رأی روحانی باشیم چون او شرایط خوبی دارد و امیدواریم با رأی بالایی بازهم رییس جمهور شوند. امیدواریم در جریان مناظره‌های انتخاباتی روحانی و جهانگیری از عملکرد دولت دفاع و برنامه‌های خود را به خوبی ارائه دهند.»

ـ به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد چندین بار در کنفرانس خبری اعلام کرد که حمید بقایی بی‌گناه اعلام شده و از او عذرخواهی شده است، آیا این امر صحت دارد؟ گفت:‌ «خیر، پرونده ایشان همچنان مفتوح است. هیچ وقت عذرخواهی نشده، این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است؛ در نتیجه بی گناهی و با گناهی‌اش اثبات نشده است»

ـ  سید محمدرضا مدرسی یزدی، عضو شورای نگهبان، درباره تعیین صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که این نهاد صلاحیت داوطلبان را با در نظر گرفتن «حداقل صلاحیت» تأیید کند. به گزارش ایرنا این عضو شورای نگهبان گفت: «شرایطی که در قانون برای ریاست جمهوری و دیگر انتخابات وجود دارد در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است و شورای نگهبان نیز بر اساس وظیفه خود در قانون اساسی تلاش می‌کند، هرکس حداقل صلاحیت و استاندارد را داشته باشد، تأیید صلاحیت شوند.»

ـ مصطفی میرسلیم، نامزد حزب موتلفه در انتخابات 96، در گفتگویی با ایرنا در باره ی برنامه‌هایش برای حل بحران بیکاری در کشور گفت: «نباید با موضوع بیکاری و ایجاد اشتعال به عنوان یک موضوع مقطعی و یا موردی برخورد کرد و یا از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کنیم و باید در نظر داشته باشیم که با توجه به آمار افراد بیکار این موضوع دایمی است و باید همواره مورد توجه باشد. در این باره اولین کار این است که نظام جامع اطلاعات بازار کار ایجاد شود و معلوم شود در کجا و چرا بنگاه‌های تولیدی و خدماتی ورشکسته، تعطیل یا راکد شده‌اند؛ همچنین زمینه‌های مختلف اشتغال در استان‌های کشور با توجه به مزیتی که هر کدام دارند یا اولویتی که بنا به دلایل آمایشی برای آن‌ها قائل هستیم و نیز جمعیت آماده به کار در شهرستان‌های مختلف آن استان مشخص گردد.»

ـ دکتر محمد فاضلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، در یادداشتی با نقد وعده‌های قالیباف پس از ثبت نام در انتخابات 96 او را به کنایه «پیامبر اقتصاد ایران» خواند.

ـ محمد دادکان، از چهره‌های با سابقه ورزشی که سابقه مدیریتی موفقی را نیز در کارنامه دارد از داوطلبان انتخابات 96 سه پرسش مشخص پرسیده است. به گزارش ایسنا سه پرسش دادکان به این شرح است: «1. آیا قول می‌دهید عواید حاصل از منابع عظیم خدادای کشورمان آثاری در سفره‌های روزانه مردم تنگدست و نیازمند دیده شود؟ این منابع در کجا هزینه می‌گردد؟2. آیا قول می‌دهید در انتصابات و انتخابات خود به جای ارتباط نامتعارف و رقیق بازی و بازی‌های سیاسی، شایسته‌سالاری را ملاک عمل قرار دهید؟ 3. آیا قول می‌دهید در بدو ورود به جایگاه ریاست جمهوری دارایی‌های خود و نزدیکان‌تان و منتخبین خود را اعلام کرده و قاطعانه با فساد و تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها و قلدوری‌ها مقابله نمایید؟»

ـ بهروز بنیادی، عضو فراکسیون امید، در نطق میان دستور خود با اشاره تلویحی به وقایع سال 88 گفت که حقانیت عزیزان مظلوم تأیید شده است. بخشی از نطق این نماینده مجلس به نقل از ایسنا در پی می‌آید: «جای تأسف دارد که افرادی کوچک ذهن با سابقه سیاه مسئولیت با زیر سؤال بردنشان رهبری و مقام ایشان برای خود در پی کسب رأی هستند. تأسف بار تر اینکه کسی به فریاد آقا هم نمی‌رسد و از ایشان هم دفاعی نکرد. البته اخیراً دادستانی مطرح کرد که هنوز دمل به خوبی نرسیده تا عفونتش را با نیشتری تخلیه کنند. آقای منتظری همه منتظریم. حرفهای بعضی حقانیت عزیزان مظلوم در گذشته را تأیید می‌کند و هشدارهای مستدل آنها تنها با گذشت هشت سال چون ماه در شب کویر نورافشانی می‌کند.»

ـ ایسنا از برگزاری نشست «مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» خبر داد. علی دارابی، حسام الدین آشنا، غلامرضا غلامی، رضا پورحسین، محمد مهدی اسماعیلی، سید امیر سیاح و حسین فردرو حاضران در این نشست خواهند بود. این نشست دوشنبه، ۲۸ فروردین ساعت ۱۰ الی ۱۳ در سالن ورک‌شاپ دانشگاه صدا و سیما به همت دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما برگزار می‌شود.»

ـ محسن رضایی در بیانیه‌ای از عدم ثبت نام در انتخابات عذرخواهی کرد! به گزارش ایسنا وی در بیانیه خود نوشت: «برادران و خواهران عزیز؛ از این که در مقابل فشارها و اصرارهای شما مقاومت کردم و برای ثبت نام به وزارت کشور نرفتم، عذر مرا بپذیرید. امیدوارم این اقدام مرا حمل بر بی مسؤولیتی نکنید. هرچند که بیش از سال‌های  ۹۲ و ۸۸ برای نجات اقتصاد و بازگشت کارامدی جمعی به اداره کشور احساس تکلیف می‌کنم، اما  بپذیرید  که در شرایط کنونی وحدت برکاندیداتوری من مقدم بود.»

ـ مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جمنا درباره سازوکار این جبهه سیاسی برای رسیدن به نامزدی واحد گفت: «ما برنامه‌های کاندیدا و نظرسنجی‌هایی که برای مقبولیت کاندیدا گرفته می‌شود و مناظرات را رصد می‌کنیم و در نهایت یک یا دو نفر را به عنوان نامزد نهایی معرفی می‌کنیم. اگر به یک نفر واحد رسیدیم، آن یک نفر در انتخابات شرکت می‌کند اما اگر به این نتیجه برسیم که انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود ممکن است دو نفر را معرفی کنیم ولی در نهایت یک نفر را معرفی می‌کنیم. »(فارس)

ـ معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرگزاری فارس مدعی شد: «بسیج دانشجویی در انتخابات از هیچ جریان و فردی حمایت نمی‌کند و مهم‌ترین دغدغه این تشکل دانشجویی پیشبرد اهداف انقلاب است»

ـ دبیر کل حزب موتلفه با متهم کردن تلویحی دولت به خرید آراء مردم گفت: «دولت یازدهم از اقداماتی ولو به نام محرومان که شائبه خرید رأی اقشار ضعیف جامعه را به وجود می‌آورد حذر کند. عدول از مّر قانون به خاطر بهره‌برداری‌های تبلیغاتی یک خلاف انتخاباتی است و این اقدامات به احتمال قوی در آینده مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

ـ تسنیم به نقل از محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب، از احتمال ارائه ۲ لیست توسط اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها خبر داد. در روزهای اخیر برخی چهره‌های جریان اصلاحات نسبت به تعدد فهرست‌های انتخاباتی هشدار داده بودند.

ـ در چند روز اخیر سوء استفاده از آلام مردم آسیب دیده در بلایای طبیعی توسط برخی از نامزدهای انتخابات شدت گرفته است. به گزارش مشرق علیرضا زاکانی درباره سیل اخیر رخ داده در برخی از نقاط کشور گفت: « بروز حادثه طبیعی سیل، گرچه کاملاً قابل پیشگیری نیست، حتماً تا حد زیادی قابل پیش بینی است تا بتوان از اثرات مخرب آن کاست.  می‌توان با مدیریت بهتر، میزان اثرات مخرب سیل را کاهش داد.

ـ به گزارش فارس ابراهیم رییسی، نامزد انتخابات 96، در پیامی حادثه جانکاه و غم‌بار سیل در استان‌های شمال‌غرب کشورمان و جان باختن بسیاری از هم‌میهنان عزیز کُرد و آذری را تسلیت گفت.

ـ رجا نیوز گزارش داد سعید جلیلی در اولین سخنانش پس از انصراف از انتخابات 96 گفت: « در بین کاندیداها باید اصلح را بشناسیم و کمکش کنیم نه اینکه خود را کنار بکشیم و بگوییم فراتر از بقیه هستیم. کار ما جدی تر از گذشته ادامه خواهد یافت»
ـ پایگاه خبری مشرق که برخی آن را با نهادهایی خاص مرتبط می دانند در یادداشتی با متهم کردن مسئولان صداوسیما به زد و بند با دولت نوشت: «معلوم نیست صدا و سیما پولی دریافت کرده است که این چنین و بدون هیچ قاعده‌ای روحانی را تبلیغ می‌کند یا پشت پرده، زد و بند دیگری وجود دارد؟»

ـ محمود احمدی نژاد از پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس در باره ی دیدار با رهبری پیش از ثبت نام خودداری کرد. بخشی از این گفتگو به نقل از دولت بهار در پی می‌آید:

«خبرنگار: آیا در هفته‌های اخیر با مقام معظم رهبری دیدار داشته‌اید؟

دکتر احمدی نژاد: سئوال بعدی را بپرسید.

خبرنگار: از روزی که در مهرماه گذشته در پاسخ به مقام معظم رهبری اعلام کردید در انتخابات شرکت نخواهید کرد تا روزچهارشنبه گذشته که ثبت نام کردید چه اتفاقی رخ داده است که تصمیم جدیدی اتخاذ کردید؟

دکتر احمدی نژاد: شرایط به طور کلی تغییر کرده است»

ـ علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «ازهمان ابتدا که حمید بقایی کاندیدای‌انتخابات ریاست‌جمهوری شد، مشخص بود که این کاندیداتوری، سناریویی برای ورود احمدی‌نژاد به میدان رقابت است. او قصد داشت با ورود بقایی به انتخابات، منع ورود خود را بشکند و تا حدودی موفق هم شد. وی با دادن بیانیه انتخاباتی که بیشتر رنگ‌وبوی حضور نداشتن در انتخابات داشت، فرار به جلو انجام داد و بعد از این بیانیه نیز سکوت اختیار کرد تا با آوردن بقایی به زعم خودش موج «احمدی‌نژادیسم» را در کشور به راه بیاندازد و این موج را تا مرحله ثبت‌نام حفظ کند و ادعا کند که تمام کشور با اوست و از این طریق بتواند حضور خود را در انتخابات تثبیت کند.»

ـ آذر منصوری، عضو حزب اتحاد ملت، در گفتگو با روزنامه شرق گفت: « انتخابات فرصتی برای تغییر دیدگاه‌هاست. به اعتقاد من مشارکت سیاسی و پرکردن شکاف سیاسی، یک اولویت است؛ بنابراین من فکر می‌کنم با توجه به گفتمان‌سازی‌ای که در جامعه ما دارد شکل می‌گیرد، با توجه به نرخ میانگین حضور زنان در دنیا در موقعیت‌های نخست‌وزیری یا ریاست‌جمهوری، خواه‌ناخواه ما هم در انتخابات آینده می‌توانیم شاهد کاندیداتوری زنان باشیم. باید تلاش و پیگیری شود، فعالان حوزه زنان، احزاب و دولت‌های مستقر به این موضوع توجه کنند و این اتفاقاً بستگی مستقیم پیدا می‌کند به جواب سؤال دوم شما که دولت یازدهم برای رفع مطالبات زنان و پرکردن شکاف‌های موجود برای زنان تا چه حد برنامه دارد. »

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا