خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش فایننشال تایمز از رویارویی انتخاباتی و نامزدی ناگهانی جهانگیری

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به این که گمانه زنی ها درباره احتمال رد صلاحیت روحانی وجود دارد به نامزدی اسحاق جهانگیری معاون اول او پرداخته و می نویسد:«او در زمان ثبت نام اشاره کرد که قصد رقابت با حسن روحانی را ندارد بلکه مکمل او خواهد بود و در کنار او می ایستد.

به گزارش سايت روزنو، این برای نخستین بار است که یک رییس جمهوری مستقر در ایران برای دور دوم شرکت در انتخابات درباره احتمال تایید صلاحیت اش از سوی شورای نگهبان تردید دارد و به همین خاطر است که جهانگیری نامزد شده است. با این حال، اگر روحانی رد صلاحیت شود به طور خود به خود جهانگیری نامزد اصلی میانه روها خواهد بود.

انتظار می رود هفته آینده شورای نگهبان اعلام کند که کدام یک از نامزدها به نظام جمهوری اسلامی و مقام عالی رهبری وفاداری و پایبندی دارند. یک فعال اصلاح طلب می گوید که روحانی در ابتدا مخالف نامزدی جهانگیری بود و معتقد بود این موضوع کار را برای شورای نگهبان به منظور رد صلاحیت او آسان تر می کند با این حال، در نهایت به دلیل فشار وارده از سوی چهره های ارشد اصلاح طلب از جمله رییس جمهوری دولت اصلاحات که نگران رد صلاحیت او هستند این نظر را پذیرفت».

این روزنامه با اشاره به این که تاکنون نامزد اصلی اصولگرایان ابراهیم رئیسی بوده است می نویسد: «او متولی حرم مطهر در مشهد در دومین شهر بزرگ ایران است. رئیسی فاقد هرگونه سابقه قابل توجه در مدیریت سیاسی و اقتصادی است. او دادستان کل سابق بوده و از آغاز می خواهد از خود چهره مردی حامی فقرا را نشان دهد تا پایگاه اجتماعی سنتی ها را به سوی خود جلب کند او تا حد زیادی برای عموم مردم ناشناخته است.

نامزد دیگر اصولگرایان محمد باقر قالیباف شهردار تهران است. انتظار می رود بیش از یک رقیب او همراه رئیسی علیه روحانی باشد. اصلاح طلبان باور دارند که روحانیون سنتی و نهادهای خاص از آن دو حمایت می کنند. با این حال، ورود احمدی نژاد به عرصه مبارزات انتخابات کار را برای اصولگرایان به منظور مقابله با روحانی سخت تر می کند. احمدی نژاد هنوز هم در میان اقشار کم درآمد محبوبیت دارد اما نظام به او بی اعتماد شده است. در حالی که انتظار می رود او رد صلاحیت شود اصولگرایان می ترسند که او از توانایی های خود برای خرابکاری در روند انتخابات استفاده کند».

این روزنامه در ادامه می نویسد:«تحلیلگران می گویند که نبرد میان دو گروه سیاسی اصلی تنها درباره انتخابات ریاست جمهوری سال جاری نیست آنان هر یک برای افزایش قدرت و نفوذ خود در آینده ایران در زمان خلاء قدرت می کوشند.

در حال حاضر اصولگرایان حمله به روحانی و دستاورد او برجام را در دستور کار قرار داده اند تا بگویند که هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است قالیباف که در انتخابات قبلی از روحانی شکست خورد اکنون به صدای اصلی ضد روحانی و سیاست های اقتصادی دولت او تبدیل شده است.

او وعده دو برابر کردن درآمد ایران، اصلاحات مالیاتی و ایجاد ۵ میلیون شغل را داده است. او مدعی شده که تنها ۴ درصد از مردم از وضعیت موجود راضی هستند و از روحانی خواسته تا از دفتر کارش بیرون آمده به میان مردم رفته و ببیند که خانواده ها از بیکاری فرزندان تحصیلکرده شان چه رنجی را متحمل می شوند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا