خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر روحانی ردصلاحیت شد چه باید کرد؟

انصاف نیوز، علی اصغر شفیعیان: می گویند فرض محال که محال نیست؛ پس «شاید» همین آخر هفته گفته شود حسن روحانی ردصلاحیت شده است. در آن صورت حامیان دولت چه واکنشی باید نشان دهند؟

قبل از پاسخ به آن، کسانی اما این فرض را از اساسی غلط می دانند یا غیرممکن می خوانند و یا طرح این موضوع را بسترساز ردصلاحیت احتمالی!

تجربه ی انتخابات مجلس هفتم نشان داده که شورای نگهبان تحت تاثیر افکار عمومی و اعتراض حتی در آن سطح که نیمی از مجلس تحصن کرده بود قرار نمی گیرد، یا تجربه ی انتخابات 92 نشان داده که در چه حدی می تواند غافلگیر کند؛ حتی ردصلاحیت مرحوم هاشمی با آن سابقه:

عضو شورای انقلاب، فرمانده جنگ، 8 سال رییس مجلس و 8 سال رییس جمهور، عضو خبرگان و حتی در یک مقطعی رییس آن، و نیز رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که بیش از 600 نماز جمعه در تهران خوانده بود. در زمان ردصلاحیت هم عضو خبرگان و رییس مجمع بود ولی رد شد.

هاشمی با آن سابقه ردصلاحیت شد و آب هم از آب تکان نخورد. اما هاشمی چه واکنشی نشان داد؟ آن روزهای منتهی به انتخابات دو بار در دیدارهای ایشان حضور داشتم؛ آرام بود و با سیاست. با آرامش و امید و مصمم تصمیم گرفت و توانست با هماهنگی سیدمحمد خاتمی که او نیز در محدودیت است، از حسن روحانی حمایت کنند و کاری بزرگ اتفاق بیافتد.

این تجارب پیش روی ماست. پس هم احتمال ردصلاحیت وجود دارد و خیلی ها به درستی در حال بررسی جوانب آن هستند، هم پاسخ به آن پرسش جدی است که حامیان دولت چه واکنشی باید به آن نشان بدهند؟

به نظر می رسد که ضمن آمادگی شنیدن خبر احتمالی، نباید به هیچ وجه دچار احساسات شد و واکنشی تند به آن نشان داد؛ واکنشی که نه تنها تندروهای داخلی – امثال کیهان – و خارجی در انتظار آن هستند بلکه احتمال دارد دنبال تحریک باشند.

از یادها نرفته که روزنامه ی کیهان چگونه در سال 88 به تحریک احساسات هواداران رقیب خود می پرداخت؛ قاعدتا آنها از همه ی ابزارها برای به احساساتی کردن طرف مقابل خود خواهند پرداخت.

اما اصلا این واکنش های تند چه ایرادی دارد؟ شاید گفته شود که اعتراض حق است و کسی حق سلب آن را ندارد؛ اما به نظر می رسد که چنان واکنش های تندی باعث بستن راهکارهای حل مساله از طریق مقامات عالی نظام خواهد شد.

به نظر می رسد همچنان که ما انتظار رفتار غیرمنطقی برای ردصلاحیت رییس جمهور مستقر را نداریم، بزرگان نظام نیز برای جلوگیری از وقوع آن تدابیری را پیش بینی کرده باشند؛ ولی در صورتی که این اتفاق بیافتد راه تجربه شده همچنان انتظار تدابیر رهبری است.

هر نوع رفتار غیرمدنی و غیرعقلایی در واکنش به ردصلاحیت احتمالی روحانی، بازی در زمینی است که تندروها از پیش روی آن حساب ویژه ای باز کرده اند. آنها به دنبال این هستند که از طریق ردصلاحیت روحانی، بتوانند واکنش های تند را برای خراب کردن رابطه ی رو به ترمیم میان اصلاح طلبان و ساختارهای قدرت شاهد باشند.

با این همه، به نظر می رسد روحانی در پای صندوق رای حتما یکی از کاندیداهاست و انشالله پیروز میدان خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شورای نگهبان در سال 92 به مرحوم هاشمی از طریق واسطه هایی اطلاع داده بود که رد صلاحیت خواهد شد، همین مسئله نشون می ده که منطقاً مقامی مثل رهبری قطعاً جلوتر و قبل از اعلام، در جریان نتیجه بررسی ها قرار می گیره، والا چطور ممکنه رئیس مجلس یا خود آقای روحانی از این مسئله اطلاع داشته باشند، ولی رهبری کشور اطلاعی از این موضوع نداشته باشند. خب منطق دوباره می گه، راهکار حل مسئله احتمال رد صلاحیت رئیس جمهور، قبل از همه نزد رهبریه. ولی فرض بگیریم رهبری در این مسئله دخالتی نکنند: اولاً برای مردم مجدداً، مثل ماجرای تأیید صلاحیت ها در سال 84 این سؤال پیش میاد که چه تفاوتی میان روحانی و هاشمی و معین و مهرعلیزاده بوده، ثانیاً به فرض اینکه آب از آب هم تکون نخوره، با فرضیات مردم و تغییرات فکری و عقیدتی اون ها چه خواهیم کرد …

  2. خب اگر فرضا روحانی رد صلاحیت شود چه کسی قرار است جای ایشان مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرد آیا واقعا اسحاق جهانگیری این توانایی را دارد ؟ توانایی ریاست جمهوری منظورم نیست توانایی جلب آرای مردم؟ چرا شخصیت قوی تری از جبهه اصلاحات اسم ننوشت ؟ آیا واقعا به این موضوعات در جلسات مختلف پرداخته نشد؟

  3. سلام
    من تو چهار سال دولت تدبیر ودروغ این مواردو کاملا لمس میکنم که خیلی واضح است و اگه چشمامونو نبندیم میبینیم
    1 دروغ
    2 بی ادبی
    3 ضربه به اقتصاد
    4 اختلاص
    5 فساد مالی
    6 از همه مهمتر استکبار دوستی
    7 فقر
    8 بیکاری
    9 بی عزتی در جوامع جهانی
    10 اشرافیگری مسولین
    11 افزایش بی بندوباری و هرزگی ….
    و….
    خداییش باید رد سلاحیت بشه
    +++++دین نداری ازاده باش+++++
    ببینید دشمن چه طور جانب داری روحانیو میکنه

    2
    3
    1. دوست عزیز ، شما دولت پاکدست و با ادب نهم و دهم را دیده اید و بابک زنجانی و هاله نور را ، به همین جهت دولت یازدهم در نظر شما فاسد و بی ادب جلوه کرده است !

      3
      1
    1. واقعا من نگرفتم منظور نویسنده چیه. فرض محال البته که محاله. اصلا کی ثابت کرده این ضرب المثل درسته؟ بعضی چیزها محال هستند و هیچوقت هم اتفاق نمی افتند. روحانی به چه دلیل باید ردصلاحیت بشه؟

  4. با این مطلب به این نکته پی میبربم که یا نویسنده محترم اقای شفیعیان وابسته است یا اینکه از حداقل منطق بی بهره است چون هر کسی میدونه رد صلاحیت رییس جمهور مستقر یعنی ردصلاحیت نظام جمهوری اسلامی و عملا غیر ممکنه، به عبارت دیگر همانقدر که امکان داره خبرگان الان رهبری را برکنار کنه همانقدر هم احتمال داره شورای نگهبان رییس جمهور را ردصلاحیت کنه

  5. رد صلاحیت رئیس جمهور مستقر هیچ فایده ای ندارد و بنظرم نظام به سطحی از پختگی رسیده که نخواهد برای خودش هزینه ایجاد کنه.

  6. برای مدعیان اصلاح طلبی شخص مهم نیست
    این …. نشد یه …. دیگه
    ….. میدوزم رنگ دیگه
    مگه برای عارف این کار رو نکردن؟
    همینکه پاشون به مجلس رسید دیگه برای عارف ارزشی قائل نشدن و به لاریجانی رای دادن
    مهم رسیدن به قدرته وگرنه این شخص و آن جریان بهانه است
    احتمال 99.5 میدم که شفیعیان این دیدگاه رو حذف کنه ولی جون مادرت حذف نکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا