خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زمان کوچ من شده است: یادی از زنده یاد استاد کیاوش

محمد کیانوش راد، نماینده اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «زمان کوچ من شده است: یادی از زنده یاد استاد کیاوش (سید محمد علوی تبار)» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

««آفتاب به آیینه می‌تابد، اما آنچه در آیینه بازتاب می‌کند فروزان دیگری است که بازتاب می‌کند.

زمانی زیاد، با این دوستان می‌تابیدم، اما، الان می‌بینم‌ درخششی دیگر تلالو دارد. الحمدلله والمنه. زمان کوچ من شده است».

این سخنان، بخشی از جملاتی است که در یکی از دیدارهایم با ایشان و‌ درآغاز کتابش برایم با خط لرزان اما زیبایش نگاشت.

کیاوش در دانشسرای راهنمایی و دبیرستان‌های آبادان ادبیات و دروس دینی تدریس می‌کرد. بخش زیادی از جوانان مذهبی و انقلابی آبادان، مستقم و یا غیرمستقیم تحت تربیت او قرار داشتند.

محبوبیت کیاوش، در خوزستان، پس از انقلاب او را راهی مجلس خبرگان قانون اساسی کرد. سپس کیاوش (علوی تبار) به مجلس شورای ملی (که بعدا مجلس شورای اسلامی نامیده شد) در دور اول‌ و‌ دوم نیز راه یافت.

حادثه‌ی هفت تیر و انفجار حزب جمهوری اسلامی که توسط منافقینِ خیانت پیشه شکل گرفت، کیاوش را تا پای شهادت پیش راند، شهید بهشتی و بیش از هفتاد تن به شهادت رسیدند اما تقدیر کیاوش برای ماندن رقم خورد. «من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر». او مصداقی از «و منهم من ینتظر» بود.

کیاوش پس از حادثه‌ی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه، و آسیب جدی جسمانی، از پای ننشست و به تدریس اخلاق و تفسیر قرآن ادامه داد. حاصل درس‌های ایشان در این زمان، انتشار جلد اول کتاب ارزشمند «انسان کامل» است.

در یکی از دیدارهای با ایشان، بحث از خاطرات گذشته به میان آمد. از استاد بلادیان و آموزش و‌ پرورش استان خوزستان سخن رفت. به موسی بلادیان زنگ زدم. دو رفیق قدیمی و دو پیر طریقت و اخلاق، شادمانه با هم سخن گفتند. بهجت و انبساط و شادمانی در فضا پر شد.

از دکتر علی شریعتی و سفرش به آبادان سخن گفتیم. گفتم می‌دانی که منزل شریعتی که اکنون «موزه شریعتی» در خیابان پشتی شما، یعنی خیابان نادر است؟ گفت آری. گفتم می‌خواهی سری برویم. با اشتیاق زایدالوصفی گفت بهتر از این نمی‌شود. با هم منزل شریعتی رفتیم و سپس گفت بیا سری به منزل خانم دستغیب، مادر زن دکتر معین هم بزنیم. منهم گفتم چه بهتر از این. به خانه خانم دستغیب رفتیم و عصری شاداب و پرنشاط و پر از عطر صفا و صمیمیت را گذراندیم. یادش همیشه خواهد ماند.

محمد کیانوش راد
محمد کیانوش راد

در بخشی از روایت مستند ِ داستانی ِ «حاج آق خرمگس که به نقش کیاوش در فعالیت‌های انقلابی جوانان انقلابی در دهه پنجاه و در مورد آبادان اشاره داشته‌ام.

کیاوش با صدایی زیبا و باشکوه و اثر گذار و با لحنی متفاوت می‌گفت: به نماز بایستید ای مسلمانان، که نماز نیاز روح است و نماز معراجی است به سوی آسمان‌ها.

این صدا، صدای کیاوش بود. سید محمد عربی یا سید محمد عرب تبار که بعدها نامش را به کیاوش و پس از انقلاب به علوی تبار تغییر داد. عصرهای جمعه (پیش از انقلاب) در رادیو نفت آبادان برنامه‌ای اجرا می‌کرد، با نام «ایده‌ها و اندیشه‌ها» که در آن کیاوش یا علوی تبار امروز سخن می‌گفت.

کیاوش در این ایام نقش علی شریعتی را در خوزستان پیدا کرده بود… کیاوش از شریعتی با نام «آن معلم بزرگ» نام می‌برد.

کیاوش با گفتنِ شهر ترانه معروف داریوش، که در آن زمان رنگی سیاسی داشت می‌گفت: بچه‌ها بوی گندم مال من، هر چه می‌کارم مال تو، یک وجب خاک مال من، هر چه می‌کارم مال تو. با کنایه و اشاره‌ی گفت آیا می‌توانید با این ترانه بندری برقصید. و بدین شکل دانش آموزان را به سیاست فرا می‌خواند.

کیاوش، رشیدیان و ایرج صفاتی دزفولی، مطرح ترین فعالان سیاسی آبادان در آن ایام بودند که در اطراف جمی فعالیت داشتند.

اسلام ِ کیاوش، با روشن بینی و آگاهی همراه بود بود. او فردی جامع الاطراف بود.

کیاوش انسانی سخت متدین و متشرع بود، اما نشانی از قشری گرایی و تحجر در دیدگاه و اندیشه‌هایش نمی‌یافتیم.

کیاوش، بال و پر خویش را برای همه دوستاش، ولو با نظرات متفاوت و گرایشات مختلف سیاسی می‌گشود. شوخ طبعی، مهربانی و احترام به دیگران، بخش ذاتی در شخصیت او شده بود.

یادش گرامی باد

محمد کیانوش راد

نماینده اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی

۲۱ اسفند ۱۳۹۸

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا