خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | وقتی لاریجانی مانع شد

محمد توکلی، انصاف نیوز: خبرهای انتخاباتی در سی‌ام فروردین ماه تحت تأثیر ابلاغیه جنجالی دبیر شورای نگهبان در خصوص ایجاد مانع برای اقلیت‌های مذهبی برای ورود به شورای های شهر قرار گرفته بود. ابلاغیه‌ای که مورد اعتراض بسیاری از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای قرار گرفت و آن طور که در خبرها آمده است با مخالفت رییس مجلس روبرو شده است.

ـ به گزارش ایسنا، قاسم میرزایی نکو در اخطاری در پایان جلسه علنی چهارشنبه مجلس گفت: «دبیر شورای نگهبان اعلام کرد بر اساس تبصره ماده 26 قانون مصوب سال 75 اقلیت‌های دینی نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور پیدا کنند و باید رد صلاحیت شوند. این اظهار نظر درحالی است که طبق قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و اصلاحیه‌های قوانین در سالهای 75، 86 و 92 چندین بار به شورای نگهبان رفته است.»

ـ در همین ارتباط ایسنا از قول اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، از دستور رئیس مجلس برای رعایت قانون در مورد حضور پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها خبر داد. این نماینده مجلس گفت: «پیرو نامه‌ای که صبح امروز در خصوص عدم جلوگیری از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر طبق نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان نوشتم، آقای لاریجانی مستقیماً به هیات نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد مطابق قانون اقدام کنند. پس از دستور آقای لاریجانی، با اعضای هیات های نظارت بر انتخابات شوراها که از نمایندگان مجلس هستند، نیز گفت‌وگو شد و اکثریت آنها هم با ادامه اجرای قانون فعلی موافق بودند و قرار شد دقیقاً مر قانون در این زمینه اجرا شود و تغییری در آن صورت نگیرد.»

ـ در حالی که کانال تلگرامی جبهه پایداری از حمایت اعضای این جبهه از نامزدی ابراهیم رییسی در انتخابات 96 خبر داده بود فارس به نقل از دبیر کل این جبهه نوشت: «پایداری فعلاً از هیچ گزینه‌ای به شکل رسمی اعلام حمایت نکرده و ما در زمان مناسب فرد اصلح را با صدور بیانیه‌ای معرفی خواهیم کرد.»

ـ دادستان تهران نسبت به تحرکات احتمالی هوادران نامزدها پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها هشدار داد. به گزارش ایسنا جعفری دولت آبادی در این باره گفته است: «به همه کسانی که در فکر انجام اقدامات غیرقانونی پس از اعلام احراز صلاحیت کاندیداها هستند هشدار داده و با هرگونه تجمع، فراخوان‌های غیرقانونی، اقدامات ایذایی و اقداماتی که برخلاف قانون توسط کاندیداها و یا رسانه‌ها صورت گیرد برخورد خواهد شد. پلیس مکلف است که در زمینه برخورد با هرگونه قانون شکنی تمهیدات لازم را فراهم کند. عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند حوادث تلخ سال 88 را تکرار کنند. دستگاه قضایی و سایر مسؤولان اجازه نخواهند داد عده‌ای برای برهم زدن امنیت کشور و انتخابات، تلاش‌های واهی کنند.»

ـ محمود احمدی نژاد در گفتگویی با شبکه الجزیره درباره رد صلاحیت احتمالی‌اش گفت: «هیچ دلیلی برای رد صلاحیت وجود ندارد. چه دلیلی برای رد وجود دارد؟ نه برای بنده و نه برای آقای بقایی. دلیلی ندارد که رد صلاحیتی اتفاق بیفتد. ضمن اینکه برای اصلاح و پیشرفت کشور راه‌های فراوانی هست. بالاخره هر اتفاقی که بیفتد ما وظیفه خودمان را طبق آن شرایط تعریف می‌کنیم و انجام می‌دهیم. قریبا همه مردم ایران پرونده دارند. یک نفر می‌رود ادعایی می‌کند و پرونده‌ای تشکیل می‌شود. این دلیلی بر هیچ چیز نیست. البته مصاحبه سخنگوی قوه قضائیه نیز قطعاً اشتباه بوده است.» (دولت بهار)

ـ ابراهیم رییسی در خصوص مطالبی که در خصوص حق تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده است گفت: «درباره آستان قدس باید بگویم با اینکه بنده یک سال است که در آستان قدس رضوی حضور دارم، حتی یک ریال به عنوان حق‌التولیه استفاده نکرده‌ام و گفته‌ام که این درآمد باید برای زائران و فقرا و مستضعفان خرج شود.
این مبلغ حق بنده است اما باید بدانند که کجا مصرف شده و دلیل آن نیز این است که این حق متولی از پول‌های مردمی است که با جان‌ودل خود آنجا قرار داده‌اند، لذا به وراث خود هم گفته‌ام تا بدانند اگر روزی نبودم این مبلغ متعلق به زائران و فقراست.»

ـ محمد باقر قالیباف در گفتگو با خبرگزاری تسنیم بار دیگر وعده‌های غیر اجرایی خود را تکرار کرد: «مردم ما رییس جمهور و دولتی می‌خواهند که برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی امروز مردم برنامه دقیق و مشخصی داشته باشد و تعهد قطعی بدهد و نه اینکه فقط حرفها و شعارهای مبهم و کلی بزند که بعداً بتواند به راحتی آنها را انکار کند. وقتی فردی با بیش از سی سال سابقه مدیریت اجرایی که به همه تعهداتی که داده پایبند بوده، با قاطعیت اعلام می‌کند که بعد از 4 سال درآمد کشور را دو برابر و نیم می‌کند یا 5 میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، مطمئناً سالها مطالعه و برنامه‌ریزی و سابقه مدیریتی پشت این حرف وجود دارد.»

ـ حسن بهشتی پور، مدیر اسبق شبکه العالم، در خصوص مناظره‌های انتخاباتی گفتگویی با ایسنا داشته است که بخشی از آن در پی می‌آید: «مناظره خوب باید در راستای شفاف‌سازی عملکرد کاندیداها باشد و اگر هم واقعیتی گفته می‌شود به منزله تخریب نباشد. متأسفانه ما ایرانی‌ها این نقطه ضعف را داریم زمانی که نقاط ضعف‌مان مطرح می‌شود واکنش خوبی از خود بروز نمی‌دهیم اما به هر حال اگر واقعیتی در مناظره‌ها مطرح شود، این به منزله تخریب نیست. اما اگر هر دروغی را روا بدانیم و قواعد انسانی را زیر پا بگذاریم به منزله تخریب محسوب می‌شود. زمانی که کاندیدای مورد نظر با قدرت، مدرک و سند حرفی را مطرح می‌کند آن مناظره قابل قبول است؛ بنابراین اگر کاندیدایی بر موضوعی اشراف داشته و مدارک کافی داشته باشد، اشکالی ندارد که در برنامه مناظره آن را مطرح کند. عصبانی شدن در برنامه مناظره که میلیون‌ها مخاطب دارد، چه در مقام کاندیدا و چه در مقام رییس جمهور غلط است و آنجا که رقیب مقابل را تخریب می‌کنیم شخصیتش را زیر سؤال برده‌ایم و این اشکال زیادی دارد اما اگر با استدلال و آمار نکته‌ای را مطرح کنیم، موفق بوده‌ایم. هدف از مناظره‌های تلویزیون باید شفاف‌سازی اقدامات کاندیداها باشد، به عنوان مثال اگر کاندیدایی مطرح می‌کند که در طول چهار سال درآمد ملی ایران را دوبرابر خواهد کرد باید کاملاً توضیح دهد که چگونه به این ادعا رسیده است و یا اینکه کاندیدایی می‌گوید یارانه‌ها را ۲۰۰ هزار تومان خواهم پرداخت توضیح دهد که این مبلغی که مطرح می‌کند قرار است از کجا تأمین شود؛ بنابراین باید شفاف‌سازی در مناظره‌های تلویزیون و بین کاندیداها شکل بگیرد.»

ـ غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص نامزد نهایی این تشکل سیاسی – مذهبی در گفتگو با ایسنا گفت: «در جلسه اخیر جامعه روحانیت بحث و تبادل نظرهای بسیاری در این زمینه انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که موضع رسمی جامعه روحانیت را برای انتخابات ریاست جمهوری پس از بررسی و اعلام صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان، اعلام کنیم.»

ـ تسنیم از استعفای فرهاد رهبر از هیئت نظارت بر انتخابات در استان تهران خبر داد. در روزها اخیر برخی حرف و حدیث‌ها در خصوص همراهی رهبر با رییسی منتشر شده بود.

ـ اعظم طالقانی که نام نویسی‌اش در انتخابات 96 مورد استقبال فعالان حقوق زنان قرار گرفته است در بیانیه‌ای در خصوص مفهوم پر ابهام «رجل سیاسی» مطالبی را مطرح کرد. بخشی از این بیانیه به نقل از ایسنا: «همان‌طور که می‌دانیم در بحث حقوق عمومی، حق‌الناس از موارد مبنایی دین اسلام و مذهب ماست، چرا که خالق آفرینش، در عفو از گناهان مربوط به خود، آسان‌گیری، مسامحه و تسهیل بیشتری به مراتب نسبت به حقوق انسان‌ها اعلام کرده است، اما درمورد حق‌الناس -که از مزایای بینش و بصیرت آیین اسلامی است-، جزا و یا پاداش دادن به آن، طرح مساله کرده و حق‌الناس را منوط به گذشت طرف مظلوم بیان می‌دارد. از این‌رو چگونه است که جمهوری اسلامی -که تمام شعارش از مبانی قرآن و سیره ائمه است-، از این امر، یعنی حق‌الناسِ بیش از ۴۰ درصد از مردم، در زیر چتر حکومت اسلامی، در این سال‌ها، بی‌تفاوت گذشته درحالی‌که برای امور ساده‌تر و جزئی‌تر، از طریق تشکیل جلسات برای اصلاح قانون اساسی و یا از طریق لوایح، طرح‌ها و یا بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، اقدام کرده است…. اینجانب به عنوان یکی از زنانی که در انقلاب اسلامی فعالیت داشته‌ام، در تفسیر تبعیض‌آمیز واژه «رجال»، نه تنها به دلایل قرآنی و سیره ائمه و عقلانی (با توجه به اهمیت ترجمه لغات عربی در متن فارسی به صورت اصطلاحی، و این مساله که قانون اساسی ما به زبان فارسی است)، مخالف هستم، بلکه معتقدم باید پیوسته این چالش را که در مکتب افتخارآفرین اسلام اصالت دارد، به عنوان حق‌الناس نیمی از جمعیت ایران ادا کرد، زیرا فریضه عدالت و رفع تبعیض از انسان‌ها مبنای حقوق تساوی بین‌الناس است.»

ـ محمدرضا تابش در گفتگویی با ایرنا گفت: «از ابتدایی که اصولگرایان جمنا را تشکیل دادند، مشخص بود که جمنا اجماع اصولگرایان نیست. از همان ابتدا دو یا سه کاندیدای اصلی از حضور در جمنا امتناع کردند، این بدان دلیل بود که آنان به تفاهم نرسیدند یا اجماع را قبول نداشتند. امروز اصولگرایان سنتی همچون ناطق نوری و لاریجانی که بزرگ اصولگرایان هستند آیا با جمنا موافق هستند؟! یک طیف در جمنا فعال هستند و آن کسانی هستند که در انتخابات شوراها و مجلس در ادوار گذشته توفیقات نسبی پیدا کردند؛ از این رو به صرافت افتادند و جمنا را تشکیل دادند. فکر نکنم اجماعی در میان اصولگرایان حاصل شود و بتوانیم بگوییم فلانی نامزد اصولگرایان است.»

ـ پایگاه خبری آمریکایی فوربس در مقاله‌ای با اشاره به آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته در ایران نوشت: با وجود همه نارضایتی‌ها روحانی نسبت به بقیه کاندیداها وضعیت بهتری دارد. ۴۳ درصد مردم می گویند ابراهیم رییسی را نمی‌شناسند. در حالی که اصواگرایان به نظر می‌رسد برای این انتخابات بر رییسی تمرکز کرده‌اند اما نتایج نظر سنجیها نشان می‌دهد که قالیباف تهدید جدی‌تری در مقایسه با رییسی است. (ایلنا)

ـ مسعود پزشکیان در گفتگو با ایلنا در خصوص پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی حامی دولت گفت: «بازداشت این چنینی افراد کار درستی نیست، اگر سیستم ما هوشیار و آگاه است، باید در قدم نخست به افراد اعلام کند که راهی که می‌روند اشتباه است و به جاده خاکی رفته‌اند. این درست نیست که صبر کنیم افراد گمراه شوند، بعد برایشان پرونده درست و یک‌باره ۱۲ ادمین کانال تلگرامی را بازداشت، یا سایت و رسانه را تعطیل کنیم. در واقع اگر واقعاً این فضا را رصد می‌کنیم، اساساً چرا باید اجازه دهیم جوانان به ته دره بیفتند؟! باید پیش از آن‌که این اتفاق بیفتد، اقدامی می‌کردیم، به آن افراد اطلاع می‌دادیم، یا اطلاع عمومی می‌دادیم تا همه بفهمند یک رسانه خارج از چارچوب‌های قانونی و اشتباه می‌رود. این درست نیست که هشداری ندهیم و ناگهان، ۱۲ کانال را ببندیم و اجازه ندهیم کسی این افراد را ببیند و تکلیف‌شان را هم روشن نکنیم که چرا و چگونه باید محاکمه شوند.»

ـ ژاله فرامریان، دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص کاندیداتوری جهانگیری گفت: «حضور جهانگیری یک رفتار منطقی از جانب جریان اصلاحات بود. علیرغم اینکه نامزد ما روحانی است و قطعاً از برنامه‌های وی دفاع می‌کنیم، ولی به هر دلیلی ممکن است فضای انتخابات در جلسات مناظره به سمتی برود که فضای کافی به نفع روحانی نباشد و برای اینکه حق وی رعایت شود، تصمیم درست این بود که شخصی یا اشخاصی را در کنار وی داشته باشیم. با موافقت روحانی به این نتیجه رسیدیم و در مورد کلیاتش شورای عالی رأی داد و به هیئت‌رئیسه اختیار داد تا این اقدام صورت بگیرد.»

ـ مقتدایی، استاندار سابق خوزستان، که در دولت اعتدال عزل شده است در خصوص انتخابات 96 به تسنیم گفت: «من کاندیدای پوششی هیچ کسی نیستم و برای خودم شخصیت قائل هستم، پوششی کسی نیستم. تا زمانی که باشم، خودم هستم و اگر روزی هم بخواهم نباشم، باز خودم تصمیم می‌گیرم. نه با توصیه کسی آمده‌ام و نه با توصیه کسی می‌روم، من قیم مردم نیستم و اگر بخواهم کنار هم بروم، کار به کار کسی ندارم. اگر اقبال عمومی برای من بود، مخلص مردم هم خواهم بود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا