خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | پایان بهاری‌ها؟!

محمد توکلی، انصاف نیوز: بالاخره انتظارها به سر آمد و شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را از طریق وزارت کشور به اطلاع مردم رساند. به گزارش انصاف نیوز، روحانی، جهانگیری، رئیسی، قالیباف، میرسلیم و هاشمی طبا شش نامزدی هستند که از سد شورای نگهبان و ملاک‌های غیر قابل سنجش و مبهم آن عبور کرده و خود را برای حضور در کارزار انتخابات ۹۶ آمده می‌کنند. محمود احمدی نژاد که تا همین چند سال پیش رییس جمهور کشور و معجزه هزاره سوم اصولگرایان بود شناخته شده ترین چهره رد صلاحیت شده در این دوره از انتخابات است.

– دیگر خبر مهم سی و یکم فروردین که سایر اخبار انتخاباتی این روز را تحت الشعاع خود قرار داد مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات بود. مصوبه‌ای که در بخشی از آن به غیر زنده بودن مناظره‌ها تاکید شده بود. این مصوبه با واکنش هر دو جریان عمده سیاسی که خود را آماده رقابت در انتخابات 96 می‌کنند مواجه شد. با نگاهی به ترکیب این کمیسیون می‌توان متوجه شد که اکثریت با چهره‌های نزدیک به دولت نیست اما جریان مخالف دولت مستقر با جوّسازی سنگین رسانه‌ای سعی در القا این امر کذب دارد که این تصمیم از سوی دولت گرفته شده است. حسن روحانی صراحتاً مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده و خواستاری بازنگری در آن شده است.

ـ به گزارش ایرنا دکتر روحانی در نشستی با حضور نخبگان استان فارس گفت: «رقابت خوب است، انتقاد هم خوب است و حتی مخالف هم خوب است، نمی‌شود در دنیای امروز دولت و حکومتی بدون انسان مخالف داشته باشیم. ‌ باید نظرات مخالف بیان شود و همه به راحتی و بدون لکنت زبان، نقد و انتقاد کنند،‌ ظاهراً تصمیم‌هایی درباره شیوه مناظره گر فته شده است من طرفدار آن شیوه‌ای هستم که آزادترین شیوه باشد. که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند»

ـ ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهور، در توئیتر نوشت: «ستاد انتخابات – که دولت در آن در اقلیت است – تصمیم گرفته مناظره‌ها را زنده پخش نکند؛ دو سؤال وجود دارد:

۱) معنای این امر چیست؟ آیا کسانی که رییس جمهور می‌شوند صلاحیت زنده روی آنتن رفتن ندارند؟ یا قصد دارند برخی مطالب را سانسور کنند؛ یعنی مردم محرم نیستند؟

۲) مشارکت وسیع مردم پشتوانه نظام است؛ در اینصورت چه کسی مسئول عدم مشارکت احتمالی خواهد بود؟

از نظر دولت، در هر تصمیم یا اقدامی باید: مردم محترم شمرده شده، اصل قرار گرفته، محرم بوده، و انتخاب آنان آزاد باشند.»

ـ حسام الدین آشنا نیز در کانال تلگرامی‌اش از درخواست رییس جمهور برای تغییر در تصمیم گرفته شده از سوی کمیسیون تبلیغات انتخابات خبر داد.

ـ علیرضا زاکانی در ادعایی تصمیم گیری درباره مناظره‌ها را به ستاد انتخابات وزارت کشور منتسب کرد. این در حالی است که این تصمیم در کمیسیون تبلیغات انتخابات که اکثریت آن با چهره‌های غیر دولتی است اتخاذ شده. بخشی از نامه این نامزد انتخابات 96 که دو سال پیش با رأی مردم در انتخابات مجلس ناکام ماند خطاب به وزیر کشور به نقل از جهان نیوز: «براساس آنچه امروز در رسانه‌ها منتشر شده برای اولین بار در دهه اخیر، مناظره‌های انتخاباتی به صورت ضبط شده خواهد بود و ستاد انتخابات کشور مانع برگزاری مناظره‌ها به صورت زنده شده است. به نظر می‌رسد این اقدام به صورت روشن آسیب جدی به شفافیت در تببین برنامه نامزدهای انتخاباتی خواهد زد. متاسفانه با توجه به عملکرد دولت محرمانه در چهار سال گذشته در پنهانکاری و عدم شفافیت، این اقدام تبعیض دیگری به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت رقم بزند. بیم آن می‌رود که اصل بی‌طرفی وزارت کشور و ستاد انتخاب کشور در اتخاذ این تصمیم، فضاسازی برای نامزدی خاص در جامعه محسوب شود و مردم پس از کاندیدای پوششی با پدیده مناظرات پوششی هم مواجه شوند و نتوانند نقدهای اساسی ما به وضع موجود را کامل و بدون سانسور ببینند و بشنوند.»

ـ عضو حزب موتلفه شرط حمایت از نامزد جمنا را اصلح و رأی آور بودن او دانست. به گزارش ایسنا حمیدرضا ترقی در این باره اظهار کرد: «در صورتی که وحدت و تمرکز روی فرد اصلح رای‌آور به‌عنوان استراتژی نهایی نیروهای انقلاب باشد، شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچون گذشته تابع تصمیم روحانیت مبارز و انقلابی خواهد بود.»

ـ گویا محمود احمدی نژاد همچنان در سودای مدیریت بر جهان است. به گزارش دولت بهار رییس جمهور پیشین در گفتگو با یورونیوز گفته است: «من به اصول و ارزش‌های انسانی به شدت پایبندم و حاضر نیستم آن‌ها را به خاطر رقابت‌های سیاسی کنار بگذارم، ضمن آنکه هدفم هم اصلاح شرایط کشور و جهان است. مشکل امروز جهان این است که طبقات حاکم در همه جا به سرعت شکل می‌گیرد، و طبقه حاکم دائماً اختیارات را به نفع خودشان از مردم سلب می‌کنند، همه جای دنیا همین است. من فکر می‌کنم این روند باید مکعوس شود. من در کره ماه یا کره مریخ که زندگی نمی‌کنم؛ بلکه با توجه به ظرفیت‌های موجود جهان، می‌خواهم اصلاح کنم. مثل اینکه شما به من بگویید چرا به ترامپ نامه می‌دهی؟! پاسخ این است که این نامه نگاری یک ظرفیت است! چرا در سازمان ملل صحبت می‌کنند؟! خب سازمان ملل هم یک ظرفیت است. ما باید در سازمان ملل باشیم تا بتوانیم حرفی بزنیم و اصلاحاتی را انجام بدهیم. ذهنی نیستیم. یک چیز بریده از جامعه نیستیم، بلکه وسط مردم هستیم و با همین ساختارها زندگی می‌کنیم. باید از ظرفیت‌ها برای اصلاح استفاده کنیم و معنای این نیز نه حذف است و نه تقابل. عنایت داشته باشید که اصلاح گری نه سازش است و نه جنگ، بلکه فکر کردن به این است که واقعاً کجا را و چطور می‌شود بهبود بخشید و از ظرفیت‌ها چگونه می‌توان استفاده کرد. من فکر می‌کنم این هنر یک سیاستمدار می‌تواند باشد. یک کم هم صبر کنید.»

ـ به گزارش ایلنا، پایگاه خبری «نیو آبزرور» آمریکا نوشت: «انتخابات ریاست جمهوری ایران آزمونی برای میزان رأی حسن روحانی رییس جمهور این کشور است اما قبل از هر چیز باید دید کدام کاندیداها توان عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند. روحانی در نظرسنجی‌ها از محبوبیت بالاتری نسبت به سایر کاندیداها برخوردار بوده است. همه روسای جمهور در ایران از زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای به این سو دو دوره‌ای بوده‌اند. این بدان معنا نیست که کار روحانی ساده است. اکثر ایرانی‌های طبقه متوسط هنوز از منافع برجام به طور کامل منتفع نشده‌اند و مسائل اقتصادی می‌تواند کار روحانی را سخت کند.»

ـ علی لاریجانی نسبت به منفی گرایی های صورت گرفته در ایام تبلیغات انتخاباتی هشدار داد. رییس مجلس در این باره گفت: «در تبلیغات ما دوز منفی‌گرایی بالا است و این یک نقص محسوب می‌شود که البته ممکن است وجهه سیاسی داشته باشد ولی برای کشور مضر است، خاطرنشان کرد: کارهایی که بعد از انقلاب در وجوه اقتصادی و زیربنایی انجام شده دارای اهمیت بالایی هستند ولی در سیستم تبلیغاتی منفی‌گرایی زیادی وجود دارد که گاهی به دلیل کشمکش‌های سیاسی است.»(ایلنا)

ـ احمد سالک با نسبت دادن تصمیم گرفته شده در خصوص مناظره‌های انتخاباتی به دولت در گفتگو با فارس اظهار کرد: «دستگاه‌هایی که با مردم با صداقت و شفافیت از رئیس جمهور گرفته تا دیگران برخورد کرده باشند، نباید از مناظره‌های شفاهی و زنده وحشت کنند. اگر با مردم صادقانه رفتار و برخورد کرده باشند نباید از مناظره‌های زنده نگران باشند.»

ـ قاسم جعفری عضور جبهه پایداری و از اصولگرایان تندرو بهانه تازه‌ای را برای رد صلاحیت رقبای اصولگرایان عنوان کرد. جعفری در گفتگو با فارس گفته است: «ما نه در قانون اساسی و نه در قوانین مربوط به انتخابات چیزی با عنوان کاندیدای پوششی و حمایتی و اینکه یک کسی با این هدف که از فرد دیگری حمایت کند وارد عرصه انتخابات شود، نداریم. به اعتقاد ما باید با این بدعت سیاسی برخورد شود. متاسفانه امروز یک بدعت سیاسی، قانونی و اخلاقی در حال رخ دادن است که می‌تواند تقویت نفاق، دوگانگی و دروغ را در جامعه زیاد کند و به نوعی تکلیف به حساب بیاید. به اعتقاد ما افرادی که اینگونه وارد عرصه می‌شوند صلاحیت ندارند. این افراد یا باید جدیت و صداقت خودشان را ثابت کنند یا اینکه انتظار ما این است که شورای نگهبان این سؤال جدی حقوقی و شرعی را پاسخ دهند تا این روش در آینده به یک سنت غلط تبدیل نشود.»

ـ نقوی حسینی با تعیین تکلیف کردن برای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها گفت: «هر کسی که در فتنه 88 نقش داشته و به ویژه پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد مجدداً اقداماتی در جهت فتنه‌گری کرده است، قطعاً شایسته ورود به هیچ سمتی چه انتخابی و چه انتصابی نیست و هیئت محترم نظارت بر انتخابات شوراها حتماً باید به این خط قرمز توجه کند. هیئت نظارت باید به وظیفه قانونی، شرعی و دینی خود در رد صلاحیت نقش‌آفرینان در فتنه 88 عمل کند.» (فارس)

ـ به گزارش رجا نیوز ابراهیم رییسی در نشستی تبلیغاتی با تعدادی از فعالان حوزه زنان گفته است: «امور زنان نباید در چنبره مسائل سیاسی و حزبی قرار بگیرد. مسئله زن واقعیتی است که باید با اراده و تصمیم با آن برخورد شود نه اینکه برای جلب‌توجه دیگران و جلب منافع و تحکیم موقعیت استفاده ابزاری کرد. استفاده از هر امر و مسئله‌ای به‌صورت غیرواقعی و تبلیغی برای جلب‌توجه ناپسند است. شعاری برخورد کردن و سیاسی کردن به موضوع زنان که یک واقعیت اجتماعی و واقعیت خلقت هستند درست نیست.»

ـ نصرالله پژمانفر در گفتگو با انتخاب در خصوص حضور ابراهیم رییسی در انتخابات 96 گفت: «من از نحوه عملکرد آقای قالیباف واقعاً اطلاعی ندارم چراکه ارتباط زیادی با وی ندارم بنابراین نمی‌توانم در این مورد اظهارنظر کنم اما اطلاع دارم که آقای رئیسی برای شانس نیامده بلکه به گمانم احساس وظیفه کرده که به میدان آمده است و امیدوارم که آن احساس وظیفه را که صادقانه ابراز داشته و مردم هم حس می‌کنند همراهش باشد که بتواند کشور را در فضای بی‌تنشی جلو ببرد تا در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متعددی روبرو بوده دولتی کارآمدتر را تجربه کنیم. افرادی که علیه آقای رئیسی تبلیغات منفی می‌کنند که به توصیه ما گوش نمی‌دهند اما فکر می‌کنم خوب است که افراد در دشمنی و تخریب یکدیگر هم انصاف داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا