خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تایم لاین رئیسی از خرداد 95 تا اردیبهشت 96

«مصطفی مسجدی آرانی» در گزارشی در روزنامه ی «هفت صبح» مروری بر جریان رسانه‌ای که به وسیله ی آن ابراهیم رئیسی – تولیت آستان قدس – رقیب حسن روحانی شد. این مطلب با اندکی تخلیص در آن روزنامه منتشر شده و متن کامل آن به نقل از کانال تلگرامی نویسنده در پی کی آید:

1️⃣ 30 خرداد 1395؛ سایت خبری پویش یادداشتی با امضای گروه سیاسی خود منتشر می‌کند که عنوان آن این بود: «سید ابراهیم رئیسی کاندیدای مطلوب اصولگرایان برای ۹۶ خواهد بود؟» در این مطلب آمده که «اصولگرایان به دنبال چهره‌هایی هستند که مردم کم‌ترین تصویر منفی از آن‌ها نداشته باشند تا بتوانند با تکیه بر آن‌ها پس از 4 سال به قوه مجریه بازگردند و پس از نزدیک به 12 سال خود را بازیابی کنند.» و آنگاه پس از بیان نام پرویز فتاح، ابراهیم رئیسی را اینگونه معرفی می‌کند: «از دیگر چهره‌هایی که به نظر گزینه مناسبی برای نجات اصولگرایی می‌رسد سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس است. حجت‌الاسلام رییسی هم سابقه مفاسد اقتصادی ندارد، هم وفادار است، هم مورد اعتماد نظام و هم مانند روحانی سابقه مدیریت سیاسی و امنیتی در بدنه نظام را دارد. رییسی که این روزها بیش از تولیت پیشین، یعنی آیت‌الله واعظ طبسی در رسانه‌ها حضور دارد، علاوه بر توجه خاص به قشر مستضعف، به خصوص در مشهد، دو ویژگی خاص و کلاسیک را نیز به همراه دارد. رییسی روحانی و سید است، دو عاملی که اقبال و اعتماد بخشی از مردم را با خود به همراه دارد.» جالب است بدانید که سایت خبری پویش، سایتی است با شعار تولد دوباره اصلاحات که خود را در قسمت درباره ما «با مشی اصلاح‌طلبانه» معرفی کرده است. دامین این سایت به نام مهدی جعفری است. فردی که پیش از این در سازمان دانشجویان حزب اسلامی کار بوده و حالا عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان است. حزبی که پدر معنوی آن صادق خرازی است.

2️⃣ با این حال، این گزارش در فضای سیاسی چندان جدی گرفته نمی‌شود تا جایی که سایت آفتاب نیوز در تیرماه سال پیش گزارشی از 21 رقیب روحانی منتشر می‌کند که نامی از رئیسی در آن نیامده و از آن طرف سایت تابناک در 12 مرداد 1395 گزارشی از 16 کاندیدای اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری منتشر می‌کند که نام رئیسی در آن دیده نمی‌شود.

3️⃣ اما یک شنبه 28 شهریور، سایتی نه چندان آشنا به نام خبرنما، خبری اختصاصی منتشر می‌کند که در آن آمده «شنیده ها حاکی از رایزنی های جدی در شهر قم برای معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ است.» سایت خبرنما سایتی متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد است و خود را دارای گرایش اصلاح طلبانه معرفی می‌کند و اخبار حزب ندای ایرانیان را پوشش می‌دهد.

4️⃣ با این وجود، ابراهیم رئیسی به عنوان یک نامزد بالقوه باز هم مورد توجه قرار نگرفت. مخصوصا وقتی در آذر ماه نام او به عنوان یکی از اعضای هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری هم مشخص شد.

5️⃣ اما اسفند ماه، آغاز فعالیت جدی حامیان رئیسی بود. 2 اسفند ماه 1395 سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، مصاحبه‌ای با سایت نامه نیوز داشت در مورد انتخابات ریاست جمهوری. امیرحسین قاضی زاده هاشمی سخنگوی جبهه پایداری است و پسرعموی قاضی زاده، وزیر بهداشت دولت روحانی است و سایت نامه نیوز متعلق به علی پورمحمدی، فرزند مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت آقای روحانی. فارغ از این‌ها متن مصاحبه دارای اهمیت است. از همان ابتدا، قاضی زاده برای این می‌آید که نام رئیسی را مطرح کند:
«اگر یک زمانی آقای رئیسی برای کاندیدا شدن راضی شود یعنی تلاش ها برای آوردن او به نتیجه برسد و او راضی شود که در میدان باشد همه دور او جمع می شوند و کل مکانیزم ها نیز جمع خواهد شد. این مسئله (عضویت در هیأت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری) هم امر مانعی نیست. استعفا می‌دهد و کس دیگری جای او را می‌گیرد…در مجموع باید اصلح را پیدا کنند و وظیفه شرعی این است تمام کاندیداهایی که مطرح کنونی جمع شوند و سراغ او بروند و بگویند «تو بهتر از ما هستی و تو باید بیایی» تا حجت بر اصلح تمام شود و به صحنه بیاید. به نظر من اصلح در مقطع زمانی کنونی متعیّن در آقای رئیسی است. نفر دوم نمی شناسم. البته گزینه های دیگری مثل آقای زاکانی و حاجی بابایی هستند که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خوب محسوب می شوند اما در سطح آقای رئیسی کسی را سراغ ندارم. باید گفتمان نامزد اصلح روشن و تراز در سطح نفر دوم نظام باشد که این دو ویژگی در آقای رئیسی وجود دارد. منظور این نیست که سایر رفقا این طور نیستند همه خوب و قابل قبولند اما این کنش و اجماع و تعیّن در مورد آن‌ها نیست.»

6️⃣ 3 روز بعد از این ماجرا و در جریان نخستین مجمع عمومی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی یا همان جمنا، نام آیت الله رئیسی در فهرست 21 نامزد این جبهه تازه تاسیس برای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد. با این حال یک روز بعد خوراکیان رئیس دفتر تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به گفت‌وگوی خود با تولیت آستان گفت: «آیت الله رییسی عمل به حکم هفت بندی رهبر معظم انقلاب وخدمت به محرومین را بالاترین افتخار خود می‌دانند. ایشان با صراحت اشاره کردند که خدمت به حضرت ثامن الحجج علیه السلام ، نیازمندان ، زوار ومجاوران حضرتشان را والاترین مقام و توفیق می‌دانند. آیت الله رییسی ضمن ارج نهادن به ابراز محبت گروههای مختلف از مردم و نخبگان تاکید داشتند که اهتمام ایشان به اجرای ماموریتهای محوله از سوی رهبر معظم انقلاب در این آستان رفیع است.»

7️⃣ با این حال در همان روز، کانالی در تلگرام بوجود می‌آید به نام کمپین دعوت از آیت الله رئیسی. این کانال، دیروز 24 هزار عضو داشت و محصولات مختلفی مثل فیلم، عکس و استیکر تولید کرده است.

8️⃣ 18 اسفند ماه یعنی تقریبا دو هفته بعد از آغاز به کار این کمپین و در حالی که اجلاسیه مجلس خبرگان در تهران در حال برگزاری بود؛ خبری با منبع واحد مرکزی خبر به روی خط خبری برخی رسانه‌ها رفت که در آن از قول آقای رئیسی آمده بود؛ تا زمانی که احساس تکلیف نکنند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. این خبر یک روز بعد تکذیب شد.

9️⃣ حدود روز 11 فروردین، تصاویری از یک کمپین در فضای مجازی منتشر می‌شود که در آن اقشار مختلف مردم، پلاکاردی با عنوان «رئیسی بیا» در دست دارند. برخی از این تصاویر که در دست خانم‌های بدحجاب است مورد انتقاد قرار گرفت.

🔟 پس از اینکه در مجمع عمومی دوم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، نام 5 نفر به عنوان نامزد این گروه انتخاب شد و رئیسی، نفر اول این جمع بود، او با انتشار بیانیه‌ای حضور خود در انتخابات را رسمی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا