خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | اعتراض وزارت کشور به خبرگزاری نهاد خاص

محمد توکلی، انصاف نیوز: اخبار انتخاباتی یکم اردیبهشت همچنان تحت تأثیر تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات مبنی بر غیر زنده بودن مناظره‌ها بود. وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به جوّسازی رسانه‌های تندرو معترض شد. این اطلاعیه با اشاره مستقیم به خبرگزاری تسنیم نسبت به سوءاستفاده جناحی این خبرگزاری به بهانه این مصوبه کمیسیون تبلیغات هشدار داد.

– وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به جوسازی‌های رسانه‌ای اخیر در خصوص تصمیمات گرفته شده در خصوص مناظره‌ها توضیحاتی را ارائه کرد. بخش‌هایی از این اطلاعیه به نقل از ایرنا: «از 5 عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، فقط 2 عضو آن مربوط وزارت کشور و یا هیأت مرکزی اجرایی انتخابات هستند…اعلام مخالفت یا موافقت فعالان سیاسی با تصمیمات مراجع قانونی انتخابات، مادام که در چارچوب‌های قانونی پیگیری شود، امری طبیعی است که در ذیل سنت پر افتخار انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، همواره تجربه شده، اما دامن زدن به مخالفت‌ها با تصمیمات مراجع قانونی و سوء استفاده سیاسی جناحی از آن از سوی عوامل رسانه‌های برخوردار از منابع و بودجه‌های عمومی همچون خبرگزاری تسنیم، در حکم ایجاد اخلال در تأمین نظم و امنیت انتخابات است و استمرار آن، مطلقاً غیر قابل قبول و در صورت تکرار، با برخورد قانونی مواجه خواهد شد.»

– غلامرضا کاتب، نماینده اصولگرای مجلس، در گفتگو با ایسنا ادعای تندروها مبنی بر اینکه مناظره غیر زنده پیشنهاد و خواست وزیر کشور بوده است را رد کرد.

– حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور، در گفتگویی با ایرنا با رد این ادعا که مناظره غیر زنده خواست دولت بوده است گفت: «برای پخش مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با توجه به تجربه‌ها، دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت و دیدگاهی که توجه بیشتری به نظارت بر مناظره‌ها داشت، رأی بیشتری در کمیسیون تبلیغات انتخابات داشت و به همین علت، بر پخش غیر زنده این مناظره‌ها از تلویزیون و تولیدی بودن مناظره‌ها رأی داد. با این وجود، رئیس جمهوری در شیراز به این تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات عکس العمل نشان داد و برای کمک به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات، تصمیم آگاهانه و آزادانه مردم و شفافیت بیشتر، تقاضا کرد که کمیسیون تبلیغات انتخابات در این نظرش بازنگری کند؛ امیدواریم که کمیسیون به این نظر رئیس جمهوری و تعدادی دیگر از نامزدهای انتخابات توجه کند»

– دیده بان شفافیت و عدالت وابسته به احمد توکلی در تحقیقاتی هر سه قوه را موافق پیشنهاد مناظره غیر زنده دانست. بخشی از ادعاهای منتشر شده دیده بان به نقل از تسنیم: «تحقیقات دیده‌بان شفافیت و عدالت نشان می‌دهد که پیشنهاد ضبطی کردن مناظرات نامزدها را وزارت کشور به کمیسیون ارائه داد و از قوای مقننه و قضائیه نیز دو نفر موافق این پیشنهاد بودند، یعنی اعضای مخالف مناظرات زنده از هر سه قوه بودند. پس نباید این صلاح اندیشی را به سیاست زدگی آلود و از روش منطقی و انصاف دور شد.»

– فارس گزارش داد موحدی کرمانی در نماز جمعه این هفته تهران گفته است: «این مناظره‌ها باید زنده صورت بگیرد، مگر غیر از این است که می گویید مردم باید بصیرت داشته باشند، یکی از بهترین راه‌های بصیرت همین است که مردم ببینند و بشنوند و به مناظره‌ها دقت کنند و ببینند نامزدها می‌توانند جواب درست به رقیب خود بدهند. همچنین کارآیی نامزدها را متوجه شوند و بدانند آیا مدبر و مدیر است یا خیر؟ مدیر و مدبر بودن یکی از شرایط رهبری است و مساله مهمی است چرا که باید مدیر باشد که بتواند کشور را طوری اداره کند که مستمند و مستضعف به حق خود برسد و حقی پایمان نشود و ظلم و ستمی صورت نگیرد. یکی از راه‌های بصیرت این است مناظره‌های انتخاباتی به صورت زنده انجام شود.»

در ادامه اعتراضات به تصمیم گرفته شده در خصوص پخش مناظرات به شکل غیر زنده قالیباف و رئیسی نیز نسبت به این تصمیم اعلام مخالفت کردند.

– ابراهیم، رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با حضور در محل شهادت شهدای هفتم تیر فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرد. (تسنیم)

برخی حامیان رئیسی او را با شهید بهشتی مقایسه کرده و از تصاویر آن شهید سوء استفاه می‌کنند. در انتخابات ۸۴ نیز همراهان احمدی نژاد او را با مرحوم رجایی هم تراز می‌دانستند که این رفتار تندروها در چند نوبت با اعتراض خانواده آن مرحوم مواجه شد.

به گزارش ایلنا رییسی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی‌اش مدعی شد: «امکان تأمین مالی ستادها از طرف این‌جانب وجود ندارد و باید حداکثر دقت در مسائل مالی صورت پذیرد تا شاهد اسراف نباشیم.» در گذشته و به عنوان مثال انتخابات ۸۴ شاهد چنین رفتارهایی از سوی «معجزه هزاره سوم» اصولگرایان هم بوده‌ایم.

– حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام، در واکنش به ابلاغیه جنجالی دبیر شورای نگهبان که باعث حذف اقلیت‌های دینی از شوراهای شهر و روستا می‌شود نامه‌ای را خطاب به احمد جنتی منتشر کرد. بخشی از این نامه به نقل از ایلنا: «اصول صریح قانون‌اساسی در رابطه با حقوق اقلیت‌ها و اصول مربوط به شوراها که بعداً به تأیید و تنفیذ حضرت امام رسیده و به رفراندوم عمومی گذاشته شده و همچنین اظهارات صریح حضرت‌امام در رابطه با تضمین حقوق اقلیت‌های رسمی، مبنا و ملاک نظام جمهوری‌اسلامی در هر دو ساحت تقنین و رفتار عملی نظام می‌باشد. یعنی همان مبنایی که براساس آن قانون شوراهای اسلامی کشور و تبصره مورد نظر در سال 1375 تصویب گردیده و در دو دهه گذشته تا به امروز ملاک انتخابات شوراها بوده.»

– محسن رضایی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اگر کسی برای کاری پذیرفته نمی‌شود نباید او را به این دلیل تخریب کرد، چون ممکن است فردا حال او بهتر شود و خدای متعال نیز راه بازگشت را به روی همه گشوده است. دیگران نمی‌توانند این راه را ببندند البته اگر کسی به فتنه‌ای دست زده باشد، بحث دیگری است. در بین افرادی که صلاحیت آنها برای ریاست جمهوری تأیید نشده، افراد شایسته برای مسئولیت‌های دیگر وجود دارند و ممکن است در آینده در مسوولیت هایی دیگر از آنها استفاده شود.»

– علیرضا زاکانی درباره اعلام عدم صلاحیتش برای حضور در انتخابات ۹۶ اطلاعیه‌ای صادر کرد. بخش‌هایی از اطلاعیه نامزد ناکام انتخابات ۹۴ به نقل از جهان نیوز: «اعضای شورای نگهبان نیز یقیناً با داشتن حجت در پیشگاه حضرت باری تعالی به تکلیف خود عمل کرده‌اند لذا به تصمیم آنان کاملاً احترام گذاشته و از سایر نامزدها و جریان‌های سیاسی نیز می‌خواهم شورای نگهبان را طبق قانون اساسی فصل الخطاب بدانند و از هرگونه رفتار و اظهار نظری که ذره‌ای هوای نفس و تضعیف این نهاد نگهبان انقلاب در آن باشد پرهیز کنند.»

– علم الهدی، امام جمعه مشهد، که از نزدیکان ابراهیم رییسی است با ادبیات خاص خود به وضعیت ثبت نام‌ها در انتخابات ۹۶ انتقاد کرد. بخشی از گفته‌های احمد علم الهدی به نقل از ایلنا: «باید عرض کنم ۳۸ سال از این انقلاب می‌گذرد، این اشکال هم بر مجلس شورای اسلامی وارد است، هم بر شورای نگهبان و هم دولت‌هایی که آمده‌اند وارد است که هنوز نتوانسته‌اند یک قانون برای ثبت‌نام ریاست جمهوری مشخص کنند، آیا برای مدیریت چنین نظامی، از آقا پسر ۱۸ ساله تا خانم و پیرزن شصت‌وچندساله، هزاروچند نفر بیایند یا با قلاده به گردن یا لباس‌های جورواجور و یا قیافه‌های قیقاش، همه بیایند بخواهند وارد نظام شوند؟»

– مصطفی میرسلیم با تعبیر عجیبی در باره جهانگیری او را «پسر خوب» نامید! به گزارش تسنیم این نامزد انتخابات ۹۶ گفته است: «جهانگیری پسر خوبی است و من از این جهت می‌گویم پسر خوبی است، چون او در زمانی که من در وزارت کشور بودم، فرماندار جیرفت بود، ولی در هر حال از کسی که تجربه کار ندارد چه می‌خواهیم و چه توقعی می‌توانیم داشته باشیم؟ برای چاره‌جویی رفع مشکلات باید از کسی انتظار داشته باشیم که بفهمد و تجربه کار داشته باشد، اظهار داشت: اگر وضع به همین روال ادامه یابد چهار سال دیگر را هم به باد خواهیم داد.»

– به گزارش تسنیم مصطفی هاشمی طبا در جمع دانشجویان درباره برجام گفت: «اینکه گفته می‌شود تحریم‌ها رفع نشده درست نیست، برجام بسیاری از تحریم‌ها را رفع کرده و امروز در بخش کشتیرانی و بخش حمل‌ونقل شاهد اثرات آن هستیم.»

– علی جنتی، وزیر سابق ارشاد، در خصوص عملکرد دولت اعتدال گفت: «با اقدامات دولت یازدهم نه تنها واردات گندم نداریم بلکه می‌توانیم سه میلیون تن گندم را نیز صادر کنیم. در حوزه صنعت، ۲۴ هزار واحد صنعتی در سال گذشته تسهیلات و کمک دریافت کردند تا بتوانند ظرفیت خود را بالا ببرند. در حوزه بهداشت و سلامت تغییرات زیادی اعمال شده و در مناطقی که قبلاً یک بهیار حضور داشت، الان این مراکز دارای پزشک متخصص هستند. هم‌اینک فشار زیادی برای فیلتر کردن شبکه‌های مجازی تلگرام و اینستاگرام، بر دولت وجود دارد و با اینکه به قول آقای علوی فقط ۲/۵ درصد آن اشکال دارد، می‌خواهند ۹۷ درصد بقیه را هم به خاطر آن ببندند اما دولت در برابر این فشارها ایستادگی کرده است.»(ایلنا)

– مسعود زریبافان از یاران نزدیک احمدی نژاد در دولت‌های نهم و دهم از ابراهیم رییسی حمایت کرد. به گزارش ایسنا این نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ۹۶ در بیانیه‌ای نوشت: «کلیه ستادها و تشکیلات منسجم شکل گرفته در تهران و استان‌ها در جهت حمایت از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی قرار خواهد گرفت.»

– ایسنا از اعتراض مهدی کلهر نسبت به عدم احراز صلاحیت خود و درخواست برای تجدید نظر شورای نگهبان در این تصمیم خبر داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا