خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محتوای یک کانال تلگرامی

«علی شکوهی» روزنامه نگار درباره ی محتوای یک کانال تلگرامی در روزنامه ی اعتماد نوشت:

✅ نتيجه بررسي شوراي نگهبان درباره نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري اعلام شد و همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت بسياري از چهره‌هاي سياسي ردصلاحيت شدند كه مهم‌ترين آن احمدي‌نژاد است. بنا دارم از منظری متفاوت سراغ اين موضوع بروم و به تحليل محتواي يك كانال تلگرامي بپردازم كه اين روزها محل رجوعم بود و براي اطلاع از رخدادهاي دروني جريان موسوم به احمدي‌نژادي‌ها، محتواي آن را مدنظر داشتم. اسم اين كانال «من انقلابي‌ام» است و بنده نمي‌دانم كه از سوي كدام فرد اداره مي‌شود و صرفا محتوا و جهت‌گيري آن مورد نظرم است.

💠 اول- مرحله ثبت‌نام:

✅ در اخبار اين كانال سعي شد ثبت‌نام احمدي‌نژاد موجه جلوه داده شود و آن را پاسخي به درخواست مردم معرفي كنند. در عين حال معتقد بودند كه اين جريان بايد خودش را مستقل از اصولگرايان معرفي كند و چه چيز بهتر از اينكه جريان پايداري يا خبرگزاري فارس با اعلام موضع نسبت به حضور احمدي‌نژاد در انتخابات، حساب خودشان را جدا كنند و كار مستقل تلقي شدن جريان احمدي‌نژاد را تسهيل كنند. به همين دليل آنان اخباري را منتشر مي‌كردند كه نشان مي‌داد مستقل هستند. در خبري نوشتند: «خبرگزاري فارس‌‌نيوز در حالي غصه قانون را مي‌خورد كه خودش خلاف قانون از يك نامزد حمايت مي‌كند! البته از آن طرف هم دولتي‌ها همين‌طور به اين‌وري‌ها حمله مي‌كنند!! هيچ كدام به امر رهبري كه اول سال فرمود بايد به مر قانون عمل شود، وقعي نمي‌نهند آنگاه سينه چاك توصيه رهبري به احمدي‌نژاد هستند!».

✅ در همين مرحله تلاش شد تا به صحنه آمدن احمدي‌نژاد به نوعي به موافقت رهبري نسبت داده شود. طبعا گردانندگان اين كانال سعي مي‌كردند از حد «توصيه» رهبري به نيامدن احمدي‌نژاد عبور كنند و كار را به موافقت رهبري بكشانند يعني همان روشي كه قبلا احمدي‌نژاد تجربه كرده بود. به همين دليل اخباري را منتشر مي‌كردند كه در اين راستا بود. يك نمونه آن را بخوانيد: «ويژه / «تاكيد» رهبري بر حضور احمدي‌نژاد در انتخابات٩٦؛ احتمالي كه قوت گرفت! محمود احمدي‌نژاد در موقع ثبت‌نام در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد: «آمدن شما براي حمايت از آقاي بقايي كافي بود، پس چرا ديگر ثبت نام كرديد؟» گفت: شما در يك مقطعي وقتي به پزشك مراجعه مي‌كنيد، او به شما مي‌گويد آب نخور. اما وقتي شش ماه ديگر مراجعه مي‌كنيد. به شما مي‌گويد آب بخور! اين پاسخ احتمال توصيه رهبري به دكتر احمدي‌نژاد براي حضور در انتخابات ٩٦ را در اذهان متبادر كرد».

💠 دوم – مرحله بررسي صلاحيت:

✅ از چند روز قبل كه موضوع ردصلاحيت احتمالي رييس‌جمهوري سابق سر زبان‌ها افتاد، گردانندگان اين كانال به انتشار اخباري مبادرت كردند كه مضمون آن نياز حكومت و نظام به تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد است. نويسنده يكي از يادداشت‌هاي اين كانال تاكيد داشت كه نظام بايد اجازه دهد تا احمدي‌نژاد در صحنه بماند تا معلوم شود كه در انتخابات سال ٨٨ تقلب نشده است. گردانندگان اين كانال سعي مي‌كردند اخبار مربوط به ردصلاحيت احمدي‌نژاد را تكذيب و در مقابل اخباري را منتشر كنند كه نشان از تاييد صلاحيت وي دارد. همزمان اخبار مربوط به درگيري داخلي جمنا را منتشر مي‌كردند تا رقيب را هم از حملات خود بي‌نصيب نگذارند.

✅ يكي از اقدامات اين كانال اين بود كه ردصلاحيت احتمالي احمدي‌نژاد را به لابي روحاني و رييسي نسبت دهد. در يكي از خبرسازي‌هاي اين كانال اين خبر منتشر شد: «شنيده شده روحاني در ديدار يكي از بزرگان از تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد گلايه كرده و گفته در صورت تاييد وي از شركت در انتخابات انصراف خواهد داد». در خبري ديگر آمده: «فوري /مهم: برخي منابع آگاه از جلسه ديشب رييسي و روحاني و بررسي راه‌هاي فشار به شوراي نگهبان و رهبر انقلاب براي رد صلاحيت احمدي‌نژاد خبر دادند». طبعا اين خبرها ساختگي است اما زمينه‌سازي براي توجيه ردصلاحيت احمدي‌نژاد بود. حمله به احمد توكلي به خاطر نوشتن نامه به شوراي نگهبان و انتشار فيلم سخنان وي در تمجيد از آيت‌الله ‌رفسنجاني بخشي ديگر از اخبار اين كانال بود.

💠 سوم – مرحله بعد از ردصلاحيت:

✅ مهم‌ترين واكنش اين كانال در قبال مسائل روز را بايد مربوط به يكي دو روز اخير دانست كه رسما ردصلاحيت احمدي‌نژاد اعلام شد. بعد از انتشار خبر ردصلاحيت وي اين كانال نوشت: «تنها رييس‌جمهوري كه نام امام زمان (عج) را در سازمان ملل به گوش مردم جهان رساند و نداي مظلوميت ملت‌هاي ستمديده از اشغالگري صهيونيست‌ها را فرياد زد و آرمان‌هاي امام و انقلاب را احيا كرد، در نظام جمهوري اسلامي ردصلاحيت شده. اگر صحت داشته باشد بايد منتظر شكسته شدن استخوان‌هاي انقلابي باشيم كه ٣٠٠ هزار شهيد تقديم آرمان‌هاي آن شده است». در دومين خبر به انتشار توييتي از يك همفكر خود مبادرت كردند با اين محتوا: «‏پيش از اين هم يك شوراي شش نفره، علي بن ابي طالب را براي خلافت رد صلاحيت كرد. اشراف سياسي تاريخ در ذبح عدالتخواهان، يكسان عمل مي‌كنند». در سومين خبر سعي كردند احمدي‌نژاد را مردي از جنس مردم نشان دهند و در يك موضع تند ضدروحانيت نوشتند: «محمود احمدي‌نژاد تاييد صلاحيت نشد. درعوض نزد ملت روسفيد شد. هر ۶ نفر تاييد شده «سيد»، «آخوند»، «آخوندزاده» يا «داماد آخوند» هستند». در مرحله بعد چندين خبر عليه شوراي نگهبان منتشر كردند و كارشان فعلا تمام شده است يعني ديگر هيچ مطلبي در اين كانال منتشر نشد.

✅ محتواي كانال‌هاي طرفدار احمدي‌نژاد را بايد با دقت تحليل محتوا كرد تا انگيزه و جهت‌گيري گردانندگان آن شناسايي شود. همچنين بايد فكري براي سرخوردگي احتمالي اين قشر كرد كه اگر از مسير درست منحرف شود مي‌تواند اقدامات خلافي را از سوي آنان موجب شود. هميشه كج‌فكري به همراه بدفهمي و تندروي مي‌تواند فاجعه درست كند.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا