خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دسترسی كاربران به اپليكيشن‌های گوگل ‌پلی | گوگل تحریم‌ها علیه ایران را برداشت

گوگل در وبلاگ فارسی‌زبان خود اعلام کرده دسترسی به اپلیکیشن‌های Google Docs‏، Google Sheets‏، Google Slides‏، Keep و Gboard در پلی‌استور را برای کاربران ایرانی آزاد کرده است. این به آن معناست که دیگر برای دانلود مستقیم این اپلیکیشن‌ها از پلی‌استور، نیازمند ابزار تغییردهنده ‌آی‌پی نیستید.

روزنامه ی «شرق» نوشت: همان‌طور که می‌دانید، بخش نسبتا قابل‌توجهی از اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی به دلیل تحریم‌های این کمپانی از دسترس مردم کشورمان خارج هستند. همین موضوع باعث شده کاربران ایرانی برای دانلود این اپلیکیشن‌ها به روش‌های گوناگونی متوسل شوند که متأسفانه بعضی از آنها امنیت خوبی ندارند. آزادشدن دسترسی به پنج مورد از پراستفاده‌ترین محصولات گوگل خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است که ما را به رفع تحریم اپلیکیشن‌های بیشتر امیدوار می‌کند. برای دانلود هر کدام از این اپلیکیشن‌ها می‌توان به پلی‌استور مراجعه کرد. باید توجه داشت که این اپلیکیشن‌ها با توزیع تدریجی و در چند هفته آینده در اختیار همه کاربران ایرانی قرار خواهند گرفت و ممکن است درحال‌حاضر در دسترس همگان نباشند. پنجم شهریورماه سال گذشته بود که گوگل با انتشار مطلبی به توسعه‌دهندگان خود اعلام کرد که از این پس امکان عرضه برنامه‌های خود به کاربران ایرانی را خواهند داشت. اگرچه آن زمان بسیاری به این باور رسیدند که این موضوع را باید آغازی بر پایان تحریم گوگل علیه کاربران ایرانی در اندروید دانست. اما پس از آن رویه‌ای که گوگل دراین‌خصوص پیش گرفت در واقع چیزی از رنج تحریم دراین‌خصوص را کم نکرد. گوگل تنها استفاده از برنامه‌هایی را برای کاربران ایرانی آزاد گذاشته بود که برنامه‌نویسان آن در هنگام انتشار برنامه، کاربران ایرانی را جزء کاربران بازار خود قرار داده بودند و با توجه به نبود نام ایران در این فهرست در مدت گذشته در واقع بسیاری از برنامه‌ها همچنان از دسترس خارج بودند و این موضوع حتی در آپدیت اپلیکیشن‌ها نیز دیده می‌شد تا جایی که باعث شد کاربران ایرانی همچنان مانند گذشته از اندروید مارکت‌های دیگر ایرانی و خارجی بهره برند.

گوگل مأموریت خود را «سازماندهی اطلاعات جهان و مفید و در دسترس قراردادن آنها به صورت عمومی می‌داند» اما ایران هم بخشی از این جهان است که بدون آن مأموریت گوگل که در شعارش مطرح شده، انجام‌نشده خواهد بود. بسیاری از ایرانیان ابزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید خریداری می‌کنند اما دسترسی آنها به مارکت نرم‌افزارهای اندروید بسته شده بود. ایرانی‌ها برای خرید ابزارهای اندرویدی هزینه کرده‌اند و برای دسترسی به نرم‌افزارهای مورد نیاز خود مجبور به استفاده از مارکت‌های غیررسمی و بعضا غیرامن و خطرناک بودند. ایرانی‌ها می‌توانند از مرورگر وب‌کروم گوگل استفاده کنند اما اجازه دسترسی به افزونه‌های این مرورگر ندارند. حتی اگر یک ایرانی بابت خرید یک کروم‌بوک (لپ‌تاپ مجهز به سیستم‌عامل کروم‌گوگل) هزینه می‌کرد، باز هم امکان دسترسی به افزونه‌های کروم را نداشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا