خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر مناظره انتخاباتی

«حسین قاضیان» مسوول علمی موسسه آی پز را بر عهده داشت و در انتخابات سال 92 نظرسنجی های آن مورد توجه بود، در یادداشتی در فیسبوک به تاثیر مناظره انتخاباتی بر رای مردم پرداخت.

به گزارش انصاف نیوز، پژوهشگر ایرانی مقیم خارج کشور نوشت: «آیا مناظره‌های انتخاباتی بر جریان انتخابات تاثیری دارد؟ این پرسشی بود که در برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی به کوتاهی به آن پاسخ داده‌ام. مشکلی که در راه پاسخ به این پرسش وجود دارد، کمبود اطلاعات تجربی است. در غیاب این اطلاعات ناچار باید به شواهد و قرائن دیگر متوسل شد.

با این همه، خوشبختانه در مواردی معدود اطلاعات تجربی موجود، برای پاسخ به این پرسش کمک می‌کند. یکی از این موارد، نظرسنجی‌های روزانه‌ای بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ ما در آی‌پز انجام دادیم. آی‌پز در آن سال از ۱۰ خرداد تا ۲۳ خرداد به صورت روزانه نظرسنجی‌ می‌کرد که نمودار نتایجش را در تصویر زیر می‌بینید.

56798738947

اگر به این نمودار دقت کنید، می‌بینید که پس از مناظره دوم (در ۱۵ خرداد) آرای اقای روحانی از روز ۱۶ خرداد شیب صعودی ملایمی پیدا کرده در حالی که آرای آقای قالیباف رو به نزول گذاشته است. پس از مناظره سوم (۱۷ خرداد) شدت این صعود و نزول از ۱۸ خرداد به بعد بیشتر شده و در نهایت در ۲۱ خرداد آقای روحانی از آقای قالیباف پیشی گرفته و سرانجام در ۲۴ خرداد پیروز شده است.

با این حساب می‌توان انتظار داشت که اگر مناظره‌‌های انتخاباتی این دوره نیز از صراحت آن روزها برخوردار باشد تا حدی در آرای مردم اثربگذارد.

مدیرعلمی آی‌پوز:خالص محبوبیت موسوی و کروبی منفی است

محبوبیت سیال است نه ثابت

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا