خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منشور انتخاباتی آيت‌ا… هاشمی

مطهره شفیعی در روزنامه ی آرمان نوشت: روز گذشته منشور انتخاباتی آیت‌ا… هاشمی در سال 96 منتشر شد؛ منشوری که از سوی فرزندان ایشان و مبتنی بر سخنرانی‌های پدر منتشر شد که نشان از دوراندیشی آیت‌ا… داشت. بی‌تردید دوراندیشی صفت بارز آیت‌ا… هاشمی بود که در کنار صبوری تبدیل به گنجینه ارزشمندی در وجود ایشان شده بود. آیت‌ا… هاشمی در آخرین ملاقاتی که آرمان با ایشان داشت با اینکه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زمان زیادی باقی مانده بود اما تاکید داشتند که باید از روحانی حمایت شود و شخصیتی غیر از او نمی‌تواند کشور را به بهترین شکل اداره کند. آیت‌ا… هاشمی در آن دیدار توصیه‌هایی درباره ترفند رقبای روحانی داشت و البته از آنجا که خود سال‌ها طعم تلخ هجمه‌ها را چشیده بود با لبخند گفت که «تلاش مخالفان بی‌نتیجه است چرا که مردم دیگر به راحتی می‌توانند تفاوت میان اندیشه‌های منفعت طلبانه و اندیشه‌های ناب و خالص را درک کنند. بنابراین روحانی کاندیدای موفق در انتخابات 96 است.» عشق و علاقه آیت‌ا… هاشمی به ایران و آرامش مردم انکار‌ناپذیر است چنان‌که ایشان ساعت‌ها برای هر موضوعی فکر می‌کرد تا راهکاری برای حل مشکلات پیدا کند. انتخابات 96 آخرین موضوعی بود که ذهن آیت‌ا… را درگیر خود کرده بود و بر اساس آن ایشان دیدارهای زیادی با بزرگان تاثیرگذار برگزار و در تمام آنها بر حمایت از روحانی تاکید کردند. آیت‌ا… هاشمی جزئیات انتخاباتی 96 را با فرزندانش در میان گذاشته بود که این رفتار ناشی از دوراندیشی و پیش‌بینی هر اتفاقی از سوی ایشان بود. با مرور اظهارات انتخاباتی فرزندان آیت‌ا… هاشمی می‌توان به منشور فکری ایشان برای انتخابات پی برد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

بندهای منشور انتخاباتی هاشمی

این منشور دارای چند بخش است که شامل «گریز از تکرار»، «آغاز از ابتدا با رویه اعتدال»، «بازگشت به آرمان‌های اصلی انقلاب»، «افزایش تعاملات بین‌المللی» و «پویا کردن اقتصاد و کاهش بیکاری» است.

1-چرا گریز از تکرار؟

یکی از برنامه‌هایی که آيت‌ا… هاشمی برای طرح در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم داشتند، ادامه پروژه حرکت در مسیری است که 8 سال ناکامی‌های دولت‌های نهم و دهم را به فراموشی بسپارد. به‌طور طبیعی جامعه خاطره خوبی از آنچه در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و روابط بین‌المللی گذشت، نداشت. بنابراین در سال 92 یکی از برنامه‌های روحانی ترمیم این بی‌اعتمادی بود و تاحدودی توانست در این امر موفق باشد، اما بازیگران آن دو دولت سکوت نکردند و هجمه به دولت روحانی را ادامه دادند. آیت‌ا… هاشمی بر لزوم اطمینان سازی در جامعه برای تکرار نشدن اتفاقات 8 سال دولت‌های نهم و دهم تاکید و به رئیس‌جمهور و دلسوزان توصیه داشتند که برای انتخابات 96 به این امر مهم توجه داشته باشند. یاسر هاشمی، فرزند کوچک آیت‌ا… هم به این نگرانی آیت‌ا… اشاره کرده است: «بر اساس اسناد تاریخی به دلیل اتفاقات بسیار زیادی که در سال 1360 رخ داد از این سال به عنوان یکی از سال‌های بحرانی انقلاب اسلامی یاد می‌شود، زیرا در این سال ترورهای بسیار زیادی در کشور رخ داد. تمامی اتفاقات سال 1360 در خاطرات آیت‌ا… هاشمی موجود است اما با همه این اوصاف آن مرحوم سال‌های آخر دولت گذشته را بسیار بحرانی‌تر از سال‌های اوایل انقلاب توصیف می‌کرد.»

2- تقویت آرمان‌های اصلی انقلاب

بی‌تردید از سال‌های 84 تا 92 آن‌چنان که لازم بود، حرکت‌های برخی دولتمردان در مسیر آرمان‌ها و اهداف اصیل انقلاب نبود که سبب نگرانی بزرگان و یاران امام(ره) شده بود. اگرچه سعی می‌شد شعارهای آن 8 سال در راستای انقلاب باشد، اما عملکردها در این راستا نبود. یکی از دغدغه‌های آیت‌ا… هاشمی هم همین موضوع بود و آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی معتقد بود انقلاب در دولت گذشته از مسیر اصلی خود خارج شده و با اهداف انقلاب اسلامی فاصله گرفته بود. دکتر حسن روحانی در سال 92 وعده بازگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب را مطرح و در همین مسیر حرکت کرد. بنابراین با تثبیت حرکت روحانی و یارانش در این مسیر آیت‌ا… هاشمی به روحانی تاکید کردند که باید در سال 96 برنامه‌ریزی‌ها در جهت تقویت آرمان‌های انقلاب باشد.

3- آغاز از ابتدا با رویه «اعتدال»

13 تیرماه 92 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه روحانی صلاحیت لازم برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری را دارد، ابراز امیدواری کرد: «با استفاده از نیروهای خبره و مناسب دولت اعتدال و کار و سازندگی تشکیل شود.» روحانی همین مسیر را طی کرد و دولتی با مردان اعتدال تشکیل داد، اما این پایان کار نبود و آيت‌ا… هاشمی بر تداوم این مسیر در دولت دوم روحانی تاکید داشتند، چنان‌که اواخر سال گذشته روحانی گفت: «آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی با اعتدال، عقلانیت، خرد و با حوصله و سعه صدر به ما نشان دادند که این بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار و اندیشه‌های مختلف است.» این اظهارات یعنی او مکلف به ترویج اعتدال شده است.

4- پویا کردن اقتصاد و کاهش بیکاری

بخش چهارم این منشور به شکوفایی بیشتر اقتصاد مربوط است. برجام روحانی کلید گشایش‌های اقتصادی زیادی بود که هجمه‌های فراوان به آن، نشانه موفقیت عملکرد روحانی است. رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی قبل از رحلت گفته بود: «سیاست کلی کشور تا پیش از دولت نهم به سمت اقتصاد بدون خام‌فروشی نفت و صادرات فراورده‌های آن هدایت می‌شد، اما در هشت سال دولت‌های نهم و دهم شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که هنوز تا مدتی باید صادرات نفت خام داشته باشیم.» آیت‌ا… هاشمی افق روشنی برای اقتصادی ترسیم کرده بود که دولت روحانی کلیددار آن است و گفته بود: «آلمان و ژاپن دنبال کارهای علمی، اقتصادی علمی و دانش‌بنیان رفتند. این راه الان باز شده در ایران، شما معلمان شما مدیران شما دلسوزان کشور و مربیان باید وارد این فضا بشوید. مطمئنم که دوره دوم دولت آقای روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند.» بنابراین آیت‌ا… هاشمی که سردار سازندگی است، مسیر روشنی برای بخش اقتصادی دولت دوم روحانی و ادامه دولت اعتدال ترسیم کرده است.

5- تقویت تعاملات بین‌المللی

آيت‌ا… هاشمی تصریح کرده بود که «ایران امروز با پشت سرگذاشتن شیوه‌های تندروی، با روش اعتدال در حال حرکت است و مردم به اعتدال روی می‌آورند که این بیانگر جهانی شدن مردم کشور است». تقویت مراودات و تعاملات بین‌المللی روحانی یکی از نقاط قوت دولت یازدهم بوده است که البته آیت‌ا… هاشمی با حمایت از این اقدامات روحیه بالایی به دیپلمات‌های دولت یازدهم داد و بر همین اساس تاکید داشتند که این رویه در 4 سال دولت دوازدهم تداوم داشته باشد. یاسر هاشمی اخیرا گفته است: «در دولت یازدهم وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته است، اما امروز هم شاهد هستیم بار دیگر افرادی در برابر چشم میلیون‌ها انسان در فضای عمومی جامعه و شبکه‌های اجتماعی به مردم و رهبری انقلاب دروغ می‌گویند. آیت‌ا… هاشمی در اواخر عمر خود چندین بار بر ادامه دولت روحانی و تلاش بیشتر دولت در دور دوم فعالیتش برای تحقق اهداف انقلاب تاکید کرده بود.»

6- صبوری و مقاومت در برابر هجمه‌ها

آیت‌ا… هاشمی بر تداوم صبوری تاکید کرده و از روحانی خواسته تا در برابر هجمه‌ها لبخند بزند و البته به توان او اذعان داشته است: «در مقابل آقای روحانی کسی نیست، شما در بین اصولگراها و تندروها کسی را نمی‌بینید که بتواند در مقابل آقای روحانی بایستد. حتی اگر همه جمع شوند، باز در اقلیت هستند؛ یعنی همه اینها که یک مجموعه هستند، اقلیتند. این قضیه را اشخاص وارد می‌فهمند. به‌علاوه الان انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی آن‌قدر وسیع و زیاد است و آن‌قدر در دنیا تریبون وجود دارد که مردم می‌توانند استفاده و همه شرایط را ارزیابی کنند.»

در نهایت….

در انتهای توصیه‌های آیت‌ا… هاشمی به روحانی برای انتخابات 96 باید به جملات ایشان توجه داشت: «گاهی بعضی از جوانان مناطق دوردست کشور که به دیدارم می‌آیند، چنان با مسائل آشنا هستند و تحلیل می‌کنند و حرف می‌زنند که انسان احساس غرور می‌کند. این‌گونه نیست که مخالفان روحانی بتوانند با شعارها فریبکاری کنند. به نظر من ایشان کاملا شانس پیروزی دارد و هم خودش مصمم است که بیاید و هم ما حمایت می‌کنیم، به نظر می‌رسد آقای روحانی ماندنی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا