خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«رقبا برای حمایت از حقوق اقوام مجبور به تغییر گفتمان شدند»

ولت حسن روحانی، اولین دولتی بود که معاونی ویژه برای رسیدگی به امور اقوام و اقلیت‌ها راه اندازی کرد. معاونتی که طی نزدیک به چهار سال گذشته مسئولیتش بر عهده حجت الاسلام علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات بود. او طی این سال‌ها تلاش کرد در حوزه مسئولیت خود تلاش کرد گفتمان مربوط به حقوق و مطالبات اقلیت‌های دینی و مذهبی را نهادینه کند و به همین دلیل معتقد است که مهمترین عملکرد دولت تدبیر و امید،‌ در حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی،‌ نهادینه کردن گفتمان مربوط به حقوق و مطالبات این بخش است. او در گفت‌و‌گویش با روزنامه‌ی «امید ایرانیان» می‌گوید «رقبای دولت روحانی برای حمایت از حقوق اقوام مجبور به تغییر گفتمان شدند»

مهم‌ترین عملکرد دولت در زمینه رفع دغدغه‌ها و مشکلات اقوام و اقلیت‌ها چه بود؟
مهم‌ترین عملکرد دولت تدبیر و امید،‌ در حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی،‌ نهادینه کردن گفتمان مربوط به حقوق و مطالبات این بخش از ایرانیان بود. بخش‌هایی از این گفتمان،‌ در دور اول دولت روحانی، با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها،‌ زمینه اجرایی پیدا کرد.

مثل چه چیزهایی؟
مثلاً می‌توان به ارتباط، تعامل و دیالوگ‌ تنگاتنگ نمایندگان، نخبگان و رهبران این بخش از جامعه با دولت و دستیاری ویژه رییس جمهوری، بکارگیری آنان در سمت‌های مهم دیپلماتیک جمهوری اسلامی و اجرایی کشور اشاره کرد. همچنین سفر مقام‌های عالی حکومتی و رییس جمهوری و وزیران به این مناطق، و برررسی نیازها و پتانسیل‌های موجود در مناطق اقوام نشین،‌ برنامه ریزی و سرمایه گذاری اولیه برای این مناطق،‌ از دیگر اقدامات دولت بود.

در حقوق شهروندی هم به بحث اقوام و اقلیت‌ها پرداخته شد. درست است؟
بله. بخش قابل توجهی از فصل‌های این منشور،‌ ناظر به حقوق اقوام و ادیان و مذاهب است که انشالله در دور دوم ریاست جمهوری روحانی،‌ مطالبات قانونی مربوط به این بخش از جامعه ایرانی اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر خواهد شد.

آیا دولت توانست گفتمان مد نظرش را در این زمینه به یک گفتمان عمومی تبدیل کند؟
تبدیل این گفتمان، به گفتمانی عمومی،‌ و پذیرش اهمیت و ضرورت آن از سوی جریان‌های سیاسی رقیب آقای روحانی و اصلاح طلبان،‌ امر بسیار مهمی بود که اتفاق افتاد. همین که رقبای اصلاح طلبان و روحانی که پیشتر حاضر نبودند،‌ چنین گفتمانی را بپذیرند و آن را بر نمی‌تابیدند اما در فضای جدیدی که دولت یازدهم ایجاد کرد،‌ آنان مجبور به تغییر گفتمان شدند،‌ خود یک موفقیت و توفیق بزرگ و قدمی اساسی و رو به جلو است.

این تغییر گفتمان و پذیرش آن برای جریان‌های رقیب، برای دولت هزینه زا نبود؟
بله. تغییر این گفتمان، و پذیرش آن از سوی مخالفان‌ هزینه‌های کمی برای دولت نداشته اما با این وجود؛‌ و به برکت پافشاری دولت تدبیر وامید، امروز شاهد هستیم که همه جریان‌های سیاسی مخالف هم، لااقل حتی اگر در ظاهر هم شده باشد، حقوق اقوام و اقلیت‌ها را مهم و درجه یک می‌دانند.

توقع دولت در آستانه انتخابات از اقوام و اقلیت‌ها چیست؟
اصلاح طلبان، اعتدالیون و در رأس آنها حسن روحانی،‌ همچنان بر عهدی که با همه ایرانیان از جمله اقوام و اقلیت‌ها و ادیان و مذاهب بسته‌اند،‌ پایبندند. البته این پایبندی به دروه انتخابات خلاصه نمی‌شود و دولت درعمل هم این را ثابت کرده است. انتظار می‌رود هموطنان از جمله هم میهنان مناطق اقوام نشین و ادیان ومذاهب،‌ با مشارکتی عمومی و حضوری حداکثری در انتخابات،‌ زمینه لازم را برای بالا بردن ضریب ثبات وامنیت در کشور،‌ و تحقق سایر بخش‌های برنامه‌های دولت یازدهم، در دولت دوازدهم روحانی،‌ فراهم کنند. از طرفی هم همه ایرانیان و شهروندان و اقوام و اقلیت‌ها هوشیار باشند و بر خلاف برخی تبلیغات حساب شده و مأیوس کننده که برای دلسرد کردن جامعه، تلاش می‌کنند در انتخاباتی پرشور و حداکثری حضوری ملی داشته باشند و از حقوق اساسی و قانونی خود استفاده کنند. راه توسعه و پیشرفت و رسیدن به مطالبات وحقوق قانونی تنها از مسیر مشارکت در برگزاری انتخاباتی گسترده و مسوولانه و مشارکتی و همگانی می‌گذارد. پس همانند 92 در پای صندوق‌های رأی حاضر شوید و به نامزدی که عملاً از حقوق شما دفاع می‌کند رأی دهید.
از اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی می‌خواهم تا همانند دوره‌های پیشین انتخابات، همانند انتخابات 92 و 94 در این حرکت ملی و جشن ملی،‌ که تأمین کننده منافع و امنیت همه ایرانیان و کشور است، حضور فعال داشته باشند و از نامزدی که همواره از حقوق آنها دفاع کرده است، حمایت کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا