خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قصه عکس‌ بابک زنجانی با سیاستمداران

علی شکوهی روزنامه نگار در یادداشتی در روزنامه ی اعتماد درباره ی عکس‌‌های موجود بابک زنجانی با سیاستمداران نوشت:

✅ در مناظره اول نامزدهای انتخاباتي وقتي به قاليباف اعتراض شد كه چرا مجوز ساخت يك برج ٣٣ طبقه را به بابك زنجاني داديد، وي به تلافي مدعي شد شما از همان مفسد اقتصادي تقدير كرديد. سخن قاليباف اشاره به عكسي دارد كه در فضاي مجازي هست و نشان مي‌دهد روحاني در حال دادن لوح يا جايزه‌اي به بابك زنجاني جوان است.

✅ روحاني درباره آن عكس در همان مناظره توضيح داد و بعد هم در اينستاگرامش نوشت: «فردی که امروز به عنوان مفسد اقتصادی در زندان بسر می‌برد و محکوم به اعدام شده، یکی از «کارآفرینان برتر» به انتخاب دستگاه‌های مربوطه در سال‌های گذشته است که در مراسمی که در سال ۱۳۸۶ بنده به عنوان سخنران برنامه دعوت شده بودم و به درخواست مسوولین برگزار کننده، لوح تقدیر تهیه شده را نیز به کارآفرینان برتر اهدا کردم، این فرد نیز لوحی را دریافت کرده است. حال چگونه افرادی در نقش حامی او ظاهر می‌شوند و سعی در سرپوش گذاشتن بر فساد بزرگ ۳ میلیارد دلاری و ربط دادن اعمال وی به دریافت یک لوح دارند، جای شگفتی دارد».

✅ به دنبال آن مجريان آن برنامه تجليل از كارآفرينان يعني مجموعه «خانه صنعت و معدن» وارد ماجرا شد و از قالیباف خواست كه «از ایراد اتهام بی اساس دست بردارید». خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان ایران در بیانیه‌ای به تشریح ماجرای لوحی که 10 سال پیش به بابک زنجانی اهدا شده بود، پرداخت و اعلام كرد: «این لوح در سال 1386 و با حضور مقام‌های رسمی دولت نهم به این فرد اهدا شده است. در یکی از جشنواره‌های تشکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران که در سال 1386 در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، از چند واحد تولیدی و مدیر در بخش صنایع و معادن در رشته و گروه‌های مختلف بر مبنای ارزیابی انجام یافته، تقدیر شد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که آن زمان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند، به همراه مقامات رسمی دولت نهم و نمایندگان مجلس شورای است به عنوان مدعوین در این مراسم حضور داشتند. در بخش پایانی مراسم به درخواست این تشکل، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک یکی از مقام‌هایی بودند که لوح و تندیس منتخبین را اعطاء کردند. زنجانی در پایان مراسمی که بعد ازظهرروز همان روز برای دیدار با مرحوم زنده‌یاد آقای هاشمی رفسنجانی برگزار شد، همانند سایر منتخبین، تندیس یادبود جشنواره را از دستان آن شادروان دریافت نمود».

✅ اين توضيحات براي دفاع از بزرگاني مانند آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و دكتر روحاني مفيد است اما چند نكته ديگر در اين باره قابل بيان است كه توجه خوانندگان را به آن جلب مي‌كنم.

✅ اول- عكس‌هاي منتشر شده از بابك زنجاني با سياستمداران، تنها اختصاص به آقايان هاشمي و روحاني ندارد. در بسياري از اين عكس‌ها مديران و وزراي دولت قبل هم حضور دارند. حتما عكس بابك زنجاني با شيخ‌الاسلامي وزير كار دولت احمدي‌نژاد و نيز عكس وي با جهرمي (ديگر وزير كار دولت قبل) و مهرداد بذرپاش مشاور احمدی نژاد را همگان ديده‌اند كه آنان نيز در حال تقدير از وي هستند. بنابراين عكس‌هاي زنجاني با سياستمداران اختصاص به يك جريان سياسي ندارد.

✅ دوم- غالب اين افراد از محتواي برنامه‌هاي اينچنيني اطلاعي ندارند و مسوولان دفاتر آنان هم نه مي‌توانند و نه درست مي‌دانند كه در اين باره از قبل تحقيق كنند تا كسي كه تقدير مي‌شود، هيچ‌گونه مشكلي نداشته باشد. برنامه‌هاي اين گونه‌اي هميشه ماهيت تبليغاتي و نمايشي دارد و به قصد تقدير از كساني در مجموعه‌هاي مختلف برپا مي‌شود و حضور مسوولان در آن برنامه‌ها كاملا جنبه تشريفاتي دارد.

✅ سوم- برخي افراد در جست‌وجوي نفوذ در بدنه قدرت و نهادهاي حكومتي هستند و از نفوذ مسوولان براي تامين منافع شخصي خود استفاده مي‌كنند. اينان كاري ندارند كه چه كسي در قدرت است و براي آنان مهم اين است كه از آنان حمايت و راه‌شان براي رسيدن به ثروت هموار شود. آنان فكر سياسي خاصي ندارند و لازم باشد گاهي اصلاح‌طلب مي‌شوند و گاهي اصولگرا و البته اكنون آموخته‌اند كه نه اين بايد باشند و نه آن. آنان خود را به همه صاحبان نفوذ نزديك مي‌كنند و در صورت نياز به ستاد چند نامزد رقيب هم كمك مالي مي‌كنند تا هر كدام كه پيروز شدند، هواي آنان را داشته باشند و در مسير تحقق برنامه‌هاي آنان گام بردارند.

✅ چهارم- درباره بابك زنجاني نبايد سادگي به خرج داد و تنها به ظاهر قضاوت كرد. در واقع نبايد با انتشار چند عكس مشترك زنجاني با برخي مسوولان، مدعي همسويي و همكاري ميان آنان شد. مهم نيست كه از موضع يك اصولگرا بخواهيم به هاشمي و روحاني حمله كنيم يا از منظر يك اصلاح‌طلب بخواهيم مديران احمدي‌نژاد را به خاطر يك عكس مشترك، شريك بابك زنجاني جلوه دهيم. در هر دو صورت اين كار اشتباه است. بايد از سطح ظاهر فراتر رفت و به كنه ماجرا وارد شد و با بررسي دقيق پرونده بابك زنجاني مشخص كرد كه او با استفاده از نفوذ كدام مديران و سياستمداران و با همكاري با چه كساني و در كدام وزارتخانه‌ها توانست اين همه اموال از بيت‌المال را به «مال‌البيت» تبديل كند و از كشور خارج سازد. توجه به دست‌هاي پشتيبان او در اين ماجرا بايد هدف باشد نه كساني كه با او چند عكس در يك مراسم رسمي دارند.

✅ پنجم- از همه اينها مهم‌تر بايد به فكر از ميان برداشتن بسترهايي بود كه يك مدير دولتي را به يك فرد زيرك و تيزهوش بخش خصوصي پيوند مي‌زند و زمينه حركت اموال عمومي به بيرون از دولت را فراهم مي‌كند. بايد به اين انديشيد كه بابك زنجاني يك نمونه است و شايد باز هم قابليت تكرار شدن داشته باشد. اگر اينگونه است بايد راه ظهور اين پديده را بست و روند كشورداري را شفاف و ضابطه‌مند كرد.

◀️ این یادداشت به صورت خلاصه تر از این در روزنامه اعتماد یکشنبه ۱۰ اردیبهشت 96 منتشر شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا