خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مذاکره سه جانبه ی کری، اشتون و جواد ظریف

انصاف نیوز: در پی برگزاری نشست ژنو 2 میان نمایندگان ایران و گروه 5+1، در اتفاقی نادر تیم ایرانی توانست زمینه ساز توافقی احتمالی و امضای تفاهم نامه ای باشد که نشانه های آن به طور واضحی در ساعات گذشته پدید آمده است از جمله وزیر امور خارجه ی آمریکا و 3 کشور غربی آلمان، فرانسه، انگلیس خود را به ژنو رسانده اند تا مذاکره ای در سطح وزرا با جواد ظریف، وزیر خارجه ی ایران برگزار شود. این در حالی است که مخالفان داخلی توافق با غرب و در کنار رژیم صهیونیستی نگرانند، مانند روسیه و چین که وزیر خارجه ی خود را راهی ژنو نکردند.

به گزارش انصاف نیوز، هم اکنون (حدود ساعت 9 شب جمعه به وقت تهران) هیات ایرانی برای شرکت در مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون، محل اقامتش را به سمت مقر سازمان ملل ترک کرده است. جواد ظریف هنگام ترک هتل با سوالات متعدد خبرنگاران مستقر در هتل مواجه شد و از پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگاران درباره جزییات مذاکرات خودداری کرد. وزیر خارجه ایران هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار دو جانبه‌یی با وزیر خارجه آمریکا خواهید داشت؟ گفت: «چیزی در این‌باره نشنیده‌ام». قرار است مذاکره سه‌جانبه در ساعت 18 و سی دقیقه به وقت محلی آغاز شود.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم که حدود ساعت 6 عصر جمعه به وقت تهران وارد هتل محل اقامت هیات‌های دیپلماتیک ایران و 1+5 در ژنو شده بود، پیش از ورود به محل جلسه ی سه جانبه در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون هیچ توافقی با ایران نداشته‌ایم. آمده‌ام که فاصله‌ها را بین ایران و1+5 کم‌تر کنم؛ چراکه مسائلی است که هنوز میان دو طرف حل نشده است. من با اشتون دیدار دارم. دیداری هم بین من، اشتون و ظریف خواهد بود. هم‌چنین همراه با وزیران خارجه 1+5 با آقای ظریف دیداری برگزار خواهد شد. کسی اشتباه نکند فاصله‌های مهمی هنوز بین نظر ما و نظر ایران وجود دارد.
عصر جمعه عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 در جمع خبرنگاران درباره ی مذاکرات گفت گفت: مذاکرات در سطوح کارشناسی و رییسان هیات‌ها ادامه دارد و الان به مراحل حساس و پیچیده‌ای رسیده‌ایم. دیدار ظریف – اشتون یک ساعت به طول انجامید و درباره نحوه ادامه مذاکرات در سطح کارشناسی و رسیدن به توافق درباره متن نهایی رایزنی شد. خوشبختانه مذاکرات کارشناسی درباره متن تفاهمی که قرار است در قالب یک بیانیه مشترک باشد پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز نمی‌توان گفت که این مذاکرات امشب به نتیجه می‌رسد یا خیر؛ درعین حال که روند به خوبی در حال پیشرفت است.
عراقچی با بیان این که به مراحل “حساس” و “پیچیده” مذاکرات رسیده‌ایم ادامه داد: با توجه به حساسیت مذاکرات اشتون از ظریف خواست که درباره متن تفاهم مشترک جلسه‌ای سه جانبه با حضور وزیر خارجه آمریکا برگزار شود تا بر روی مطالب باقی مانده در متن تفاهم گفت وگو شود. ظریف برای یک جلسه سه جانبه با اشتون و کری به دفتر اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل در ژنو می‌رود.
وی هم‌چنین از دیدار وزیر خارجه کشورمان به طور دوجانبه با نمایندگان چین و روسیه خبر داد و در پاسخ به این پرسش که ظریف با کری ملاقات دوجانبه خواهد داشت؟ گفت: تا الان برنامه‌ای برای ملاقات دوجانبه با آمریکا نداریم و در دستور کارمان هم نیست. کری به درخواست خانم اشتون به ژنو سفر کرده است.
عراقچی درباره ادامه مذاکرات تا روز شنبه نیز گفت که با توجه به حساسیت مباحث در این مرحله و ضرورت رسیدن به نتیجه ممکن است مذاکرات تا نیمه‌های شب یا روز شنبه ادامه یابد و به مذاکرات بعدی موکول شود.
او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که می‌توانید به موارد مورد بحث در متن تفاهم احتمالی میان ایران و 1+5 اشاره کنید؟ با بیان این که نمی‌توانم وارد جزییات شوم اظهار کرد: متنی مشترک به طور بیانیه شامل طرح سه مرحله‌یی ایران (اهداف مشترک، گام اول و گام آخر) در حال مذاکره است و چارچوب این متن همان چارچوب طرح پیشنهادی ایران است که در ژنو 1 ارایه شد و در این ژنو نیز بر روی آن بحث می‌شود و قرار است بر همین مبنا به نتیجه برسیم.
این عضو تیم مذاکره کنده ایران با 1+5 گفت: مذاکرات در سطوح مختلف ادامه دارد و شامل رفع تحریم‌ها و مباحث مربوط به اعتمادسازی می‌شود که جزییات متعددی دارد. کارشناسان از نشست وین تاکنون مباحث را دنبال کرده‌اند. وقتی بر روی متن مشترک به تفاهم رسیدیم پس از آن درباره گام اول، دو طرف مباحث خود را نهایی می‌کنند و درباره تاریخ برداشتن گام‌ها هم توافق خواهد شد. پس از نهایی شدن متن، جلسه 1+5 با ایران تشکیل می‌شود و در پایان کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان ظریف واشتون برگزار می شود.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود توافق میان ایران و 1+5 درباره حذف غنی‌سازی 20 درصد است؟ تاکید کرد: هیچ کدام از اخباری که در مورد جزییات توافق میان ایران و1+5 منتشر شده است را تایید نمی‌کنم. غنی‌سازی از اصول و حقوق ماست اما درباره اندازه، ابعاد و سطح آن می‌توان مذاکره کرد.
معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا فقط دیدار سه جانبه بین جان کری، اشتون و ظریف برگزار می‌شود؟ گفت: از آن جایی که بسیاری از تحریم‌های یک‌جانبه توسط آمریکا اعمال شده بنابراین لازم است در این مورد و برخی مسایل دیگر توافق نهایی بین وزیران خارجه دو کشور انجام شود.
عراقچی در پایان گفت که وزیر خارجه ژاپن روز شنبه با محمد جواد ظریف دیدار می کند. او به زمان دقیق ملاقات وزیر خارجه ایران و ژاپن اشاره ای نکرد. عراقچی در عین حال گفت که وزیران خارجه ایران و ژاپن صبح روز یک‌شنبه در صبحانه کاری با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا