خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاتمی: عزت انسان امروز درحال نابودی است

انصاف نیوز: حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی شب گذشته در مراسم «شب های نی نوایی» انجمن شاعران ایران شرکت کرد و سخنرانی کوتاهی ایراد کرد. وی در ابتدا با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران او، حضورش در این مجلس را نعمتی برای خود دانست و با اشاره به مباحث عمیق و شعرهای ظریف و پرباری که شاعران قرائت کردند، گفت: جای تاسف و تاثر است از اینکه چهره اباعبدالله(ع) درست خلاف آن چیزی است که باید در جامعه ما ترویج می‌شد.

وی افزود: شاید آنچه اتفاق افتاده هم با حسن نیت بوده ولی لااقل این انتظار بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که خودش درس گرفته از کربلا بود و از آن سرچشمه آمده بود ما نحوه دیگری نگاه داشته باشیم به اباعبدالله.
رییس دولت اصلاحات تصریح کرد: خیلی نکته‌ها و پیام‌های مهمی در زندگی اباعبدالله هست ولی آنچه آدم می‌تواند خلاصه کند و بگوید اینکه اباعبدالله مظهر عزت الهی و نیز خواستار عزت انسان بود و این بر خلاف چهره ای ناتوان، محتاج و کوچکی است که ایشان تصویر می شود.
رییس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد: نکته ظریفی را اهل معنا و اطلاع می‌گفت که برای من هم جالب بود بنده خودم تحقیق نکردم؛ می‌گوید ما در هیچ سند معتبری و مقتل محکمی ندیدیم که اباعبدالله تقاضای آب کرده باشند. البته یکی دو جا طلب آب کردند به این معنا که تصمیم گرفتند خود لشگر دشمن را بشکافد و به شریعه فرات برود یا برای خود او یا برای فرزندانش که تشنه بودند آب بیاورد و این طلب آب نه به معنی تقاضای آب و اظهار عجز و ناتوانی از تشنگی است که روح اباعبدالله بالاتر از اینهاست.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: امام حسین(ع) در قیام کربلا و یا در برابر اصراری که برای تسلیم شدن در برابر یزید می شد جملات عجیبی دارند و می گویند فرومایه‌ای مرا میان دو امر مخیر کرده است یا بمیر یا ذلت و خواری را بپذیر، هیهات من الذله! نه خداوند خاری را برای انسان خواسته است نه پیامبر او و هیچ انسان غیرتمند و آزاده‌ای هم نمی‌پذیرد که ذلت را بپذیرد و این نقشی است که امام حسین(ع) داشت.
وی افزود: امروز خیلی صحبت از عزت و کرامت انسان می‌شود ولی شوربختانه کرامت و عزت انسان هم امروز به نام دین به پای منافع نامشروع قدرت‌ها در حال نابود شدن است.
خاتمی ادامه داد: امام حسین می‌خواست انسان عزیز باشد و این عزت سرمایه ای است که با هیچ چیز قابل معامله نیست و امام نشان داد برای این عزت حاضر است که بالاترین سختی‌ها را تحمل بکند.
رییس جمهور اسبق کشورمان در ادامه به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «سوره فجر را بخوانید چون آیات پایانی آن مربوط به جدم اباعبدالله است» اشاره کرد و گفت: در بخش های پایانی این سوره آمده است” «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی‏» ” ای جان مطمئن به سوی خدای خودت برگرد در حالی که تو از او خشنودی و او از تو خشنود. رضایت نسبت به خدایی که انسان را عزیز خواسته است همه وجود ابا عبدالله است.
وی تصریح کرد: حضرت، هنگامی که می‌خواهد از مدینه بیاید بیرون پای قبر جدش می‌آید و آن خطبه و مطالبی بیان می‌کند که ما راضی به رضای خدا هستیم و در آخرین لحظه‌ای که در گودال هم افتاده بودند که دیگر جوهر صدای ابا عبدالله از بین رفته بود لب‌هایش تکان می‌خورد کسی که نزدیک شد دید که می‌گویند خدایا راضی به رضای تو‌ام و در برابر تقدیر و قضای تو تسلیم و معبودی جز تو مرا نیست.
خاتمی خاطر نشان کرد: خداوند همه ما را به روح اباعبدالله قیام و آرمان و درس‌هایی که اباعبدالله برای بشریت داد و بشر امروز سخت به آن نیازمند است آشنا بگرداند. انشا الله نظر عنایت ابا عبدالله هم شامل حال همه شما بخصوص عزیزانی که امروز در میان ما نیستند و بسیار هم عزیزند بگرداند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا