خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رئیسی به دنبال «برنامه اسلامی کردن دانشگاه‌ها»

ابراهیم رییسی گفت: یکی از نقاط ضعف ما در سند چشم‌انداز این است که نتوانسته‌ایم به آن نقطه‌ای که این سند در زمینه اقتصاد پیش‌بینی کرده نزدیک شویم.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رییسی در گفت‌وگو با رادیو معارف با اشاره به برنامه‌های دولتش در زمینه پیشرفت سند چشم‌انداز، اظهار کرد: این سند از ابتکارات ارزشمند نظام اسلامی است که برای ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری در راستای رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این سند قرار است در حوزه‌های مختلف به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.

وی افزود: جا دارد بعد از 12 سال نگاهی کنیم که آیا برای حرکت کشور و تحقق سند چشم‌انداز به این قله نزدیک و نزدیک‌تر شده‌ایم یا نه و مردم ببینند که آیا برنامه‌های این سند تحقق پیدا کرده است یا خیر؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما در سند چشم‌انداز در حوزه اقتصادی است، اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم به آن نقطه‌ای که این سند برای اقتصاد پیش‌بینی کرده نزدیک شویم و میزان فقر و بیکاری و کارگاه‌هایی که یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند به هیچ وجه زیبنده نظام ما و کشور ما نیست.

رئیسی با بیان این که «انتخابات یک زمینه است تا انتخاب کنندگان ببینند آن‌چه انتخاب کرده‌اند تحقق پیدا کرده است» اظهار داشت: ما در برخی حوزه‌های سند چشم‌انداز پیشرفت داشته‌ایم و در برخی حوزه‌ها مثل اقتصاد هنوز مشکل داریم و حتما باید یک تغییر و حرکت انقلابی رو به جلو در این زمینه داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند چه نقشی در پیش برد مسائل فرهنگی در کشور داشته باشد؟ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بزرگترین قرارگاه فرهنگی می‌تواند باشد اما مشکل ما در این شورا در تصمیم‌گیری‌ها نیست بلکه در اجرای این تصمیمات است. ما اسناد مهمی مانند سند مهندسی فرهنگی را داریم اما چنین اسنادی که با پشتوانه علمی تهیه شده‌اند به درستی اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید قدرت و همتی در حوزه آموزش و پروزش، آموزش عالی و دستگاه‌های فرهنگی تصمیم‌ساز باشد تا در این زمینه شاهد اجرای برنامه‌ها باشیم که البته پیش از هر کس رئیس دولت نقش تعیین کننده‌ای در این موضوع دارد و ما باید به حوزه‌های علمی و دستگاه‌های مختلفی که به نقد مسائل فرهنگی می‌پردازند به عنوان یک غنیمت نگاه کنیم نه یک زحمت.

وی با تاکید بر این‌که «اقدام موثر در تاثیرگذاری تصمیمات شورایعالی انقلاب فرهنگی پاسخگویی دستگاه‌ها به این شورا است» اظهار داشت: دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله صدا و سیما و نیز وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ و ارشاد و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باید در زمینه اقدامات فرهنگی مطابق با مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی پاسخگو باشند و نقش دولت و رئیس‌جمهور در موثر کردن این سندها بسیار برجسته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های دولت وی برای مدیریت فضای مجازی و استفاده از آن چیست؟ گفت: این فضا ، فضای جدیدی است که بسیاری از امور زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما ما نباید در مقابل آن منفعل باشیم بلکه باید نقشی فعال در این فضا بر عهده بگیریم و حتی در جهان نیز این نقش فعال را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که «پیشرفت در فضای مجازی به ماه و سال محدود نمی‌شود بلکه روزانه و حتی ساعتی است» اظهار کرد: جا دارد که شورایعالی فضای مجازی جلساتش را نه هر ماه بلکه در فاصله کوتاه‌تر تشکیل دهد و در ضمن از فضای مجازی برای ایجاد شغل استفاده شود.

وی ادامه داد: ما اقتصاد در فضای مجازی داریم که امروز می‌گوید 100 هزار شغل در این فضا ایجادشده و ما معتقدیم می‌توان 5 برابر آن اشتغال ایجاد کرد و همچنین  در زمینه تولید محتوا هم می‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم و تحصیل کردگان و فرهیختگان ما این توانایی را دارند که در برنامه‌نویسی برای استفاده از فضای مجازی سهم بیشتری را در تولید ناخالص ملی به خود اختصاص دهد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که «رشد اینترنت در میان تحصیلکردگان و فرهیختگان و مردم جامعه، ما را وادار می‌کند که به بازنگری آن‌چه که تاکنون انجام شده توجه کنیم» ، اظهار داشت: کسب درآمد از بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارها می‌تواند سهم بالایی از اقتصاد ما را در بر داشته باشد و همچنین فضا می‌تواند فضای تولید و اشتغال جدی تلقی شود. نه این صرفا فضایی برای انتقال اخبار یا تسهیل ارتباطات در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین باید بکوشیم تا از مواحب فضای مجازی برخوردار شویم و کاملا آن را کنترل کنیم تا کسی جرات نکند ناهنجاری‌های اجتماعی و یا فروش مواد مخدر را در این فضا دنبال کند  ویا در پی تجاوز به حریم خصوصی افراد جامعه باشد.  ما باید از فضای مجازی برای تولید محتوا استفاده کنیم نه آن‌که در این فضا اتوبانی درست کنیم تا دیگران برای ترقی از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مسئله فرهنگ اولویت چندم دولت وی خواهد بود؟ اظهار داشت: حتما دولت نباید در فضای مجازی رقیب بخش خصوصی باشد. ما اگر اینترنت کودکان و بزرگسالان را طراحی کنیم که در برخی کشورها نیز طراحی شده ، دغدغه خانواده‌ها نیز در این زمینه بر طرف می‌شود و فرهنگ نیز مانند هوایی است که امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر حوزه ها را در بر می‌گیرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نقش فرهنگ بسیار اهمیت دارد و ما باید فرهنگ را در حوزه‌های مختلف از قبیل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر زمینه‌ها پیگیری کنیم. ما باید در هر حوزه‌ای به دنبال این باشیم که از لایحه‌های مختلف فرهنگی سود جوییم.

وی با بیان این‌که «اگر شاهد ترویج فرهنگ غربی، مادی‌گرایانه و اباحه‌گرایانه در جامعه باشیم ساختارهای جامعه‌مان فرو می‌پاشد» ادامه داد: باید به دنبال حذف ترویج فرهنگ غربی از متن جامعه باشیم ؛ چراکه بی‌هویتی و بی‌اعتمادی در جامعه را بوجود می‌آورد و آنوقت شاهد فروپاشی ساختارهای جامعه خود خواهیم شد. باید مراقب باشیم که شاخص‌های اسلامی که رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند در جامعه ساری و جاری باشد . اگر فرهنگ غرب در کشور حاکم شود شاهد افزایش طلاق،  کاهش ازدواج،‌کاهش فرزند آوری، کاهش نرخ جمعیت و … خواهیم شد و اگر این فرهنگ غربی در اقتصاد حاکم شود، تجمل‌گرایی و اسراف را به همراه خواهد داشت و موجب استفاده از کالاهای خارجی آن هم در جایی که کالای مشابه داخلیش وجود دارد می‌شود و نیز رباخواری ، فساد و ترویج عرفان های کاذب و رشد جریان های منحرف را سبب خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه باید کلید حل مشکلات را در این دوره، عهدنامه مالک اشتر معرفی کنیم،‌ اظهار کرد: این عهدنامه می‌تواند برنامه‌ای برای دولتمردان باشد و کمک حال آنان قرار گیرد چرا که این دولت است که باید در همه مسائل پیش قراول باشد و در همین زمینه اسراف نکردن و جلوگیری از اشرافی گری را دولت باید آغاز کند و به قول معروف اگر دولت در صراط صحیح باشد مردم نیز در همان صراط گام می‌گذارند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که ارتباط دولت وی با حوزه‌های علمیه چگونه خواهد بود اظهار کرد: ما معتقد به ایجاد یک ارتباط نظام‌مند با حوزه‌های علمیه در ایده‌پردازی فرهنگی،‌اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستیم و معتقدیم حوزه علمیه می‌تواند کمک بسیار خوبی برای پیشرفت دولت باشد چرا که موفقیت دولت در گرو اجرای اندیشه دولت اسلامی است و دولت وظیفه دارد حوزه‌های علمیه را اگر نیاز به کمک برای توسعه دارند، توسعه دهد و حتما در این زمینه در خدمت حوزه‌های علمیه باشد.

وی با اشاره به برنامه‌های دولتش برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها، اظهار کرد: ما در کشورمان مشکل کمبود اسناد،‌ برنامه و قانون نداریم مشکل از اجرا است. در دولت کار و کرامت ما بنا را بر اقدام و عمل گذاشتیم که دانشگاه‌ها بیش از هر وقتی باید این مسیر را بپیمایند.

رئیسی تاکید کرد: تشکل‌های دانشجویی،‌ اساتید،‌ دانشجویان و فضای دانشگاه می تواند در این زمینه کمک حال دولت باشد تا برنامه اسلامی کردن دانشگاه‌ها پیگیری شود که اگر نشود کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه در ایجاد تحول در علوم انسانی نگاهمان باید به بومی سازی باشد،‌ اظهار کرد: ما باید بکوشیم تا در زمینه تحول در علوم انسانی آنچه که فریاد رهبری برای این موضوع بود را پیگیری کنیم و به بومی سازی علوم انسانی با توجه به ذخایر علمی خودمان عنایت داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اختصاص دادن درس‌هایی در دانشگاه‌ها در زمینه مسائل اسلامی برای وحدت حوزه و دانشگاه کافی نیست،‌ اظهار کرد: حوزه و دانشگاه هر دو در جامعه سازی نقش دارند که در این زمینه ما ضمن استقلال این دو نهاد آن‌ها را مکمل یکدیگر می‌دانیم بدین صورت که اگر نگاه توحیدی در میان دانشجویان زمین شناسی،‌ هواوفضا و شیمی و فیزیک ما باشد آن‌ها در واقع فعل پروردگار را می‌بینند و در حوزه علمیه را قول پروردگار است که دیده می‌شود پس هر دوی آنها خدا را در کار خود می‌بینند بنابراین محصول دانشگاه و حوزه یکی می‌شود.

وی با بیان اینکه نه حوزه علمیه باید از مسائل روز جدا باشد و نه دانشجویان ما از ایمان و اخلاق جدا شوند، اظهار کرد: اختصاص نیم درصد در بودجه کشور در امر پژوهش یعنی جدی نگرفتن آن. اختصاص سه درصد از بودجه هر وزارتخانه به امر تحقیق و پژوهش باید با نظارت و کنترل همراه شود تا مشخص شود که آیا این میزان از بودجه یک وزراتخانه در امر تحقیقات هزینه شده است و اینکه آیا تحقیقات انجام شده در آن وزراتخانه به کار اجرا و عمل می‌آید یا خیر؟

رئیسی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نقدپذیر است یا نه،‌ گفت:‌ یک فرد باید نقدپذیر باشد و یک دولت نیز اگر نقدپذیر نباشد شاهد کجی و فساد در درون خود خواهد بود. نقد یک غنیمت و ثروت است که برای بهبود دولت باید مورد استفاده قرار گیرد. با نقاد نباید برخورد کرد،‌ نسبت ناروا داد و او را تحقیر کرد. ما در دولت کار و کرامت با نقد مانند غنیمت برخورد می‌کنیم و معتقدیم که یک نماینده مجلس یا خبرنگار یا یک دانشجو که نقد می‌کند باید حتما تشویق شود نه تنبیه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. حجت الاسلام، چرا میخوای دانشگاه رو حوزه کنی؟؟ هر کس علاقه داشته باشه بره حوزه، خودش حوزه رو بجای دانشگاه انتخاب میکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا