خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه واکنش‌ها به جاهای خالی لیست اصلاح طلبان

روزنامه‌ی شهروند در گزارشی نوشت: ليست اصلاح‌طلبان و اصولگرايان انتخابات شوراي شهر تهران بالاخره بعد از هفته‌ها گمانه‌زني منتشر شد. ليست اصلاح‌طلبان شورا البته از همان زمان انتشار بازخوردهاي زيادي داشته است و گروه‌هايي که از ليست جا مانده‌اند هر كدام موضعي در برابر آن دارند؛ بعضي‌ها در يك حركت اعتراضي قصد ارایه ليست جداگانه دارند و برخي ديگر هم گزينه انصراف را انتخاب كردند.

جمع‌بندي ثبت‌نام‌كنندگان براي پنجمين دوره انتخابات شوراي شهر تهران در اواخر فروردين ماه نشان مي داد كه حدود ٧٥٠ نفر از آنان خواستار ورود به ليست اصلاح‌طلبان هستند؛ اتفاقي كه گرچه قدرت انتخاب را بالا مي‌برد اما ريسك ليست را هم بالا برد.  قرار شد شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در چند مرحله گزينش به ليست نهايي برسند به همين دليل فرم‌هاي امتياز‌بندي را از طريق سايت در اختيار درخواست‌كنندگان ورود به ليست قرار دادند تا در نهايت براساس بارم‌بندي و شاخص‌هایي نظير تخصص، تجربه و پايبندي به اصلاح‌طلبي ٢١ نفر به ليست اصلاح‌طلبان راه يابند. در ميان اصولگرايان اما انتخاب براي ليست خدمت از ميان ٦٣ نفر بود به همين دليل بود كه انتشار ليست خدمت در صبح چهارشنبه با كمترين بازخورد از سوي گروه‌هاي اصولگرا مواجه شد و شايد يكي از نقاط ضعف آن حضور يكي از اخراجي‌هاي اصلاح‌طلبان شوراي چهارم بود. حالا بيشتر از ٢٤ ساعت از انتشار ليست اصلاح‌طلبان گذشته است و البته يكي از نكات اين ليست ٢١ نفره حضور نداشتن اکثر چهره‌های فعلی فراکسیون اصلاح‌‌طلبان شوراست که گفته شده بخشی از آنها به دلیل نیاوردن رأی در رأی‌گیری درونی و بخشی همچون احمد دنيامالي  به دلیل فعالیت‌های خارج از توافقات اولیه خود با اصلاح‌طلبان در دوره قبل بوده است. این مسأله به قدری حاد بود که در روزهاي گذشته‌ها مردم در شبكه‌هاي اجتماعي صحبت هشتك ليست بدون دنيا مالي را مطرح مي‌كردند. مسأله آقازادگي هم از موارد ديگري بود كه در اين دوره از شورا مردم نسبت به آن موضع داشتند و حالا در اين ليست هيچ‌كدام از آنها وارد ليست نشدند ازجمله فرزند موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات.

اصلاح‌طلبان در دسته‌بندي‌هايي كه داشته‌اند جمعا ١٠ سهم را به زنان و جوانان اختصاص دادند كه از این ميان ٦ سهم به زنان و زنان جوان رسيد. اما تحقق يافتن اين سهميه‌ها تنها خواست گروه‌هاي اجتماعي نبود و حالا آنها هر كدام به جاماندن افراد مورد نظر خود در ليست گلايه دارند. يك تفاوت بسيار عميق هم ميان ليست خدمت و ليست اصلاح‌طلبان هست؛ اصولگرايان دوره چهارم تنها ٣ نفر از اعضاي كنوني شورا را در ليست خود قرار ندادند كه ورزشكار بودند؛‌ هادي ساعي، عباس جديدي و حسين رضازاده. از ميان ورزشكاران شورا به جز دنيا مالي كه از هر دو ليست جا مانده تنها نام عليرضا دبير در ميان آن ٢١ نفر ديده مي‌شود اما در ليست ٢١ نفره اصلاح‌طلبان تنها دو نفر از اعضاي فعلي شورا حضور دارند؛ احمد مسجدجامعي و محمد سالاري.

محمدجواد حق‌شناس، سالاری، معروف صمدی، سیدمحمود میرلوحی، افشین حبیب‌زاده، زهرا نژادبهرام، علی اعطا، محسن هاشمی، محمد علیخانی، صدراعظم نوری، آرش میلانی، ‌ابراهیم امینی، الهام فخاری، خلیل آبادی، شهربانو امانی، احمد مسجدجامعی، بهاره آروین، ناهید خداکرمی، مجید فراهانی، حسن رسولی و حجت نظری افرادي هستند كه شوراي عالي اصلاح‌طلبان شب چهارشنبه اسامي آنان را منتشر كرد بعد هم گفتند از آنجايي كه معروف صمدي رد صلاحيت شده است مرتضي الويري جايگزين او مي‌شود. البته ساعتي بعد از انتشار ليست حسين مرعشي در حالي كه بعضي از اين افراد حتي رزومه‌اي در جست‌وجوهاي اينترنتي نداشتند، اعلام كرد كه اصلاح‌طلبان در اين ليست به دنبال گردش نخبگان و جوانگرايى و افزايش سهم زنان در مديريت شهرى بوده‌اند: «اين ليست براساس تخصص‌هاى مورد نياز شورا و با احتساب سهميه ٤ كرسى براى زنان و ٢ كرسى براى زنان جوان و ٤ كرسى براى مردان جوان تهيه شده است.» او درباره سابقه افرادي كه در ليست آمده‌اند هم توضيح داد كه الهام فخارى و بهاره آروين سهميه زنان جوان هستند و ناهيد خداكرمى تنها دكتراى بهداشت محيط است كه در اين دوره ثبت‌نام كرده و در امر بهداشت محيط سابقه طولانى دارد: «آقايان دكتر آرش ميلانى، حجت نظرى، مجيد فراهانى (كرسى خدمات پيشرفته و شهر هوشمند) هستند و دكتر على اعطا داراى دكتراى شهرسازى است و از سوى جامعه مهندسان مشاور ايران به شوراى‌عالى اصلاح‌طلبان پيشنهاد شده است.» البته مرعشي اين را هم گفت كه جزييات مراحل تهيه ليست متعاقبا اعلام مي‌شود در همين شرايط ديروز خبرگزاري پانا مصاحبه‌اي به نقل از يك منبع آگاه منتشر كرد و از پشت پرده اين ليست خبر داد: «لیست بسته شده اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران براساس معیارها و آیین‌نامه‌هایی که در این شورا تصویب شده بود بسته نشده است و  پس از مرحله غربالگری برخی احزاب و گروه‌ها با برهم زدن توافقات ایجاد شده برخی افراد که هیچ‌گونه سابقه اجرایی، تخصصی نداشتند در لیست گنجاندند.» او درباره اينكه کدام حزب و تشکل‌ درصد بیشتری از تعداد اعضای حاضر در لیست را به خود اختصاص داده‌اند هم گفت كه احزاب مشارکت، مجاهدین انقلاب که با عناوین مختلفی طی سال‌های گذشته مجوز فعالیت گرفته‌اند و حزب کارگزاران و سازندگی بیشترین تعداد افراد در لیست را دارند: «در اين جلسه نحوه رأی‌گیری و زد و بندهای پشت پرده باعث شد چهره‌های شاخصی همچون الویری، محسن سرخو، شجاع پوریان، انصاری، تندگویان و احمد حکیمی‌پور که در ٤‌سال گذشته بیشترین هزینه‌ها و فشارها را برای افشای فساد موجود در مدیریت شهری تحمل کرده‌اند از لیست حذف و افراد جدیدی در لیست گنجانده شوند.» او در نهايت توصيه كرد كه بزرگان اصلاح‌طلب قبل از آن‌که دیر شود و مردم ناامید، تدبیری بیندیشند و در برابر تخلفات آشکار عده‌ای فرصت‌طلب، سیاست باز و سهم‌خواه بایستند:  « در غیراین‌صورت شاهد مشارکت پایین مردم در انتخابات شوراها خواهیم بود که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز تاثیر گذارد.»

حالا گلايه‌ها از اين ليست تا جايي پيش رفته است كه برخي از ثبت‌نام‌كنندگان اعلام كردند كه ليست ديگري با نام «شهر ديگر» تهيه خواهند كرد و از طرفي هم گفته مي شود احتمالا اعضاي فعلي شورا هم قصد تهيه ليست ديگري دارند. با وجود اين طي دو روز گذشته بعضي از ثبت‌نام‌كنندگان مثل مهران كرمي –روزنامه‌نگار، فاطمه راكعي- فعال حوزه زنان، علی اصغر شفیعیان، مدیر مسئول انصاف نیوز به نفع ليست اصلاح‌طلبان از ادامه شركت در انتخابات شورا انصراف دادند. محمدرضا عارف، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پيش از اين گفته بود كه تلاش مي‌شود به ليستي قابل دفاع برسيم و حالا همگي منتظر استدلال‌هاي اصلاح‌طلبان درباره ليست منتشر شده هستند.

محمد حقانی، احمد حکیمی‌پور، غلامرضا انصاری، فاطمه دانشور، اسماعیل دوستی، محسن سرخو، علی صابری، عبدالحسین مختاباد، ولی‌الله شجاع‌پوریان ازجمله اعضاي شورا هستند كه از ليست اصلاح‌طلبان جا مانده‌اند كه البته انتقادات زيادي هم به برخي از آنان در همين دوره از شورا وارد بود. ابراهیم اصغرزاده-فعال سیاسی، محمدعلی زم- فعال سیاسی، غلامعلی رجایی- فعال سیاسی، علیرضا دهقان- فعال سیاسی، علیزاده طباطبایی-حقوقدان، لیلا ارشد- مددکار اجتماعی، ترانه یلدا- معمار، حسین ایمانی جاجرمی – جامعه شناس شهری، محسن مهرعلیزاده- فعال سیاسی، علی نوذرپور- فعال مدیریت شهری، ياشار سلطاني – روزنامه‌نگار ازجمله افراد ديگري هستند كه از ليست اصلاح طلبان جا مانده‌اند.

واکنش به لیست‌های شورا در شبکه‌های اجتماعی

یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز شب چهارشنبه در صفحه توييتر خود نوشت: «حضور افراد گمنام و غيرموجه در ليست، كمك به رأي‌آوري عاملان وضع اسفبار امروز شهر خواهد بود. پيروزي نجومي‌خواران، ميوه توهم پدرخواندگان.» بهمن امویی، روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد هم نوشت: «‏یک فرصت ایجابی برای طرفداران تحریم. شرکت در انتخابات شورای شهر و نشان دادن توان خود برای جریان‌سازی. نه به فهرست اصلاح‌طلبان و یک لیست جدید. ‏با این اقدام، برای یک بار و به طور عملی، بدنه اجتماعی تحریمی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و تمرینی می‌شود برای آینده. لیستی از فعالان اجتماعی و مدنی.»

بعد از منتشرشدن فهرست دو گروه ترکیب این فهرست‌ها واکنش‌هایي را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی هم برانگیخت؛ واکنش‌هایی که بیشترشان رنگ و بوی مخالفت داشتند تا موافقت. سپهر یکی از کسانی است که در توییتر به این موضوع واکنش نشان داده است: «بيايید از شخصيت‌هاى معتبر جامعه مدنى كه وابستگى تشكيلاتى به اصلاح‌طلبان ندارند بخوايم لیست دیگری براى شورای شهر منتشر كنن.» حسین هم دراین‌باره نوشته است:  «ظاهرا يكى از باگ‌هاى ليست اصلاح‌طلبان رفع شد. صمدى از ليست خارج و به جاش الويرى وارد زمين شد. هنوز دو سه تا تغيير تا ليست مطلوب مى‌خواد.» ملیحه اما موافق لیست اصلاح‌طلبان است: «لیست اصلاح‌طلبان از اون چیزی که فکر می‌کردیم بهتره و پر از آقازاده نیس اما درخواست شفافیت گزینش و توجه به مطالبه افکار عمومی فارغ از اینا هنوز پابرجاست.» مهدی هم در این‌باره نوشته است: «خیلی‌ها به لیست اصلاح‌طلبان برای شوراى شهر تهران انتقاد دارند و به‌نظرم شورای عالی سیاست‌گذاری باید شفاف‌سازی کند که چرا برخی اسامی در لیست نیستند.»

بعضی از کاربران هم از جای خالی فعالان اجتماعی در لیست اصلاح‌طلبان انتقاد دارند؛ مانند ناهید که در این‌باره نوشته است:   «جای خالی فعالان مدنی در لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران خجالت‌آور است؛ ما جامعه مدنی غیرخودی هستیم.»

داوود اما نظر دیگری در این‌باره دارد: «براي انتخابات شوراي شهر به ليست اصلاح‌طلب‌ها رأي مي‌دهم و به نتيجه ائتلاف و كار گروهي با همه انتقادات احترام مي‌گذارم.» حمید اما نظر دیگری در این‌باره دارد: «واردشدن یک نفر مثل حافظی  به شورای شهر موثرتر از ورود یه لیست بی‌اثره که تو همین ابتدا منافع جناحی رو به خواست مردم ترجیح می‌ده.»

البته برخي هم از اين ليست دفاع كردند؛ مثلا عباس طهماسبی‌زاده، دبیر حقوقی ایلنا در صفحه اجتماعي خود نوشت كه «‏به‌شخصه متوجه دلیل این همه هجمه به لیست اصلاح‌طلبان نمی‌شم. دوستان متخصصی داشتم که تو لیست قرارنگرفتن و ناراحت شدم اما شاید افراد انتخابی بهتر باشند. ‏به این گروه‌بندی تخصصی کرسی‌های شورای شهر توجه کنیم. اگه می‌خوایم موفق باشیم باید به خرد جمعی احترام بگذاریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا