خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد پوستر برای مخالفان برجام

«رضا نصری» کارشناس حقوق بین الملل در یادداشتی تلگرامی با عنوان «پیشنهاد پوستر برای مخالفان برجام» نوشت:

یک پوستر درست کرده‌اند با تصویر آقای دکتر عراقچی که می‌گوید ٖ «یکی از دستاوردهای ما در برجام که بسیار بزرگ بود، این بود که گره‌خوردگی بحث هسته‌ای و موشکی را جدا کردیم». زیر همان تصویر، از خانم سامانتا پاور – نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل – نقل کرده‌آند که در «نشست ویژه شورای امنیت» می‌گوید «ایران با آزمایش موشک بالیستیک توافق هسته‌ای را نقض کرده است». سپس از آنچه «تناقض» پنداشته‌اند، نتیجه گرفته‌اند که دولت روحانی باید شرمنده باشد!

حال اینکه اگر فرض را بر این بگذاریم که خانم سامانتا پاور در جسله شورای امنیت گفته باشد که «ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است»، این پوستر اتفاقاً سند حقانیت آقای عراقچی و بیانگر موفقیت ایران در جدا کردن موضوع موشک‌های بالیستیک از مسئلهٔ‌ هسته‌ایست. شاهدِ آن هم اینکه در همان جلسهٔ ویژهٔ شورای امنیت، نمایندهٔ آمریکا حتی موفق نشد یک بیانهٔ سادهٔ مطبوعاتی در محکومیت این اقدام ایران از این نهاد بین‌المللی بدست بیاورد. تلاش‌های بعدی آمریکا برای اخذ قطعنامه علیه ایران در مقاطع بعدی نیز همگی با ناکامی و شکست مواجه شد. ضمن اینکه – برخلاف گذشته که اجماع کامل علیه برنامه موشکی ایران وجود داشت – نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سایر قدرت‌های جهانی نیز – علیرغم تلاش‌های آمریکا – بارها به صراحت بر عدم ارتباط میان برنامهٔ موشکی ایران و برنامهٔ هسته‌ای تاکید کردند.

در ضمن، خوب است طراحان این پوستر این نکته را نیز بدانند که یکی از شاهکارهای حقوقی تیم مذاکرات ایران این بود که دست در قطعنامهٔ شورای امنیت بردند و موضع این نهاد در مورد برنامهٔ موشکی ایران را چنان تغییر دادند که در عمل، سایهٔ این نهاد امنیتی بین‌المللی از سر فعالیت‌های موشکی کشور برداشته شد.

اگر دوستان می‌خواهند به تاثیر این دستاورد مهم تیم مذاکرات هسته‌ای ایران پی ببرند، از آن‌ها دعوت می‌کنم به جلسهٔ استماع کنگره مورخ ۲۴ می ۲۰۱۶ – که با حضور استفان مال، توماس کانتریمن و آدام زوبین، از مسئولین ارشد دولت اوباما برگزارشد – مراجعه کنند:

در آن جلسه، دو تن از نمایندگانِ حقوقدان جمهورخواه بخاطر تغییرات اِعمال شده از متن قطعنامهٔ ۱۹۲۹ به قطعنامهٔ ۲۲۳۱ بر سر اعضای دولت اوباما فریاد می‌زدند که «این تغییرات اتفاقی نیست» چرا که وزیر امور خارجهٔ ایران مدعی شده که تیم او هفت ماه بر سر تک‌تک این واژگان مذاکره کرده است! سپس می‌پرسند چرا دولت اوباما – علیرغم اینکه به خوبی از تاثیر حقوقی این تغییرات آگاه بود و می‌دانست عملاً برنامهٔ‌ موشکی ایران را از زیر ضرب قانون خارج می‌کند – نتوانسته در برابر مذاکره‌کنندگان ایران مقاومت کند و در موضوعِ موشک‌ها تسلیم ایران شده است؟

پاسخ اعضای دولت اوباما در این راستا بسیار جالب توجه است و قطعاً یک روز در تاریخ دیپلماسی کشور به عنوان یک «افتخار ملی» ثبت خواهد: پاسخ توماس کانتریمن در برابر سرزنش‌های تند این دو نماینده این بود که «من در مذاکرات حضور نداشتم و نمی‌توانم در این مورد پاسخگو باشم!»؛ و استفان مال نیز – که به وضوح مضطرب شده بود – با اشاره به اینکه نقشی در مذاکرات نداشته، تلاش کرد تا این تغییرات را کم‌اهمیت جلوه دهد که البته باز با واکنش‌ تندتر نمایندگان روبرو شد.

در واقع، حقیقت این است که مذاکره‌کنندگان و تیم‌ِ حقوقیِ ایران – به همتِ مستقیم آقایان ظریف و عراقچی – در خارج کردنِ فعالیت‌های موشکی ایران از زیر ضربِ اهرم‌های آمریکا – از جمله شورای امنیت – گُل کاشتند. انکار این حقیقت هم تاثیری جز لطمه زدن به غرور ملی نخواهد داشت.

حال، اگر آقایان می‌خواهند جانب عدالت را بگیرند، یک پوستر هم با اظهارات عصبی و ناشی از استیصال نمایندگان دولت و کنگرهٔ آمریکا در برابر دستاوردهای آقای عراقچی و دوستان طراحی کنند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا