خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قوت لیست اصلاح طلبان

«سیدسبحان بطحایی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی نقاط قوت لیست اصلاح طلبان برای شورای شهر نوشت:

تنها چهار روز تا روز انتخابات مانده است. انتخاباتی که سرنوشت چهارسال آینده کشور و البته پایتخت اش را روشن می کند. پس از انتخابات سال ۹۲ مجلس٬ شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از آن جمله نهاد هایی بود که خوش درخشید. شورا با ارائه یک لیست که توانست رای تهران را به طور کامل اخذ کند و فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

اما امسال لیست شورای سیاست گذاری با توجه به تایید صلاحیت بسیاری از چهره های مطرح سیاسی٬ اجتماعی و فرهنگی مورد قبول بدنه ی اجتماعی و کنش‌گران سیاسی اصلاح طلب واقع نشد. لکن در اقدامی اخلاقی با موکول کردن انتقادات و تصمیم بر اصلاح ساز و کار های انتخاباتی شورای سیاست گذاری٬ اکثر کاندیداهای اصلاح طلبی که در لیست نبودند با انصراف خود از تصمیم شورای سیاست گذاری حمایت کردند.

فارغ از تمام انتقادات و اشکالات٬ قطعا لیست اصلاحات برای شورای شهر خالی از نقاط قوت نیست.

۱- تخصص گرایی : یکی از مسائلی که تلاش شده در لیست اصلاحات رعایت شود خروج افراد غیر متخصص است.اگر چه با این مکانیزمی که شورا اعلام کرده است بسیار از افراد متخصص و کارآمد نیز حذف شدند اما تخصص گرایی در حد مطلوبی رعایت شده است. نقطه ی انتقاد به این مسئله آن است که در انتخاب متخصصان به پایگاه اجتماعی و قدرت رای آوری ایشان توجهی نشده است.

۲- اطمینان عدم انصراف: یکی از مشکلاتی که گریبان گیر شورا های شهر بود مسئله انصراف برای تصدی مناصب دیگر بود به طوری که در شورای قبل٬ فرد تاثیرگذاری چون مسجدجامعی به خاطر ریاست سازمان کتابخانه ملی استعفا داد اما به خاطر حادثه ی پلاسکو پس گرفت و در شورا ماند.

این آسیب یعنی استعفا در برخی حالات می تواند موجب تغییر ترکیب شورا نیز شود. تصور بکنید عضوی از لیست اصلاحات به خاطر منصبی دیگر استعفا دهد و اصولگرایی از اعضای علی البدل جاگزین آن شود. در این صورت می تواند ترکیب شورا و حتی رویکرد و ریاست شورا نیز دست خوش تغییرات بسیاری شود.

میثاق نامه برای ورود به لیست ابتکاری بود که می تواند جلوی این دست از مشکلات را بگیرد. افرادی که وارد لیست اصلاحات شده اند در صورت رای آوری به هیچ وجه حق انصراف از شورای شهر جهت تصدی مناسب دیگر را ندارند. این بند از میثاق نامه اگر چه موجب شد افرادی از حضور در لیست منصرف شوند اما این اطمینان را به بدنه ی اجتماعی اصلاح طلبان داد تا به آرایشان در انتخابات خیانت نمی شود.

با حضور چند چهره ی سرشناس٬ اهمیت این بند از میثاق نامه برجسته تر می شود. احمد مسجد جامعی که جزو گزینه های بسیار محتمل برای تصدی مسوولیت های دیگر در دولت آینده است با حضور در لیست اصلاحات پذیرفته است که به هیچ وجه از شورا استعفا ندهد. محسن هاشمی رفسنجانی که علیرغم خبر خبرگزاری فارس٬ به گفته ی ژاله فرامرزیان دبیر اجرایی شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان میثاق نامه را امضا کرده است٬ با ورود به شورا از استعفا برای تصدی مناسب دیگر خودداری می کند. این احتمالات در رابطه با شهربانو امانی و حسن رسولی نیز محتمل بود که با این سازوکار ملغی به نظر می رسد.

اما اینکه شورای سیاست گذاری برای متعهد کردن و التزام عملی اعضا به این میثاق‌نامه چه راهکار هایی را اندیشیده است سوالی است که باید اعضای شورا پاسخ گوی آن باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا