خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شمس الواعظین: از فهرست امید در شورای شهر حمایت می‌کنم

ناصر غضنفری، انصاف نیوز: سردبیر روزنامه‌های جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان گفت: شخصا از لیست منتشره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در شورای شهر تهران حمایت می کنم.

ماشاالله شمس الواعظین در گفت و گو با انصاف نیوز افزود: در مورد ریاست جمهوری حمایت اصلاح طلبان و طبقه متوسط کشور از روحانی مسجل شده است ، اما اختلاف هایی که بر سر لیست امید در انتخابات شوراها به وجود آمده است تشتت آرای حامیان مردمی این جبهه را به دنبال خواهد داشت که برنده نهایی آن جریانی است که به صورت تکلیفی یا سازمان یافته رای می دهد.

وی تصریح کرد: جریان محافظه کار به خوبی در حال استفاده از این پراکندگی آرا است و بر آتش آن می دمد و به آن دامن می زند چرا که می داند اجماع اصلاح طلبان و میانه روها روی یک لیست از انباشتگی آرا به نفع رقیب جلوگیری می کند و باعث پیروزی فهرست تندروها می شود.

شمس الواعظین خاطر نشان کرد: من سالهاست از فعالیت در حوزه روزنامه نگاری محرومم و در گوشه ای به کار کشاورزی مشغولم و هیچ نقشی هم در تعیین این فهرست نداشته ام. سابقه روزنامه نگاری من هم بر همگان روشن است.

شمس الواعظین با بیان اینکه در شورای شهر فعلی تهران شخصی را داشتیم که فقط از طریق رای خانواده های پرسنل شهرداری تهران به شورا راه یافت ادامه داد:
یادمان باشد که بازی انتخابات قواعدی دارد که یکی از مهم ترین آنها پرهیز از پراکندگی سلولی بدنه اجتماعی و حامیان هر جریانی است. ممکن است فردی اگر راسا نامزد شود شانسی برای برنده شدن نداشته باشد ولی وقتی در یک فهرست قرار می گیرد از گردنه انتخابات پیروز بیرون می آید.

وی تاکید کرد: یعنی خود این فهرست مانند چسبی محکم عمل کرده و سلولهای پراکنده یک جریان اجتماعی و سیاسی را به هم متصل می سازد. روشن ترین مثال آن داستان مشهور همان پیرمردی است که در لحظات پایانی عمر فرزندان را دور خود جمع کرد و چوب هایی را برای شکستن دست آنها داد که همه ماجرای آن را می دانیم یعنی اقدام مشترک. بازی انتخابات هم از این قاعده پیروی می کند و در آن باید از تکروی پرهیز و تن به خرد جمعی داد.

شمس الواعظین خاطر نشان کرد: برای قدم برداشتن در مسیر دموکراسی باید به گروههای مرجع اجتماعی خود احترام بگذاریم. مرجعیت اجتماعی یعنی چه؟ یکی از مصادیق آن همین شورایعالی اصلاح طلبان است. این جریان از طریق کار کارشناسی، داوطلبان نامزدی شوراهای شهر وروستا را بررسی کرده ؛ قدرت و پتانسیل و مزیت های نسبی آنان را مورد مداقه قرار داده و فهرستی را برای اعلام عمومی به رای دهندگان ارائه کرده است. ممکن است انتخاب نهایی این شورا با ایده ها وایده آلهای امثال من فاصله و حتی تعارض داشته باشد، اما باید به خرد جمعی وسازمانهای برآمده از آن احترام بگذاریم.

شمس ادامه داد: در کشورهایی که احزاب قدرتمند در آنها وجود دارد مردم معمولا به لیست منتشر شده توسط حزب مورد نظر خود رای می دهند. این کار از پراکندگی آرا جلوگیری و ایجاد انباشتگی رای می کند.

وی افزود: به نظر من انتخابات شوراها از نظر تمرین و تعمیق دموکراسی بسیار مهم تر از ریاست جمهوری است چرا که شوراها به بدنه اجتماعی بسیار نزدیک ترند تا نهاد ریاست جمهوری. یعنی اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم نردبان قدرت اجتماعی – سیاسی از سازمان های پایین دستی مانند شوراها شروع می شود.

این روزنامه نگار ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری فقط یک نفر شانس به دست آوردن آرای مردم و رییس جمهور شدن را دارد ولی در شوراها بیشتر از 40 هزار نفر وارد شبکه شوراهای شهر می شوند که می تواند یک طبقه متوسط قوی را به وجود آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ماشاالله به شمس الواعظین ، دلتنگت هستیم عزیز،
    تحلیل بسیار منطقی و عبرت گرفته از آزمون و خطای های گذشته که بهترین درس برای نسل حاضر فعال میباشد.

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا