خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سازندگان قائم مقام: بزودی دو سند تاریخی را منتشر می‌کنیم

/ در واکنش به نامه‌ی احمد منتظری به صداو سیما /

در پی نشر نامه‌ی احمد منتظری به رییس سازمان صدا و سیما و اعتراض او به پخش مستند قائم مقام از این سازمان، گروه سازنده‌ی این مستند در واکنش به این نامه متنی را با عنوان «ادعای خلاف واقع  آقای منتظری و دو سند تاریخی» در کانال تلگرامی خود منتشر کردند.

به گزارش انصاف نیوز، یادداشت سازندگان مستند و نامه‌ی احمد منتظری در پی می‌آید:

پیرو نامه آقای احمد منتظری به ریاست محترم سازمان صدا و سیما و تکرار ادعاهای خلاف واقع ایشان درباره مستند «قائم‌مقام» که در برخی رسانه‌ها با تیتر «اعتراض به تحریف تاریخ» منتشر شده، ذکر چند نکته ضروری است:

گویا محتوای نامه آقای احمد منتظری، کپی‌شده از نامه‌‌های قبلی ایشان درباره پدرشان در سالهای گذشته است، چرا که برخی ادعاهای ایشان اساسا به مستند قائم‌مقام ارتباطی ندارد! به عنوان مثال نوشته‌اند قائم‌مقام مدعی «نفوذ مجاهدین خلق در بیت ایشان بدون ذکر حتی یک مورد مشخص برای آن» بوده است! این در حالی است که اساسا چنین ادعایی در مستند وجود ندارد و مساله‌ی «نفوذی‌ها در بیت آیت‌الله منتظری» در آن مطرح نشده است. معلوم نیست ایشان که ادعای اعتراض به تحریف تاریخ را دارد چرا برای حمله به یک مستند، دست به تحریف محتوای آن می‌‌زند.

متاسفانه فرزند آیت‌الله منتظری در ادامه نامه خود از «تحریف» فراتر رفته و در ادعایی «کذب» می‌نویسد «در مواردی مثل ارسال نامه اعدامهای تابستان 67 به بی‌بی‌سی بحث وگفتگوی مفصلی انجام شد که مصاحبه‌کنندگان قانع شدند که این نامه محرمانه در آن زمان توسط مخالفین آیت‌الله منتظری که درصدد حذف ایشان از نظام بودند در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته است، ولی با این حال در این مجموعه القاء شبهه کردند و در راستای هدف خاص خود این کار ناشایست را به بیت و علاقه‌مندان آیت‌الله منتظری نسبت می‌دهند.»

این سخنان آقای احمد منتظری در حالی است که ایشان در پاسخ به سوالات درباره ارسال نامه مذکور به بی‌بی‌سی در سال 68 چیزی اضافه بر آنچه در کتاب «واقعیت‌ها و قضاوتها» در دهه هفتاد مطرح شد نگفتند و این روایت تاریخی ایشان هم مثل سایر روایت‌های تاریخی جریان آیت‌الله منتظری شنیده و ضبط شد. بنابراین ادعای «قانع شدن مصاحبه‌کنندگان»از اساس نادرست و خلاف واقع است.

مایه‌ی تاسف است که از ابتدای اکران مستند «قائم‌مقام» فرزند آیت‌الله منتظری به جای اتخاذ مواضع متین و منطقی در مواجهه با این اثر تاریخی، درجاده‌ی بی‌صداقتی و تخریب گام برداشته‌اند.

«قائم‌مقام» در راستای وظیفه خود برای وفاداری به تاریخ و روایتِ صادقانه آن، بزودی برای اولین بار دو سند تاریخی را در کانال مستند منتشر خواهد کرد.


نامه‌ی احمد منتظری به رییس سازمان صدا و سیما

احمد منتظری فرزند آیت الله منتظری در نامه‌ای خطاب به «علی عسکری» رییس سازمان صدا و سیما ضمن اعتراض به پخش مستند قائم مقام در صدا و سیما از ریاست این سازمان خواست تا مطابق قانون به او زمانی داده شود، تا با حضور در سیما بهمسایل مطرح شده در این برنامه علیه آیت الله منتظری پاسخ دهد.

متن این نامه که در کانال تلگرمی احمد منتظری منتشر شدبه شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد

حضور محترم آقای دکتر علی عسکری رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

پس از سلام؛ پیرو پخش «مستند قائم مقام» از شبکه‌ی مستند آن رسانه، نکاتی را یادآور می‌شوم:

۱- بدون شک برای شما نیازی به تکرار نیست که حق هر شهروندی برای پاسخ به اتهامات محفوظ است ولی یادآور می‌شوم که طبق ماده ۳۰ الحاقی سال ۱۳۸۸ اساسنامه سازمان صدا و سیما «چنانچه در برنامه‌های پخش شده سازمان (اعم از خبری، گزارشی، تولیدی در قالب‌های مختلف بیانی ـ تصویری و نمایشی) از شبکه‌های محلی، سراسری و بین‌المللی و یا در اطلاعیه‌های صادره از سوی آن سازمان مطالبی مشتمل بر توهین، افتراء یا خلاف واقع نسبت به هر شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) باشد و یا به هر نحوی اظهارات اشخاص تحریف گردد، مدعی می‌تواند اعتراض خود را کتباً به سازمان صدا و سیما منعکس نماید. سازمان صدا و سیما در صورت قبول اعتراض، ظرف بیست و چهار ساعت پاسخ وی را به صورت عادلانه، حداقل دو برابر زمان اصل مطلب که از پنج دقیقه کمتر نباشد در همان برنامه و ساعت و در همان شبکه به طور رایگان پخش نماید.

اهمیت مساله چنان است که حتی مجرمین و محکومین به قصاص، حقوقی دارند که باید رعایت شود و اگر کسی نسبت به آنان تعدی و یا ایراد اتهام ناروایی نمود، به فتوای همه مراجع تقلید، باید تقاص گردد و حقوق ضایع شده جبران شود.

ولی با کمال تأسف قصه پرغصه تهمت و افترا و پخش دروغ‌های سازمان یافته با بودجه بیت المال علیه آیت الله العظمی منتظری در سه دهه گذشته بر کسی پوشیده نیست؛ اما انتشار آن از سیمای جمهوری اسلامی معنا و مفهوم دیگری دارد. سازمان صدا و سیما بیش از هر نهاد دیگر باید معنای مستند را بداند و با انتشار مجموعه‌ای غیرمستند و یک سویه اجازه ندهد آبروی آن نهاد بر باد رود. مجموعه‌ای که با موضع گیری خاص و قضاوت یک طرفه تهیه شده، چگونه می‌تواند مستند بی طرف باشد؟! آن هم توسط افرادی با گرایش خاص سیاسی و جناحی در جهت مخالفت تند و غیرمنصفانه با آیت الله منتظری.

شگفت‌تر آن که پس از پخش مستند قائم مقام میزگردی کاملاً یکطرفه و جهت دار از طرف خود شبکه تلویزیونی درباره آن گذاشته شد و همان مطالب را تکرار کردند و در واقع خود صدا و سیما هم با این فیلم همنوایی کرد!

این مجموعه در حقیقت فیلمی بود که مخالفان افراطی آیت الله منتظری تهیه کرده‌اند. به نحوی که در اکثر قسمت‌های آن سانسور و گزینش مطالب و ضعف استنادها و طرح مطالب خلاف واقع واضح است.

از باب نمونه:

الف. وانمود کردن نقدهای دلسوزانه و خیرخواهانه آیت الله منتظری به عنوان مخالفت با نظام و امام.

ب. استناد فراوان به مصاحبه سید مهدی هاشمی؛ در حالی که بی اعتباری حقوقی و غیرشرعی بودن این گونه مصاحبه‌ها توسط اسیر زندانی آن هم در شرایط سلول انفرادی و تعزیز قابل انکار نیست.

ج. ذکر اتهامات و دروغ‌هایی درباره آیت الله منتظری؛ مانند اعتصاب و تعطیلی درس و ملاقات‌ها با فشار خانواده، و دعوت امام خمینی برای شکستن اعتصاب، که همگی خلاف واقع می‌باشد.

د. اتهام ساده لوحی و نفوذ مجاهدین خلق در بیت ایشان بدون ذکر حتی یک مورد مشخص برای آن؛ و اصرار بر این اتهامات جهت تحت پوشش قراردادن انتقادات ایشان به اعدام‌ها و سایر خلاف‌ها.

ه. مطلب یا فیلمی مستند است که به اسناد معتبری مبتنی شده باشد. در حالی که مبنای این فیلم فقط نامه ۶۸/۱/۶ امام خمینی است، نه حتی نامه ۶۸/۱/۸ که در زمان حیات ایشان از صدا و سیما پخش شد.

تمام تلاش تهیه‌کنندگان فیلم اثبات اتهام‌های مطرح شده در این نامه علیه آیت‌الله منتظری است. نامه‌ای که دارای اشکالات متعدد حقوقی و شرعی است. گفتنی است نامه ۱/۶ دارای هیچ یک از معیارها و مشخصاتی نیست که امام خمینی، در وصیت‌نامه‌شان، برای صحت انتساب مطالب به ایشان ذکر کرده‌اند.

این‌ها نمونه‌هایی از نقاط ضعف و تحریف حقایق و سانسور شدید در این مجموعه است.

آیا پخش چنین مجموعه‌ای از سیمای جمهوری اسلامی مخدوش کننده حیثیت و موقعیت ملی آن سازمان نخواهد بود؟! سیمایی که مطابق اساسنامه باید ناشر حقایق و واقعیات و منعکس کننده افکار و نظریات مردم شریف ایران باشد.

۲. کسانی که برای تهیه مستند و گرفتن مصاحبه نزد من آمدند اظهار داشتند در مورد آیت الله منتظری افراط و تندروی‌های زیادی شده است و ما در صدد تهیه مستند بی طرفی هستیم، و اینجانب با تصور این که این حضرات از تبلیغات سوء این ۲۸ سال نتیجه نگرفته‌اند و قصد دارند راه دیگری انتخاب کنند، به آنان اطمینان نمودم و حدود سه ساعت مصاحبه انجام شد؛ ولی آنان کاملاً یک سویه عمل کردند، و حتی در مواردی مثل ارسال نامه اعدام‌های تابستان ۶۷ به بی بی سی بحث و گفتگوی مفصلی انجام شد که مصاحبه کنندگان قانع شدند که این نامه محرمانه در آن زمان خاص توسط مخالفین آیت الله منتظری که درصدد حذف ایشان از نظام بودند در اختیار بی بی سی قرار گرفته است، ولی با این حال در این مجموعه القاء شبهه کردند و در راستای هدف خاص خود این کار ناشایست را به بیت و علاقه مندان آیت الله منتظری نسبت می‌دهند.

۳. مطابق ماده ۹ اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که «هدف اصلی سازمان به عنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضائل اخلاقی و … می‌باشد» و نیز بر اساس موازین حقوقی و شرعی که پاسخ گویی به هر اتهامی را حق متهم علیه می‌داند، مصرّانه خواستارم حال که با انتشار این مجموعه به نام “مستند قائم مقام” تهمت‌ها و تخریب‌هایی نسبت به چهره مرحوم آیت الله العظمی منتظری انجام شده است فرصتی را در اختیار نمایندگانی از بیت معظم له قرار دهید تا در برنامه‌ای زنده پاسخ محتوایی به موارد شبهه انگیز فوق الذکر ارائه نمایند و مردم خود قضاوت نمایند. در غیر این صورت بر اساس آیه شریفه “لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم” حق پیگیری و تظلم از سوی مجاری قانونی و حقوقی ملی و بین المللی را خواهیم داشت.

در پایان از آن دسته از صاحبان قدرت که هنوز احساس وابستگی به این کشور و انقلاب دارند درخواست می‌کنم به جای تکرار کارهای تخریبی بی اثر گذشته، به فکر شناخت مردم و نیازهای آنان و بازسازی اعتماد عمومی و ایجاد الفت و وحدت بین آحاد ملت و نجات انقلاب اسلامی باشند. والسلام.

بیت آیت الله العظمی منتظری

احمد منتظری

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. صداو سیما تکلیفش برای همه روشن است، شما ناراحت نشو آقای منتظری.
    بینندگان بی بی سی در ایران ده برابر صدا و سیما هستند
    واقعا … شرم آور است، صدا و سیما تبدیل به یک دستگاه افراطی سیاسی شده است و هر روز هم بدتر میشود

    3
    1
  2. هر وقت همین قدر که سازندگان قائم مقام حق سخن گفتن و انتشار نظرات شان را دارند (یا حداقل نصف ان) طرفداران آن فقیه عالیقدر هم فرصت سخن گفتن داشتند می توان به سخنان سازندگان قائم مقام اعتنا کرد. وگرنه سالهاست که دشمنان آن فقیه عالیقدر یک طرفه به قاضی می روند (یا اصلاً خود را قاضی می پندارند) و راضی برمی گردند.

    3
    1
  3. صداقت این اقای محترم که پدر شریف شما هستند بر کسی پوشیده نیست ” حتی خود تخریب کنندگانش” مخالفین اقای منتظری گمراهانی اند که فکر میکنند در صراط مستقیم هستند و چهار نعل هم در این جاده میتازند” تازه اگر صداقتی برایشان قائل باشیم وگرنه ابن الوقتهائی که از این راه نان میخورند هم در بینشان کم نیستند! در صداقت و ایمان اقای منتطری همین بس که گفتن حرف حق برایش از مقام ولایت فقیهی بالاتر بود ” مقامی که بعضی ها برایش از هیچ گناهی ابائی ندارند.

    1
    1
  4. دلیل صداقت این عزیزان شعار “لقب امید امت و امام ” قبل از عزل و “لقب شیخ ساده لوح” که بعد از عزل به آن بزرگمرد دادند !

    1
    1
  5. دراین دیار همه چیز وارونه شده کلمات واصطلاحات روزمره هم به ضدخودتبدیل شده اندولی ……………صداقت وراستگویی اصلی ترین بیانی است که درقاموس این صداوسیما مفقوداست وکاربردش فقط موجد ادخال سروراست…..

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا