خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل اکونومیست از اختلاف استراتژیک آمریکا – اسرائیل

وبلاگ تحلیلىِ خاورمیانه ی إکونومیست در گزارشی تحلیلی اختلافات استراتژیک آمریکا و اسرائیل را براى اولین بار بى پرده به عرصه ی عمومى کشید و احتمال داد هر چقدر که نتانیاهو از آمریکا دور شود به ناچار باید به دنبال نزدیک شدن به سلاطین حاشیه نشین خلیج فارس باشد. با این امید که آنها در اختلاف با اوباما بر سر مساله ایران با وی هم نظر باشند. اما، اگر هم نتانیاهو بتواند به کشورهای عربی‌ نزدیک شود، هیچگاه هزینه دوری از آمریکا را نمی‌‌تواند جبران کند.

به گزارش بخش ترجمه ی انصاف نیوز، متن این گزارش به شرح زیر است:

قاعدتا بنیامین نتانیاهو باید این روزها راضی‌ باشد. کمپین دو هفته‌ای او برای بر حذر داشتن آمریکا از معامله‌ای که وی “فوق‌العاده بد و خطرناک” توصیف کرده بود، ظاهراً حالا دارد جواب می دهد. رئیس جمهور فرانسه هم که در مذاکرات وقفه انداخته بود حالا دوست وی محسوب می شود و نتانیاهو میتواند ادعا کند که از انزواى مورد ادعاى رقبایش خارج شده است. حالا هم سعی‌ دارد خود را به پوتین نزدیک کند. حتى همزمان با در خواست اوباما از کنگره برای عدم صدور تحریم‌های بیشتر، سفیر اسرائیل در واشنگتن سعی‌ دارد کنگره را برای صدور تحریم‌های بیشتر علیه ایران ترغیب کند.
اما برخی‌ از اسرائیلی‌ها معتقدند که گردن کلفتی هاى نتانیاهو ممکن است هزینه‌های گزافی را برای اسرائیل در پی‌ داشته باشد. تا همین اواخر به نظر مى رسید اختلاف اوباما و نتانیاهو بر سر فلسطینی‌ها و حمایت نتانیاهو از میت رامنی رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری خلاصه شود. اما حالا، برای اولین بار، اختلافات عمیق تر و استراتژیک در حال برملا شدن هستند. یک مقام اسراییلی که واضحا از اقدام تلافی جویانه احتمالى آمریکا نگران است می‌گوید:”صحبت از گلایه‌های دیپلماتیک نیست. صحبت از معضلی عمیق است.”
برای مثال، دفعه بعدی که فلسطینی‌ها تقاضای عضویت در سازمان ملل را بدهند، آمریکا ممکن است که این تقاضا را وتو نکند. یا اینکه آمریکا میتواند با تحریم‌های اروپا علیه اسرائیل، در صورت ادامه شهرک سازی در کرانه باختری، همراه شود. افرایم هلیوی، یکی‌ از سران پیشین موساد می‌گوید، همین حالا هم اسرائیل از کنفرانس‌های بین‌المللی با حضور همسایگان سوریه کنار گذشته شده است، در حالی که ایران کاملا راه خود را به این مذاکرات باز کرده است.
سفر ماه مارس اوباما هم به اسرائیل، برای بهبود روابط، کاملا شکست خورد. در مورد ایران هم، اوباما بی‌ پرده از جان کری خواست که به کنگره فشار بیاورد که در مقابل فشارهای اسرائیل مقاومت کنند و سفر اخیر وزیر خارجه به اسرائیل نیز لغو شد. به گفته مقامات اسرائیل، از سال ۱۹۹۱ که جیمز بیکر (وزیر خارجه وقت آمریکا) شماره تلفن خود را به دولتمردان اسرائیلی داد و گفت هر وقت که آماده حل معضل اسرائیل‌ فلسطین بودید با من تماس بگیرید، تا به امروز، هیچ گاه روابط تا این حد بد نبوده است.
هر چقدر که نتانیاهو از آمریکا دور شود به ناچار باید به دنبال نزدیک شدن به سلاطین حاشیه نشین خلیج فارس باشد. با این امید که آنها در اختلاف با اوباما بر سر مساله ایران با وی هم نظر باشند. اما، اگر هم نتانیاهو بتواند به کشورهای عربی‌ نزدیک شود، هیچگاه هزینه دوری از آمریکا را نمی‌‌تواند جبران کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا