خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو فعال سیاسی میانه‌رو: خاتمی، روحانی و لاریجانی ائتلاف کنند | آبرویتان را وامدار مردمید

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: محمدرضا نژادحیدری، دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان و سعید الله‌بداشتی، فعال سیاسی و رئیس ستاد جوانان ستاد جوانان و شورای سیاستگذاری حسن روحانی در سال‌های 92 و 96، از اهمیت ائتلاف سیاسی سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی و تاثیرات آن در آینده کشور می‌گویند.

نژادحیدری از خطر وضعیت کنونی برای بدنه‌ی اصلاح طلبان می‌گوید و الله بداشتی می‌گوید که کارکرد ائتلاف خاتمی ، روحانی و لاریجانی فراتر از انتخابات پیش‌روست.

محمدرضا نژادحیدری، دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان می‌گوید در بلاتکلیفی‌ای که حاصل رویکرد انتخاباتی جبهه اصلاحات است هواداران اصلاحات در شهری مانند کرمان جذب اصولگرایان شده‌اند. او البته به این امر هم اشاره می‌کند که دلیل این نوع جهت‌گیر جبهه اصلاحات همراهی با معترضین است اما معترضین اساسا همراهی آنان را به رسمیت نمی‌شناسد. آقای نژادحیدری در مورد ضرورت ائتلاف سید محمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی و نقش محوری سید حسن خمینی نیز توضیح می‌دهد.

میانه‌روها، به پیش

آقای نژادحیدری در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: با توجه به اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در وضعیت خاصی قرار دارد می‌باید تمام نیروهای میانه‌رویی که این امکان را دارند که با مردم به ‌گفت‌وگو بنشینند و توجه بخش‌هایی از جامعه را به شرایط خاص موجود جلب کنند با یک همگرایی در یک ائتلاف مشترک قرار بگیرند و برای آینده‌ی ایران با همدیگر تصمیماتی جدی را اتخاذ کنند.  در حال حاضر انتخابات یکی از مقاطعی است که میانه‌روها می‌توانند به آن توجهی ویژه داشته باشند.

محمدرضا نژادحیدری و اهمیت ائتلاف خاتمی ، روحانی و لاریجانی

معترضین همراهی اصلاح‌طلبان را به رسمیت نمی‌شناسد

او با اشاره به سند انتخاباتی اخیر جبهه اصلاحات ایران گفت: متاسفانه دوستان ما در جبهه اصلاحات از ابتدا با گاردی بسته با انتخابات مواجه شدند و همین امر باعث شد که هواداران جبهه اصلاحات در سطح کشور که معمولا در ستادهای انتخاباتی حضور داشتند در یک بلاتکلیفی قرار بگیرند. آن‌ها خواسته‌اند با بخشی از جامعه که نسبت به وقایع سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر اعتراض دارد یک همراهی نشان دهند اما این همراهی از سمت جامعه‌ی معترض به رسمیت شناخته نمی‌شود و آن بخش از جامعه که اعتراضاتی دارد هیچ همراهی و همدلی با اصلاح‌طلبان ندارد و از نظر آنها اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سر و ته یک کرباس هستند.

بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان جذب اصولگرایان خواهد شد

این فعال سیاسی میانه‌رو در استان کرمان ادامه داد: از طرفی بدنه‌ای که در طول سال‌های گذشته یک همراهی نسبی را با اصلاح‌طلبان داشته‌اند و در ستادهای انتخاباتی فعال بودند در عمل بلاتکلیف مانده‌اند. بر خلاف تصوری که بسیاری از دوستان پایتخت‌نشین ما دارند و تصمیمات را بر اساس همین برآوردها رقم می‌زنند در استان کرمان با یک صحنه جالب روبرو هستیم. به این ترتیب که بسیاری از کسانی که به صورت سنتی و در دوره‌های گذشته‌ی انتخابات با اصلاح طلبان همراهی می‌کردند توسط نامزدهای اصولگرا در برخی نقاط استان جذب شدند.

نژادحیدری با بیان اینکه غالب کسانی که در استان کرمان شعارهای رادیکال می‌دادند و معتقدند دیگر نباید در انتخابات شرکت کرد در ستادهای نامزدهای اصولگرا در حال فعالیت هستند، گفت: قصد سرزنش و نقد آن‌ها را ندارم و تا حدی شاید طبیعی باشد که برخی افراد برای حفظ یا تحکیم موقعیت اجتماعی خود با این افراد همکاری و فعالیت انتخاباتی داشته باشند. لازم است که دوستان اصلاح‌طلب و میانه‌رو این را مد نظر قرار دهند که اگر کناره‌گیری کنند بدنه‌ی اجتماعی همراه آنها جذب نیروهای اصولگرا می‌شود.

ائتلاف سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی | نقش محوری سید حسن خمینی

دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری ائتلاف میانه‌روها گفت: همگرایی و همراهی شخصیت‌هایی همچون سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی به همراه برخی احزاب که قائل به مشارکت در انتخابات هستند می‌تواند حداقل برای نیروهایی که به صورت سنتی طرفدار میانه‌روها هستند راهی را باز کند.

او حرفش را اینطور ادامه داد: علاوه بر این امکان تشکیل فراکسیون اقلیت را در مجلس آینده تقویت خواهد کرد. یکی از شخصیت‌هایی که می‌تواند محوریت جریان میانه‌رو نزدیک به آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی و ناطق در انتخابات آینده و دوره‌های بعد باشد حاج حسن آقای خمینی است. آقای خاتمی ظاهرا قصد کنش انتخاباتی در این دوره را  ندارند اما اگر سید حسن خمینی تحرکی را در عرصه سیاست آغاز کند احتمال همراهی آقای خاتمی وجود دارد.

سعید الله‌بداشتی که رئیس کمیته جوانان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال‌های 92 و 96 بوده است، از اهمیت ائتلاف سیاسی سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی و تاثیرات آن در آینده کشور می‌گ از امکان تشکیل اقلیتی مانند مجلس پنجم در مجلس دوازدهم می‌گوید. او همچنین دلایل مختلفی در لزوم ائتلاف سید محمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی و دیگر میانه‌روها ذکر می‌کند از جمله نقش‌آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، ترمیم خلا حضور هاشمی رفسنجانی و…

اقلیت مجلس دوازدهم می‌تواند یادآور مجلس پنجم باشد

سعید الله‌بداشتی می‌گوید تا الآن نشانی از حضور متشکل و منسجم اصلاح‌طلبان وجود نداشته و این امر را ناشی از رفتاری می‌داند که شورای نگهبان با اعتدالیون و اصلاح‌طلبان داشته است. او این رد صلاحیت‌های گسترده و تاییدهای پراکنده‌ی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در شهرستان‌ها و استان‌ها را عامل آشفته ساختن شرایط برای حضور منسجم و تشکیلاتی جریان منتقد دولتِ فعلی می‌داند.

الله‌بداشتی سخنش را اينگونه ادامه داد: با این حال فضا صرفا برای تعداد کمی از شخصیت‌های ملی و شناخته‌شده در سراسر کشور فراهم شده است. این‌ها کسانی هستند که بعضاً وجهه‌ی ملی و استانی دارند و شاید بتوانند اعتماد مردم محلی را جلب کنند و وارد پارلمان شوند. 

آقای الله‌بداشتی در مورد احتمال تشکیل فراکسیون اقلیتِ میانه‌روها امیدوار است جمعی از نمايندگان اقلیت با حضور مسعود پزشکیان، علی مطهری، محمدباقر نوبخت و چند نفر دیگر شکل بگیرد و يادآور اقليت مجلس پنجم شود. 

او که در انتخابات‌ سال‌های 92 و 96 رئیس ستاد جوانان و شورای سياستگذاری انتخاباتی حسن روحانی بوده، اضافه کرد: دولت و دستگاه‌های حاکم در أمر انتخابات، به شکل واضحی پیام داده‌اند که نیازی به مشارکت مردم ندارند و این پیام حتی به شهرهای كوچك و روستاها نیز رسیده است. البته موضوع در بخش‌ها و شهرهای کوچک متفاوت استس و لزوماً رقابت‌ها سیاسی نیست. اما در کلانشهرها با چنان فضای سردی مواجهیم که در انتخابات پارلمانیِ بعد از انقلاب سابقه نداشته است. 

سعید الله‌بداشتی و اهمیت ائتلاف خاتمی ، روحانی و لاریجانی

کارکرد ائتلاف خاتمی ، روحانی و لاریجانی فراتر از انتخابات پیش‌روست

این تحلیلگر سیاسی همچنین ابراز امیدواری می‌کند که فضا برای فعالیت این فراکسیون اقلیت که منتقد دولت هستند، فراهم شود و این‌ها بتوانند مطالبات بر حق مردم را بيان و از دولت حاكم پيگيری کنند. 

او در مورد اثرگذاری ائتلاف «سيد محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی» در مقیاسی فراتر از انتخابات مجلس پیش رو نیز گفت: فراتر از انتخابات مجلس قریب به یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری را داریم که به مراتب برای آينده ايران مهم‌تر است. باید امید به تعامل نزدیک‌تر سید محمد خاتمی، حسن روحانی و علی لاریجانی داشته باشیم. این‌ها شخصیت‌های محوری‌‌ای هستند که در اندازه‎های متفاوت برای ملت ایران مرجعیت سیاسی دارند.

اين شخصيت‌ها باید برای انتخابات اردیبهشت یا خرداد 1404 تدبير كنند و با عملكرد فعال خود فضای اميد برای تغيير ایجاد کنند. طبعا تشکیل يک جمع فعال در مجلس آينده می‌تواند تسهیلگر فضای تغيير و تدبير در انتخابات 1404 باشد.

پایداری میانه‌روها را جدا از هم می‌خواهد

الله بداشتی در مورد تدبیر سیاسی این چهره‌ها گفت: من فکر می‌کنم علیرغم این سرمای حاكم در فضای اجتماعی بلاخره تدبیر سیاسی مراجع سیاسی ما که گفتمان اصلاح‌طلب و اعتدالی را نمایندگی می‌کنند، موثر خواهد بود. اين چهره‌های سياسی می‌توانند نقششان را پررنگ‌تر کنند. طبیعی‌ست که جریان حاکم و اصولگرایان و جریان پایداری به دنبال جدایی این‌ شخصيت‌ها از مردم و طرح مطالبات ملی و تداوم سردی حال و هوای اجتماعی در كشور است.

رد صلاحیت‌ها سبب خیر هم شد

او از رد صلاحیت این افراد و محبوبیت از دست رفته این‌ها نیز گفت: رد صلاحیت آقای روحانی به نوعی ایشان را به فضای اجتماعی مردم برگردانده و به نظرم بخشی از محبوبیت از دست رفته ایشان را بازسازی کرده است. آقای روحانی امروز به عنوان یک چهره‌ی حامی گفتمان عقلانیت و علاقه‌مند به آبادانی و توسعه کشور جایگاه ویژه‌تری در افكار عمومی پیدا کرده است.

نقش علی لاریجانی | امید به پایان سکوت

الله‌بداشتی در مورد نقش علی لاریجانی نیز چنین گفت: همین طور آقای لاریجانی با رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 و تضييع حقش برای رقابت با ابراهيم رئيسی، انتظار می‌رود که بتوانند نقش‌آفرینی فعال‌تری نسبت به این دو سال و اندی كه از انتخابات ١٤٠٠ گذشته، داشته باشد؛ بتواند گفتمان عقلانیت را تعميم دهد و مطالبات اصلاح‌جویانه‌ی ملت ایران را نمایندگی و پيگيری كند.

من امیدوارم آقای لاریجانی از این انفعالِ فعلی در حوزه اجتماعی بیرون بیاید. علی لاريجانی اگر می‌خواهد به عنوان چهره‌ای ملی، نقطه اميدی برای ايجاد تغيير برای مردم ايران محسوب گردد چاره‌ای ندارد كه رفتار سياسی و اجتماعی‌اش را متهورانه‌تر و خلاق‌تر كند؛ حضور اجتماعی‌اش را بيشتر و گفت‌و‌گوی با افكار عمومی را شكل دهد.

سید محمد خاتمی | اعلام موضع هوشمندانه

او در در مورد “سید محمد خاتمی” به اعلام مواضع هوشمندانه‌اش در بحران‌های اجتماعی و اعلام راهكارهای اجرايی برای برون‌رفت از وضعيت موجود توسط او اشاره كرد. سعید الله‌بداشتی (اصلاح‌طلب شاخه جوانان) افزود: سيدمحمد خاتمی در مواضع اخيرش از جريان مهسا امينی تا موضوع غزه و فلسطين، همچنين ترورها و ناامنی‌ها در كشور تا رد صلاحيت‌های گسترده در انتخابات، تدبير و تشخيص و حركت متوازنی داشته است.

ایشان همچنين با وقت گذاشتن و برگزاری نشست‌های مداوم با اقشار اجتماعی، اعلام راهكار به مسئولين و همچنين رهنمود به احزاب و فعالان اجتماعی و سياسی، اكت و فعاليت رو به جلو داشته است و نسبت به ساير چهره‌ها سياسی بسيار مؤثرتر و فعال تر بوده است.

حسن روحانی | محرک مخالفان

او در مورد حسن روحانی گفت: البته اعلام مواضع، بیانیه‌ها و نشست‌های اخیر “حسن روحانی” به خصوص در ماه‌های اخير هم نشان از اراده جدی او برای حضور فعال‌تر در عرصه اجتماعی دارد كه البته با تحرک شديدتر مخالفان او مواجه شده و نشان از نگرانی فزاينده‌شان از افزايش این فعاليت‌های دكتر روحانی دارد.

آبرویتان را وامدار مردمید | عافیت‌طلبی در این شرایط شایسته نیست

سعید الله‌بداشتی در مورد لزوم نقش‌آفرینی رو به جلو و فعالانه و نه منفعلانه این سه نفر چنین گفت: این انتظار حداقلی جامعه از این مراجع سیاسی‌ و ديگران نخبگان اجتماعی است كه در اين وضعيت بغرنج سياسی و اقتصادی با ايفای نقشی سازنده، بن بست‌های موجود را بگشايند تا اميد در جامعه بيش از اين فروكاسته نشود.

چهره‌های مرجع اجتماعی، جايگاه و آبرويشان را وامدار مردم‌اند و مدیون رأی و اعتماد آحاد ملت. حال اینکه نسبت به وقایع اجتماعی كم توجه باشند و خدای ناكرده عافيت‌طلب، نه شايسته خودشان و نه سزاوار مردم و هواداران‌شان است.

سکوت برای گرفتن تایید صلاحیت خطرناک است

مع الأسف عملكرد شورای نگهبان به گونه‌ای شده است كه چهره‌ها و فعالان سياسی و اجتماعی را به سوی انفعال می‌كشاند و آنان را به اين وا می‌دارد كه با سكوت و بی‌اعتنايی به وقايع اجتماعی و مطالبات ملت، بهتر می‌توانند تأييد صلاحيت بگيرند و نتيجه چنين رويكردی بسيار آسيب زا و خطرناک بوده و است.

البته مراد بنده بيشتر چهره‌های ميانه‌رويی‌ست كه می‌خواهند دو نقش بازی كنند یعنی هم اعتماد و رأی و نظر مردم را داشته باشند و هم دستگاه‌های نظارتی و انتخاباتی را از خود راضی نگه دارند. البته تصويب قوانين جديد هم بر اتخاذ اين رويكرد دامن زده است.

سعيد الله بِداشتی در مورد فعاليت هماهنگ این سه چهره سياسی از دو جریان اصلاح‌طلبی و اعتدال نیز چنین گفت: من فکر می‌کنم برايند حركت نخبگان دلسوز جامعه اعم از اصلاح‌طلب و ميانه‌رو بايد بازگشت به رويكرد عقلانيت باشد. در صورت اتخاذ چنين رويكردی، همگرايی بين شخصيت‌های اصلاح‌طلب و معتدل از جمله اين سه چهره و البته در كنار ساير چهره‌های سياسیِ مقبول می‌تواند كنش‌های سياسی را مؤثرتر و هماهنگ تر كند.

در اين صورت به دور از جو زدگی و عوام زدگی راهكاری مشخص و غير تكراری راهی برای بهبود فضای سياسی و اقتصادی و حتی هنری و فرهنگی فراهم می‌شود. این امر به تقويت ارتباط ملت و دولت، افزايش مشاركت عموم، ایفای نقش ملت در تعيين سرنوشت و رويكردها و سياست‌گذاری‌ها می‌انجامد.

ائتلاف این سه چهره خلا هاشمی رفسنجانی را ترمیم خواهد کرد

موضوع صحبت‌های سعيد الله‌بداشتی به فقدان آيت الله هاشمی رفسنجانی رسيد. او از نقش این ائتلاف در جبران اين فقدان گفت: بالاخره ما امروز با فقدان آقای هاشمی و تأثيرات بلا انكار آن مواجهیم. پس از رحلت ایشان به وضوح تغییر راهبردهای سیاسی و بين‌المللی را شاهد بوده‌ایم. بنده معتقدم يكی از رسالت‌های اين سه چهره همين می‌تواند باشد كه نگذارند تاثیرات خلأ حضور آقای هاشمی بيش از اين ادامه پیدا کند.

حضور چهره‌های معقول نظام همچون اين سه شخصيت و همچنين چهره‌های اصلاح‌طلب و ميانه‌رويی همچون سید هادی خامنه‌ای، سيد حسن خمينی، سيد محمد موسوی خوئینی‌ها، ناطق نوری، دکتر ظریف و همچنين چهره‌های ملی مجلس همچون دکتر پزشکیان، دکتر مطهری و… باید عرصه را برای یکه‌تازی جریان فعلی حاكم و بخصوص جریان پایداری تنگ کند.

خودانقلابی پنداری جريان پايداری و ديگربرانداز پنداری ساير جريان‌های سياسی

البته مهمتر از جريان پايداری، تفكر جبهه پايداری‌ست كه امروز آثار سوء و مصيبت‌هایی را گريبانگير جامعه كرده است. انحصار طلبی و خود انقلابی پنداری جريان پايداری و ديگر برانداز پنداری ساير جريان‌های سياسی، بسيار خطرناک است. این وضع روز به روز نظام را با تنگناهای بيشتری مواجه خواهد كرد. اينجاست كه عدم انفعال نخبگان و احزاب و چهره‌های محبوب و ملی می‌تواند مانع يكه تازی اين جريان شود.

فراست سياسی اقتضا می‌کند كه خلاف خواست انحصارطلبان عمل کنید

متاسفانه جریان اصولگرای حاکم در انتخابات پیش‌رو بیشترین نقش را در به حاشیه راندن این شخصیت‌ها داشته است چرا که می‌دانند این‌ها مرجع بخش زیادی از ملت برای برون رفت از این وضعیت بغرنج فعلی هستند. لذا فراست سياسی اقتضا می‌کند كه باید خلاف خواست جریان انحصارطلب و زدايندگان نقش مردم عمل کرد.

چه کسی باید پیش قدم شود؟

سعید الله‌بداشتی در مورد اینکه برای شکل‌گیری این جمع چه کسی باید پیش قدم شود نیز می‌گوید: البته در مورد اینکه چه کسی بايد پيش قدم شود، بنده نه نقشی دارم و نه می‌توانم تعیین تکلیف کنم. اما می‌توانم به عنوان عضو كوچکی از نسل دهه شصت و هفتاد از نخبگان و رهبران سياسی اصلاح‌طلب و ميانه‌رو درخواست كنم كه نسبت به آينده ايران بی‌تفاوت نباشند و بيش از گذشته با زدودن اختلافات خصلتی و قديمی راهكاری برای برون رفت از وضعيت فعلی و افزايش اميد برای ايرانيان را جستجو كنند.

از چهره‌ها، احزاب، مؤثران و دلسوزان انقلاب و ايران می‌خواهم كه مانع افزايش بی‌اعتمادی و نااميد در سطح عمومی به خصوص در جوانان، روند افزایشی روزافزون مهاجرت‌ها، بی‌ارزش شدن پول ملی، تورم افسارگسيخته و نيز محدوديت‌های اجتماعی آزاردهنده از سوی برخی تصميم‌گيران شوند.

به قول امام حداقل به تکلیفتان عمل کنید

او از نگرانی‌اش در مورد رفتار جریان خاصی می‌گوید که در حال افزایش نارضایتی مردم در سنین و نسل‌های مختلف است و اضافه می‌کند: حداقلش این است که ما به قول امام به تکلیفمان عمل کنیم. اگر تکلیفی داریم پس در ساحت اجتماعی، تنزه‌طلبی نکنیم و با نهی از منكر و امر به معروف عرصه را دو دستی تقدیم جریان محدود كننده و انحصار طلبِ مقابل نكنيم. 

آینده‌ی نظام بسته به نقش‌آفرینی اصلاح‌طلبان و میانه‌روهاست

الله‌بداشتی در ادامه گفت: حالا اینکه این بزرگواران چطور می‌توانند با یکدیگر هماهنگ و متحدالنظر شوند را من نمی‌دانم چرا كه خودشان باید اراده كنند و تصمیم بگیرند. ولی به نظر من آینده‌ی نظام جمهوری اسلامی به شدت تحت تاثیر نقش‌آفرینی شخصیت‌های اصلی جریان اصلاحات و اعتدال است‌.

البته بنده نام اين ائتلاف اصلاحات و اعتدال را جريان عقلانيت می‌دانم، عقلانيتی برای برون‌رفت از بن‌بست‌های موجود. امروز در کشور ما گفتمان عقلانيت باید برای نجات اقشار جامعه از بحران‌های سياسی، اجتماعی و معيشتی فراگير شود.

او از شرایط موجود و عملکرد دولت فعلی و برخی وزراء از جمله وزیر خارجه نیز ابراز نگرانی کرد: امروز شاهدیم که سطح عملکرد دولت حاکم و در واقع جریان حاکم به گونه‌ای مايه‌ی طنز و مطايبه ملت شده است. برخی سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مسئولين مضحکه‌ی مردم کوچه و بازار شده است. اصلا نیازی نیست که نخبگان جامعه اين وضعيت اسفبار را تحلیل کنند همه اقشار در حال رصد كردن و مشاهده اين سطح پايين از سخن و عمل مسئولين فعلی در دولت هستند.

مردم می‌بینند که ما در وضعیت بحرانی در عرصه دیپلماسی قرار داریم و وضعیت ما در تعامل با دنیای پیرامونمان خوب نیست. چرا بايد ‌سخنرانی‌های وزير خارجه‌ی ما امروز مضحکه افکار عمومی‌ شود؟! تحليل عملكردها بماند.

اين عملكرد و مواجهه دولت با ملت آسیب جدی به پیوند بین دولت و ملت می‌زند. ما چاره‌ای نداریم جز نقش آفرینی جدی‌تر شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور و کسانی که بالاخره روزی در مشارکت‌زایی و افزايش نقش ملت در حاكميت نقش داشته‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خاک بر سر اصلاح‌طلبی که به خاطر مواضع رادیکال جبهه اصلاحات جذب اصولگراها بشود؟ این نشان می‌دهد که اصلاً اصلاحطلب نبوده که بخواهد تغییر مشی بدهد.
    فعالیت سیاسی که امه ش انتخابات نیست. شما هم اگه انتخابات نباشه فعالیت سیاسی نمی‌توانی بکنی، به‌تره اصلاً فکر سیاسی ت رو بذاری دم کوزه آبشو بخوری!

  2. سلام – هنوز دارید از جانب مردم فتوی میدهید که اگر این نیاید مردم جذب آن میشوند…!؟ کدوم جذب ؟ کجا ؟ به چه کسی ؟ آقا، اگر راجع به مردم ایران صحبت میکنید، سرتان را به داخل کشور بگردانید تا نظر مردم را دریابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا