خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه ای درباره ی تخریب باغ حکمت لواسان

به گزارش انصاف نیوز، کمیته پیگیری تخریب باغات جنبش عدالتخواه دانشجویی در بیانیه ای نوشت:
«درباره مسئله باغات تهران و جلوگیری از نابودی درختان از ۲۰سال پیش مکرر تذکر داده‌ام. ارتفاعات تهران باید به شکل طبیعی حفظ شود و نباید به خانه و سیمان و آهن تبدیل شوند.»
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران – ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»
با توجه به تذکر اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و ثروت های ملی در اطراف تهران، کمیته پیگیری تخریب باغات جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن مطالبه جدی از قوه قضائیه، ذکر نکاتی را جهت تنویر افکار عمومی ضروری می داند.
در پی آلودگی شدید هوا در شهرها و عملکرد بی ضابطه و غیرمسئولانه شهرداری ها حجم تخریب باغات به منظور ساخت و ساز گسترش پیدا کرده است. باغ معنوی جمشیدیه، باغ بدیع الحکماء همدان ، باغ حکمت لواسان و باغ های تاریخی قصرالدشت شیراز از جمله مواردی بوده که انعکاس رسانه ای داشته اند. در این بین و باعنایت به سخنان اخیر رهبری در بین اعضای شورای شهر و شهرداری تهران باغ حکمت لواسان از چند جهت قابل توجه است.
این باغ ۱۸ هزار متری در حریم کیفی رودخانه گلندوک واقع شده است. رودخانه گلندوک رودی است حفاظت شده که یکی از چند رودخانه تامین کننده آب دریاچه سد لتیان است. دریاچه سد لتیان بعد از سد کرج دومین منبع تامین آب شهر تهران است که عمدتا آب مناطق شرقی شهر را تامین می کند. به اذعان مسئولین سازمان آب، کیفیت پایین آب سد لتیان باعث تحمیل هزینه اضافی برای تصفیه آن شده است. حساسیت ها نسبت به سلامت آب شرب تهران از سالها قبل باعث شد که در سال ۱۳۸۱ شورای عالی امنیت ملی ساخت و ساز در حریم کیفی رودخانه های تامین کننده آب شرب تهران را ممنوع اعلام کند.
نکته دوم در مورد این باغ ممنوعیت تفکیک آن بر طبق طرح جامع سال ۱۳۷۸ شهر لواسان بوده است. با وجود این ممنوعیت در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ این باغ به شکل غیرقانونی به قطعات ۱۰۰۰ متر و کمتر تفکیک شد. علی رغم الزام سازمان ثبت به رعایت مقررات طرح جامع در تفکیک، سازمان ثبت نیز برای قطعات تفکیکی سند صادر نمود. در نتیجه این تفکیک غیرقانونی، باغ به طور کامل نابود شد، به طوری که از ۵۰۰ اصله درخت آن حداکثر ۵ درخت باقی مانده است. وزارت راه و شهرسازی در نامه مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۲ به شماره ۳۲۹۱۹/۱۲۰۰/۹۲/ص رسما تایید کرده است که تفکیک مزبور بر خلاف طرح جامع صورت گرفته است.
در ۴/۱۰/۱۳۸۹ شهردار وقت لواسان آقای یعقوب نژاد در توافقنامه شماره ۳۴۹۳۰/۱۲ اقدام به فروش تراکم به آقای سلمانی نماینده ستاد اجرایی در لواسان می کند. در این توافقنامه قیمت تراکم اضافی ۲۴۰ هزار تومان برای هر متر مربع تعیین شده است. این درحالی است که اساسا ساخت و ساز در حریم کیفی رودخانه های حفاظت شده ممنوع می باشد. با توجه به تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی شهر لواسان در سال ۱۳۸۸ این اقدام اخذ وجوه غیرقانونی محسوب می شود و پروانه های صادره بر مبنای این توافق غیرقانونی می باشند.
علاوه بر همه اینها تخریب این باغ مصداق ماده ۴ قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب ۲۲/۵/۱۳۸۸ است. بر اساس این ماده برای تخریب باغات شهری مجازات تعیین شده است و در صورتی که تعداد درختان تخریب شده بیش از ۳۰ اصله باشد مجازات ۶ ماه تا ۳ سال زندان پیش بینی شده است.
کلیه موارد مذکور در رسانه ها انعکاس داشته و اعتراضات فراوانی نسبت به آن صورت پذیرفته است. باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه تلویزیونی پایش و برنامه ثریا و … گزارشات متعددی در این مورد پخش کرده اند. با وجود تمام اینها هیچ اقدامی از سوی دستگاه قضایی صورت نگرفته است. این در حالی است که تخریب این باغ از جهات گوناگون قابل طرح در شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران است.
اینک باید از دادستان کل کشور، دادستان تهران و ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران پرسید که دستگاه قضایی در برابر این همه بی قانونی ها چه اقدامی کرده است؟
آیا انجام این تخلفات توسط یک دستگاه خاص دلیل این سکوت و بی عملی است؟ آیا سکوت طولانی دستگاه قضایی در چنین مواردی باعث سلب اعتماد افکار عمومی و گسترش بی قانونی نمی شود؟
کمیته پیگیری تخریب باغات در جنبش عدالتخواه دانشجویی با توجه به تاکیدات مکرر رهبرانقلاب اسلامی در خصوص جلوگیری از تخریب باغات و در جهت اجرای صحیح اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ضمن مطالبه جدی از قوه قضاییه در خصوص صدور حکم احیاء باغ حکمت لواسان و مجازات عاملین تخریب این باغ، از مسئولین مربوطه می خواهد که با عمل به وظایف قانونی خود مانع تخریب بیش از پیش سرمایه های ملی و طبیعی کشور شوند.
به امید ظهور عدالت گستر گیتی
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا