خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلیلی حتی یک قدم در 5 سال، توافق بزرگ ظریف در 99 روز

انصاف نیوز: برخی نمایندگان عضو جبهه ی پایداری در مجلس صبح یکشنبه با حالتی عصبی به توافقات هسته ای واکنش نشان داده و در تذکرهای پی در پی آن را نیازمند تایید مجلسیان خوانده اند، در حالی که رییس جمهور و رهبری در پیام هایی با تایید توافقات انجام شده با 5+1، از تیم مذاکره کننده تقدیر کرده و آن را پیروزی ایران قلمداد کرده اند.

به گزارش انصاف نیوز، این در حالی است که پیشرفت و دستاورد تیم مذاکره کننده ی دولت جدید در سه ماهه ی آغاز به کار خود که به توافق بزرگ هسته ای اخیر رسیده، قابل مقایسه با سالها مذاکرات کش دار و بی نتیجه ی تیم هسته ای دولت محمود احمدی نژاد نیست که به گفته ی دکتر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین الملل، در جریان انتخابات ریاست جمهوری امسال خطاب به سعید جلیلی، دبیر وقت شورای امنیت ملی و مسوول مذاکرات هسته ای گفت: 
«بینید جناب آقای جلیلی! بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست، آنچه مردم می بینند این است که شما چند سال است مسوول پرونده ی هسته ای هستید، یک قدم هم پیش نرفته‌ایم، تحریم ها بیشتر شده و هر روز فشارش بر روی مردم می آید. هنر دیپلماسی این است که حق هسته‌یی را حفظ کنید و در عین حال تحریم ها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود».
فرصت سوزی جلیلی و یاران او در سالهای اخیر برای برخی تجربه نشده و متاسفانه بخشی از حامیان آن روش نسبت به توفیق تیم جدید حساسیت نشان داده و به جای استقبال از پیروزی به دست آمده که می تواند باعث رفع محدودیت های ناشی از عدم مدیریت صحیح آن دوران بود، امروز برآشفته شده و سنگ اندازی کنند. هر چند توافقات انجام شده و اعتراض افراطیون همچون اعتراضات پیش از انتخابات به تایید صلاحیت حسن روحانی، اعتراضات به تایید تعدادی از وزرای فعلی دولت، و در آخر، توافقات هسته ای با 5+1، به جایی نخواهد رسید.
حمید رسایی امروز در مجلس گفت: یک توافق‌نامه‌ای بین ایران و 1+5 انجام گرفته است که وزیر خارجه کشور یک چیز می‌گوید وزیر خارجه آمریکا یک چیز می‌گوید و صدا و سیما نیز طوری دیگر آن را بیان می‌کند.
مشخص نیست که آیا گفته های وزیر امور خارجه ی ایران برای آقای رسایی وجاهت بیشتری دارد یا گفته های رسانه های غربی؟
همچنین مهرداد بذرپاش با استناد به اصل 84 قانون اساسی درخواست اخطار کرد و گفت: توافقی بین ایران و 1+5 انجام شده است که نمایندگان از آن بی‌اطلاع‌اند.
این در حالی است که چندی پیش دکتر ظریف با حضور در مجلس آنها را در جریان مذاکرات قرار داده بود اما بر خلاف وعده ی عدم انتشار محتویات جلسه، برخی نمایندگان با بی اخلاقی اقدام به انتشار مفاد گفته های ظریف کردند؛ موضوعاتی که طبق وعده ی وزیر امور خارجه با وزرای 5+1 می بایست محرمانه می ماند.
همچنین این اعتراضات افراطی ها در تناقض با رویکرد همین افراد است که تاکنون هیچ تصمیمی در حوزه ی هسته ای را از سوی مجلس و دولت به رسمیت نمی شناخته و صرفا تاکید می کردند که در زمینه ی هسته ای، رهبری تصمیم می گیرد ولی در حالی که در ایام اخیر بارها از سوی رهبری به صورت علنی از تیم مذاکره کننده و مذاکرات حمایت شده شده و امروز پس از توافقات نیز از مذاکرات تقدیر شده است، مدعیان ولایت مداری راه عوض کرده و مواضع افراطی خود در عدم توافق را تکرار کردند.
/ یادآوری / ولایتی: جلیلی در پنج سال یک قدم جلو نرفت
به گزارش انصاف نیوز، متن سخنان علی اکبر ولایتی در جریان انتخابات خطاب به سعید جلیلی به این شرح بود:
درباره صحبتی که دکتر جلیلی کردند باید بگویم که دیپلماسی این نیست که در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخوانیم و مطلبی را بیان کنیم اینجا در مصاحبه می‌گویم دیپلماسی این نیست که ما یک طرف بنشینیم و آنها طرف دیگر و ما یک حرف مشخص بزنیم اقدامات دیگر در خارج از اینها بکنیم.بنده به شما عرض می‌کنم که حرفی که می‌فرمایند برای 20 سال پیش است و الان وضعیت دنیا فرق کرده ناچارم موضوعی را مطرح کنم که تا به حال مطرح نشدند یک زمان قبل از‌آنکه به قطعنامه‌های شورای امنیت در بحث هسته‌یی نرسیده بودیم آقای سارکوزی مستقیم از بنده دعوت کرده و سفیر فرانسه آمد و گفت که آقای سارکوزی از شما دعوت می‌کند که به پاریس بیاید تا مذاکره کنیم.
بنده با آقای رییس جمهور صحبت کردم و ایشان گفت چون خود سارکوزی دعوت کرده حتما برو من به فرانسه رفتم و یک ساعت ملاقاتم طول کشید و همان صحبتی درباره لاریجانی گفتم درباره من اتفاق افتاد و با آقای سارکوزی درباره عدد سانتریفیوژها به توافق رسیدیم تا غنی‌سازی را متوقف نکنیم و اینکه حرف آنها را به طور کامل قبول نکنیم یعنی چیزی بینابین شود مثلا اگر 8 هزار سانتریفیوژ داریم به 4 و 5 هزار سانتریفیوژ برسانیم و آقای سارکوزی قبول کرد و گفت با آقای لدید که نفر دوم ایشان بود گفت که مذاکره کنید و ظرف مدت یک هفته آقای لدید قرار شد در راس یک هیات سیاسی و هسته‌یی به ایران بیاید بعد از دو هفته آقای سارکوزی گفت من می‌خواهم به کشور شما بیایم ملت شما ملت بزرگی است و دست رهبر این ملت را بفشارم.
من تمام چیزیهای که عرض می‌کنم آقای آهنی سفیر پاریس گزارش کرده و اسناد آن در وزارت خارجه موجود است. بنده این را آوردم و کار متوقف شد نکته این است که در زمانی که بنده با تاکید آقای رییس جمهور به فرانسه رفتم قائم مقام وزارت خارجه کاردار سفارت فرانسه را و به نوعی به او گفت کسی که به پاریس آمده نماینده ما نیست در حالی که ما قرار گذاشته بودیم نفر دوم فرانسه بیاید ایران و قرار اولی این بود که آنها پذیرفته بودند سانتریفیوژها کار بکنند فقط عددش کمتر شود تا بشنیم و بحث کنیم تا به بن‌بست نخوریم تا پرونده به شورای امنیت نرود هم غنی‌سازی را داشته باشیم و هم مسئله هسته‌یی حل شود و مشکلات بین‌المللی پیدا نکنیم اما متاسفانه دولت جواب نداد و نه تنها جواب نداد وقتی چنین حرفی به کاردار فرانسه زدند وزارت خارجه فرانسه گفت اگر این خبر زودتر به ما رسیده بود ملاقات شما و آقای سارکوزی لغو شده بود یعنی عین همان قضیه آقای لاریجانی اتفاق افتاده بود.
می‌شد از این امکانات استفاده کرد و غنی‌سازی را ادامه داد و تحمیل‌ها را از طرف شورای امنیت نداشت و وضعیت کشور را به تحریم‌ها نرساند در رابطه روسیه نیز همین اتفاق افتاد آقای پریماکوف گفت اگر آقای پوتین به ایران بیاید ودست خالی برنگردد من آقای پوتین را به ایران می‌آورم من این قول را دادم و آقای پوتین آمد و کارهای اولیه شد دو مرتبه در کارش تخریب شد می‌خواهم عرض کنم این دیپلماسی هسته‌یی دیپلماسی نیست.
در آخرین صحبتی که آقای جلیلی در آلماتی داشتند، پیشنهاداتی کردند که براساس آن می‌شد جلو برویم و آن پیشنهادات را ایشان نپذیرفتند. 1+5 گفتند که شما اگر غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کنید و حرکت فوردو را قدری کند کنید، ما این سه تحریم را از روی شما برمی‌داریم. معلوم است که هرکاری قرار است انجام بشود، قدم به قدم است. در پاسخ آنها گفته شد ما فلان کار را می‌کنیم شما کل تحریم‌ها را بردارید. اینکه می‌گویم به شهادت معاون وزارت امور خارجه در جلسه است. مثل این است که شما بخواهید لیوانی بخرید که طرف بگوید 100 تومان است. شما بگویید دو تومن می‌دهید؟ او می‌گوید اگر نمی‌خواهی معامله کنی، چرا وقت ما را گرفتی. وقتی طرف حاضر است سه قدم بردارد بعد شما می‌خواهید یک قدم بردارید، معلوم است نمی‌خواهید کار را پیش ببرید.
دیپلماسی این نیست که در داخل کشور خودمان طوری وانمود کنیم که ما اصولگرا هستیم اما اصولگرایی این نیست که انسان انعطاف‌ناپذیر باشد. در رابطه با مصالح ملی باید بتوانیم از دیپلماسی به نحو احسن استفاده کنیم. دیپلماسی فقط خشونت نشان دادن و سرسختی نشان دادن نیست، بلکه یک معامله و تعامل است. ما باید با همه دنیا تعامل کنیم. قضیه بده و بستان است. نمی‌شود هرچه ما از آنها می‌خواهیم آنها به ما بدهند و متقابلا حاضر نباشیم کاری بکنیم. هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن و خواندن بیانیه پشت میز مذاکره نیست، حتما راه فعلی مذاکرات هسته‌یی اشکال دارد و اگر اینطور نبود، وضع ما به اینجا نمی‌رسید.
ببینید جناب آقای جلیلی! بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست، آنچه مردم می بینند این است که شما چند سال است مسوول پرونده ی هسته ای هستید، یک قدم هم پیش نرفته‌ایم، تحریم ها بیشتر شده و هر روز فشارش بر روی مردم می آید. هنر دیپلماسی این است که حق هسته‌یی را حفظ کنید و در عین حال تحریم ها کاهش پیدا کند و بر آن اضافه نشود.
برای مشاهده ی فیلم اظهارات علی اکبر ولایتی بر روی عکس و یا [اینجا] کلیک کنید.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا