خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش یک نظرسنجی 48 ساعت پیش از انتخابات در تهران

گزارش یک نظرسنجی روز 27 اردیبهشت 1396 در تهران نشان می‌دهد که احتمال پیروزی حسن روحانی در انتخابات فردا جمعه 29 اردیبهشت ماه در کل کشور نیز، بسیار بالاست.

به گزارش انصاف نیوز، برای این نظرسنجی که در ایام انتخابات از سوی یک مرکز معتبر انجام می‌شده است، با توجه به سرعت تغییر در افکار عمومی در روزهای پایانی رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، تعداد نمونه روزانه از 27 اردیبهشت به حدود 700 نفر افزایش پیدا کرد.

این گزارش مبتنی بر داده‌های به دست آمده از 705 نفر از شهروندان تهرانی است که در 27 اردیبهشت 1396 در میادین شهر تهران مورد پرسشگری قرار گرفتند و تعمیم نتایج روزانه به کل مردم تهران با خطای اندک ممکن نیست و باید روند را بررسی کرد.

داده‌های این گزارش متعلق به شهر تهران است و نمی‌توان یافته‌های آن را  به نقاط دیگر کشور تعمیم داد. در طول گزارش، تعابیری چون مردم یا فضای افکار عمومی و مانند آن تنها در مورد پاسخگویان شهر تهران است.

تمایل به مشارکت

در روز 27 اردیبهشت 74 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند. 7 درصد هنوز مرددند و 20 درصد هم شرکت نمی‌کنند.

بر اساس یافته‌های 23 تا 26 اردیبهشت، میزان مشارکت 67 درصد است. 9 درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهند در روزهای آخر بر تمایل به مشارکت افزایش یافته است. هم‌چنین از نسبت افراد مردد و کسانی که قصد شرکت ندارند، کاسته شده است.

5687368763871

ترجیحات رای‌دهی پاسخگویان

بر اساس نظرسنجی 27 اردیبهشت، از بین افرادی که تا این لحظه قصد قطعی برای مشارکت در انتخابات دارند، 58 درصد به روحانی و 22 درصد به رییسی رای‌ می‌دهند. 14 درصد هم هنوز نامزد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند. 3 درصد هم رای سفید می‌دهند. 2 درصد هم از اعلام نامزدشان خودداری کرده‌اند. تغییرات اندک در رای روحانی و رییسی و بی‌تصمیم‌ها نسبت به روز گذشته فاقد معناداری است و می‌تواند ناشی از خطای فاصله تعمیم روز گذشته باشد.

بر اساس داده‌های به دست آمده از نظرسنجی‌های 23 تا 26 اردیبهشت، 11 درصد از افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند، هنوز نامزد خود را مشخص نکرده‌اند. با نزدیک شدن به روز انتخابات، افراد بیشتری نامزد مورد نظر خود را مشخص می‌کنند. بیشتر این افراد به روحانی گرایش یافته‌اند هر چند در روز پایانی اندکی افزایش یافته که به دلیل حضور افراد جدید برای مشارکن در انتخابات است که هنوز تصمیم خود را درباره نامزد مورد نظر نگرفته‌اند.

5687368763872

داده‌ها نشان می‌دهند که روحانی هم‌چنان با فاصله زیاد با رییسی قرار دارد.

5687368763873

بر اساس یافته‌های نظرسنجی روز 27 اردیبهشت، از میان کسانی که قصد مشارکت دارند و نامزد خود را مشخص کرده‌اند، 73 درصد به روحانی و 27 درصد به رییسی رای می‌دهند.

5687368763874

از بین کسانی که قصد مشارکت دارند و نامزد خود را هم مشخص کرده‌اند، 73 درصد به روحانی و 27 درصد به رییسی رای می‌دهند. نسبت رای 3 به 1 است. رای روحانی به صورت مستمر در حال افزایش است در حالی که رای رییسی نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.

 

5687368763875

شانس نامزدها برای ریاست جمهوری

فضای عمومی به گونه‌ای است که برای روحانی شانس بیشتری قائل است. 65 درصد پاسخگویان معتقدند که روحانی رییس جمهور می‌شود. 22 درصد هم شانس رییسی را بالاتر می‌دانند. این نشان می‌دهد که تبلیغات گروه رییسی توانسته آنها را به پیروزی خود مطمین کند و درک درستی از واقعیت پیدا نکرده اند این امر خطرناکی است. 

با آن که رای روحانی حدود 73 درصد است ولی نسبت کسانی که شانس او را برای ریاست جمهوری زیاد می‌دانند، کمتر از تعداد رای‌دهندگان است. به نظر می‌رسد در بین طرفداران روحانی نوعی نگرانی و یا احساس عدم اطمینان نسبت به انتخاب دوباره او وجود دارد. شاید افزایش میل به مشارکت هم ناشی از این احساس باشد.

حدود 20 درصد طرفداران رییسی، شانس روحانی را برای انتخاب دوباره بیشتر می‌دانند. در حالی که حدود 68 درصد از طرفداران رییسی معتقدند که رییسی شانس بیشتری دارد. این بدان معناست که آنان آمادگی ذهنی و روانی را برای باخت رییسی را ندارند.

در مورد طرفداران روحانی احساس پیروزی بسیار بیشتر است. تنها 4 درصد از طرفداران روحانی، شانس رییسی را برای ریاست جمهوری بالا می‌دانند در حالی که حدود 91 درصد رای‌دهندگان به روحانی معتقد به انتخاب دوباره ایشان هستند. برای این گروه، پذیرش نتیجه‌ای متفاوت بسیار سخت‌تر است و آمادگی ذهنی و روانی لازم را ندارند.

این نکته‌ای مهم است و باید به نحوی جامعه بعد از پمپاژ بسیار زیاد هیجان و احساسات، آماده شود تا نتیجه انتخابات را بپذیرد. به نظر می‌رسد فضای تبلیغات به نحوی است که کمپین‌ها با پمپاژ احساس پیروزی، پذیرش نتیجه روز شنبه را از سوی هواداران دشوار ساخته‌اند. این نکته به ویژه برای طرفداران رییسی مهم است زیرا شانس روحانی برای انتخاب بر اساس مجموعه شواهد بیشتر است. از این رو، هواداران رییسی باید به گونه‌ای برای پذیرش روانی و عاطفی عدم انتخاب نامزدشان آماده شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اگر فقط به نظرسنجی ها متکی باشییم و بی عملی پیش بگیرییم کابوسی هولناک رو تجربه خواهیم کرد بزرگترین شکست های تاریخ در اثر سستی و اهمال و از دست دادن هوشیاری اتفاق افتاد از جایی شکستن که تصورش رو نمی کردنند

    10
    2
  2. برای طرفداران رئیسی اول از همه حرف رهبرشون مهمه که اکثریت بیان پای صندوق به هرکس هم که میخوان رای بدن. برای روی کار اومدن هرکسی هم آماده اند و حتی اگر کاندیداشون رای نیاره بازم خط اول جبهه ها هستن و به فکر امنیت کشورشون…
    اما شما با این اعلام نظرسنجی ها مواظب باشین اگر رای نیاوردین همین نظرسنجی ها طرفدارانتون رو فریب نده و یک 88 دیگه راه بیفته.

    10
    19
    1. شما با کاغذپاره ها مملکتو به فنا نده نمیخواد بری جبهه
      همینکه هزاران میلیارد از بیت المال رو غارت نکنید امنیت کشور حفظ میشه

      6
      7
  3. مقایسه اختلاسها و همچنین وابستگی اختلاسگران ،گواهی بر ریشه اصلاح طلبی اونها داره. کاغذ پاره خواندن قطعنامه ها هم توسط مرحوم امام برای اولین بار گفته شد.هرچند که گرای تحریمها و آدرس اون توسط اصلاح طلبها صورت گرفته.

    3
    6
    1. بعد از مقایسه نامه احمدی نژاد به اوباما با نامه امام به گورباچف! نوبت به جعل اکاذیب تازه و قیاسهای خجالت آور این چنینی رسیده آقای الوندی؟؟؟؟؟؟؟؟ امام زمان قطعنامه های مورد صحبت در قید حیات نبودند که. گیرم در مورد قطعنامه های دیگرو مسائل دیگر، مثل دولت روسیه یا سعودی یا عدم دخالت نظامیان مطلقا در سیاست یا شروع تهمتها به خاندانشان بعد از رحلتشان یا انتقاداتشان به شورای نگهبان یا مسائل دیگر در زمان حیات خود مطلبی فرموده باشند

  4. اگر این نظر سنجی ها در میدان تجریبش ، قدس ، شهرک غرب ، سعادت اباد ، ونک ، ولی عصر و …… انجام شده باشد حتما اقای روحانی برنده است اما اگر ………… وانگاه علی برکت ا…

  5. این نظر سنجی کاملاً ساختگی هست – روحانی سال 92 فقط 50درصد داشته ، الآن که محبوبیتش کمتر شده حدود 30 درصد باید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا