خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار لاوروف به آمریکا در مورد تحرکات نظامی در مرز روسیه 

سرگئی لاوروف -وزیر خارجه روسیه- در مورد تحرکات نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهای روسیه به واشنگتن هشدار داد و گفت که در اروپا مناقشه جدید برپا شده و آمریکا هیچ زیانی از آن متحمل نمی شود.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه ، وزیر خارجه کاخ کرملین در گفت وگو با روزنامه پرتغالی پوبلیکو افزود: بحران در اوکراین نتیجه بازی های ژئوپلیتیکی آمریکا و همفکران ایدئولوژیک آن در برخی کشورها است.

وی با بیان اینکه ساختار گفت وگوهای روسیه و اتحادیه اروپا به هم خورده است، اظهار کرد: تولیدکنندگان اروپایی میلیاردها دلار زیان متحمل می شوند و رژیم حاکم بر کی یف علیه ملت این کشور جنگ به راه انداخته است.

به عقیده وی ، بحران اوکراین فضای اعتماد را که برای بنای آن رهبران روسیه و قدرت های پیشرو اروپا سال های متمادی تلاش کردند ،از بین برده است.

لاوروف ادامه داد: آمریکا از این وضعیت برای تدارک تحرکات نظامی خطرناک در نزدیکی مرزهای روسیه و آغاز رقابت تسلیحاتی در همسایگی ما استفاده می کند.

وی از دولت های غربی خواست دولت اوکراین را سرعقل بیاورند چرا که به عقیده وی امنیت ملت های اروپا گروگان سیاست های مخرب شده که از آن سوی اقیانوس (آمریکا) اجرا می شود.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه با روزنامه پرتغالی ابراز امیدواری کرد که روابط روسیه با اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه بر اساس اصل حسن همجواری احیا شود.

وی خاطرنشان کرد: تنش های چند سال اخیر در روابط میان روسیه و غرب انتخاب مسکو نبوده است.

لاوروف گفت: همچنان خواهان تشکیل پهنه مشترک صلح و امنیت برابر و همکاری های اقتصادی گسترده هستیم که در آن منافع همه کشورها اعم از کشورهای عضو اتحادیه یا غیر عضو در منطقه یوروآتلانتیک (کشورهای آمریکای شمالی و اروپا) دیده شود.

روابط روسیه و غرب به رهبری آمریکا از پنج سال پیش به دنبال روی کار آمدن دولت غرب گرا در اوکراین تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در این رابطه دهها بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده اند و مسکو نیز تحریم هایی در مورد این کشورها و برخی مقام ها و اتباع آنها اعمال کرده است.

** ضریب هوشی رئیس ستاد ارتش انگلیس

لاوروف در ادامه سخنان خود در کنفرانس مطبوعاتی همچنین توانایی عقلی و ضریب هوشی «مارک کارلتون اسمیت» رئیس ستاد ارتش انگلیس را که گفته بود روسیه خطرناک تر از داعش است، زیر سوال برد.

وی گفت: ما نمی توانیم هیچ کس را از نشان دادن توانایی هوشی و سیاسی خود منع کنیم.

لاوروف همچنین با کنایه گفت که امیدوار است لندن در انتصاب اشخاص در سمت فرماندهی نیروهای مسلح خود منطقی رفتار کند.
«مارک کارلتون اسمیت» رئیس ستاد ارتش انگلیس گفته بود که روسیه امروز برای پادشاهی انگلیس بیشتر از داعش خطرناک است.

وزیر خارجه روسیه به این نکته اشاره کرد که اظهارنظر درباره تهدید روسیه موضوع تازه ای نیست و قبلا باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل چنین موضوعی را مطرح کرده بود.

** فعالیت سازمان های اطلاعاتی انگلیس

لاوروف در بخش دیگری از گفت وگوی خود گفت: ابهام در محل قرار گرفتن سرگئی اسکریپال (جاسوس سابق روس) و دخترش یولیا حاکی از این واقعیت است که سازمان های اطلاعاتی انگلیس مسائلی را پنهان می کند.

وی ادامه داد: پرسش اصلی ما امروز این است که یولیا اسکریپال و پدرش کجا قرار دارند، ماههاست که آنها را به مردم نشان نداده اند.

لاوروف خاطرنشان کرد که اخیرا فیلمی درباره سرگئی اسکریپال و دخترش پخش شد و خانم خبرنگاری با ارایه مدارکی مبهم و مشکوک در این باره صحبت کرد.

وی ادامه داد: در این فیلم هیچ مورد جدیدی ازنقطه نظر اینکه حادثه چگونه بود ارائه نشد، اما نکته قابل توجه اینکه در این فیلم سخنی از محل قرار گرفتن این دو بیان نشد.

سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه هشت ماه پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شد.

اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد،

او متهم بود که هویت جاسوسان روس در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 می داده است.

مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه به‌ شدت بیمار شد اما از مرگ گریخت.

**خروج آمریکا از پیمان موشکی

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش اعلام کرد: خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد بسیار شتاب زده خواهد بود.

وی افزود: موضع خود در این باره را بارها اعلام کرده ایم. این پیمان در طول ده ها سال یکی از سنگ بناهای ثبات و امنیت بین المللی و منطقه ای محسوب می شود.

لاوروف گفت: روسیه علاقه مند به حفظ پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: زمانی که مسکو از قصد واشنگتن برای خروج از این پیمان آگاه شد، تلاش کرد تا طرف آمریکایی را متقاعد کند که درها برای مذاکره را نبندد و مسائلی را که نیاز به گفت وگوی بیشتر دارد تا پیمان حفظ شود را بررسی کند.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال 1987 ( 1366) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال 1991 (1370) حدود دو هزار و 700 موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا