خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیلی در جمع‌بندی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها

«پویان‌ فخرایی» در یادداشتی تحلیلی در جمع‌بندی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در تلگرام نوشت:

🖊یکم. پیش‌بینی‌ام از نتیجه انتخابات تا حدودی درست بود. انتخابات در مرحله اول درست شد، اما نسبت آرا دو به یک نشد. انتظار داشتم روحانی ۶۰% و رئیسی چیزی حدود ۳۰% آرا را از آن خود کند، که محقق نشد.

اگر مبنا را همین آرای رسمی بگیریم، وعده‌هایی نظیر سه برابری یارانه و تخریب دولت در ماجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو بیش از انتظار قابل مؤثر بود. همچنین دامن زدن به دوقطبی سیاسی توسط روحانی، آرایی را به سبد رئیسی هدایت کرد که در حالت معمول باید به سبد میرسلیم می‌رفت.

آرای روحانی نیز کمی کمتر از حد انتظار بود. با موج دوم رأی که از ساعت شش بعدازظهر فعال شد انتظار می‌رفت که آرای روحانی به ۲۵ میلیون برسد. رفتار شورای نگهبان در عدم صدور مجوز برای اخذ آرای افراد باقی‌مانده در صف‌های رأی‌گیری، پس از ساعت ۱۲ شب، و همچنین مدیریت بسیار ضعیف و طراحی یک سیستم جدید توسط وزارت کشور، که منجر به طولانی شدن انتظار بود، به آرای روحانی ضربه زد.

🖊دوم. دوقطبی سیاسی شکل‌گرفته در فضا انتخابات به وضوح به پس از انتخابات منتقل شده است. اصول‌گرایان در پیام‌های خود به حسن روحانی تبریک نگفتند. می‌توان تصور کرد این خشم در بین هواداران سازمانی این جریان تا چه اندازه زیاد است.

اگرچه سبد رأی ۱۵ میلیونی رییسی، تماماً اصول‌گرایانه نیست، اما باید به دنبال راهی گشت که حس خشم و خسران در رأی‌دهندگان به رقیب کاهش پیدا کند. روحانی باید از تقابل غیرضروری و تعمیق این شکاف بپرهیزد و اصلاح‌طلبان نیز در راستای منافع ملی می‌توانند دوباره با طرحی نظیر آشتی ملی، به گفتگویی دو جانبه با نیروهای اصیل‌تر این جریان بپردازند.

🖊سوم. نتیجه انتخابات شوراها در تهران بسیار جالب‌توجه است. تکرار پیروزی مجلس و راه یافتن تمامی اعضای لیست اصلاح‌طلبان، بسیار معنادار است.

برخورد اولیه بدنه نیروهای اصلاح‌طلب با لیست شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حکایت آشکار رفتار نابالغانه این مجموعه است. تلاش برای ایجاد جوهای مجازی با هدف تأثیرگذاری بعد از اعلام لیست نهایی، و سپس بعد از چند روز پشتیبانی از لیست علی‌رغم انتقادات و رأی آوردن تمامی لیست، نشان داد اولا لیست آنقدر معقول بوده که بتوان با وجود انتقاد از آن حمایت کرد و ثانیا شورایعالی اصلاح‌طلبان با تسلیم نشدن در برابر این فشارها تا چه اندازه عاقلانه عمل کرد.

این نیروها باید یاد بگیرند وقتی یک تشکیلات به جمع‌بندی نهایی رسید از کشاندن اختلافات و انتقادات به بیرون تشکیلات و فضای عمومی بپرهیزند. مسائل تشکیلات باید در درون جمع حل و فصل شود و در فضای عمومی تمام و کمال از جمع‌بندی تشکیلاتی حمایت شود.

🖊چهارم. رأی آوردن فردی نظیر بهاره آروین، علی‌رغم تمام سروصداهایی که تنها به خاطر رویکرد منتقدانه او نسبت به جنبش سبز وجود داشت، و رأی نیاوردن فردی نظیر یاشار سلطانی، علی‌رغم طوفان‌های مجازی و لیست‌های موازی، نشان داد تاثیر گنگ‌های پرهیاهوی شبکه‌های اجتماعی چقدر است و حتی اندازه کلاه آ اسم یک نفر هم وزن ندارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا