خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هرمنوتیک ۲۴ میلیون رای به حسن روحانی

به گزارش انصاف نیوز، «محمد مجتهد شبستری» روشنفکر دینی در یادداشتی در سایت خود با عنوان «هرمنوتیک ۲۴ میلیون رأی به حسن روحانی» نوشت:

در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ایران، یک حادثه سیاسی شگفتی‌­آور اتفاق افتاد. حسن روحانی، علی‌رغم همه کوشش‌های سازمان‌یافته و غیرمجاز بسیاری از مراکز قدرت رسمی علیه وی و تبلیغات سراسری بسیار گسترده­‌ای که صداوسیما بر ضد او انجام داد، با ۲۴ میلیون رأی در انتخابات پیروز شد و بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری نشست.

اگر با نگاه پدیدارشناسانه این حادثه سیاسی بسیار مهم را در بستر تاریخی آن نگاه کنیم، از آن چه می‌فهمیم؟

با این نگاه چند «نه» گفتن بزرگ و چند «آری» گفتن بزرگ دربرابر چشمان ما قرار می‌گیرد:

«نه» به تزویر و عوام‌فریبی و دروغ، «نه» به نظام صدقات و توزیع فقر، «نه» به اعدام و زندان و حصر، «نه» به قیمومیت فرد یا صنف خاص، «نه» به ابزار کردن مقدسات مردم و بالاخره، «نه» به اقتدارگرایی ایدئولوژیک.

«آری» به عقلانیت سیاسی و اقتصادی در مدیریت کشور، «آری» به حقوق بشر و آزادی مسوولانه هر انسان، «آری» به صادق بودن حاکمان با مردم، «آری» به آشتی با ملت‌ها و دولت‌های دیگر و همکاری فعالانه با جامعه جهانی و بالاخره، «آری» به حرکت به سوی دولت عقل!

در اینجا باید این حقیقت تلخ را بگویم که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، عدّه‌ای از دانایان وفادار به انقلاب، برهمین «نه»ها و «آری»ها اصرار می‌ورزیدند؛ امّا در دهه‌های گذشته بر آنان بس ستم‌ها رفت و چه هزینه‌ها که آنان ندادند.

امروز که این «نه» و «آری» گفتن‌ها از آراء ۲۴ میلیون رأی‌دهنده ایرانی سربرآورده است، با جرأت می‌توان گفت ملّت ایران در این سال‌ها بسیار خردمندانه‌تر از گذشته فکر می‌کنند و همین است آنچه مایۀ امیدواری بسیار به آینده کشور عزیز ما ایران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از جمله : تبلیغات سراسری بسیار گسترده­‌ای که صداوسیما بر ضد او انجام داد . مي شود فهميد که مجتهد هم تحليلهاي آبکي انجام مي دهد حداقل من ايراني که تلويزيون را مي ديدم به نفع روحاني سنگ تمام گذاشت

    2
    5
  2. سلام. اگر بخواهم فهم استاد مجتهد شبستری را تحلیل هرمنوتیکی بکنم باید بگویم پیش فرض های ذهنی استاد چشم او را بر برخی حقایق انتخابات 96 بسته است. از جمله تقلب سازمان یافته و گسترده دولت که منجر به دستگیری و محکومیت 60 استاندار و فرماندار و … شد، تبلیغات صدا و سیما به نفع روحانی برای گرفتن سهم از بودجه، وعده های دروغ روحانی مبنی بر حل صد روزه مشکلات، برجام نا فرجام و دروغ ها و خیانت های دولت در طی آن و …. اشاره کنم. بد نبود که استاد به «نه»ی 16 ملیونی ما هم بنگرند؛ 16 ملیون نفری که زیر خط فقر له شده اند و مثل استاد شبستری پول ندارند تا به اروپا رفته و لکچر اجرا نمایند! واقعا برای استاد شبستری متأسفم که در عین حال که به محدود نگری برخی تنگ نظران انتقاد می کنند خود نیز از آن طرف بام افتاده و برخی دیگر از حقایق را نمی بینند. حب الشیء یعمی و یصم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا