خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تولیت مسجد اعظم قم: فاصله بین حوزه و نیازهای مردم زیاد شده

آیت الله علوی بروجردی تولیت مسجد اعظم قم با هشدار نسبت به زیاد شدن فاصله مردم و حوزه های علمیه نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شفقنا، آیت الله علوی بروجردی تولیت مسجد اعظم قم در درس خارج فقه خود با بیان اینکه فاصله بین حوزه‌های علمیه و نیازها و توقعاتی که مردم دارند، خیلی زیاد شده است افزود: معنای این مطلب این نیست که ما نسبت به حوزه‌های علمیه بهاء ندهیم.او افزود: این نکته را متوجه باشید، نمی‌خواهیم قدر و منزلت حوزه‌های علمیه را بشکنیم؛ شرایط به گونه‌ای شده است که توقعات از حوزه‌ها بالا رفته و نیازها هم بالا رفته است.

آیت الله علوی  ادامه داد: مرجعیت و حوزه حزب سیاسی نیست، روحانیت لازم نیست داخل خطوط شود و افراد تعیین کند البته ممکن است سلیقه ما با دیگر افراد تفاوت داشته باشد. مرجعیت و حوزه حزب سیاسی نیست؛ روحانیت لازم نیست داخل همه خطوط شود و برای مردم افراد تعیین کند؛ خود مردم تحقیق کنند و رأی بدهند. گرایش به این خط و آن خط روحانیت را زمین می‌زند؛ روحانیت برای مردم پدر هست؛ همه مردم با هر فاصله‌ای که دارند با هر گرایشی که دارند مثل فرزندان ما هستند؛ اینکه ما یک عده را جانب خودمان جدا کنیم و یک عده را مقابل ما باشند، این به صلاح روحانیت نیست؛ به صلاح حوزه‌ها نیست؛ کما اینکه مراجع عظام همین روش پدرانه را دارند؛ عملا ما نسبت به همه مردم پدری داریم؛ گرایش‌های سیاسی و این مسائل وجود دارد؛ اما اینکه اگر یک شخصی گرایش سیاسی‌اش با من موافق نبود، من با او قطع ارتباط کنم و از او ببُرم و طردش کنم، این در بین روحانیت نبوده است. در سیره مرجعیت طرد کردن افراد نبوده است؛ ما همیشه جامع بوده‌ایم؛ همه افراد را جمع می‌کردیم؛ حتی آن افراد گریز پایی که فرار کرده بودند و از دامن دین هم خارج شده بودند، رها نمی‌کردیم و آنها را جذب می‌کردیم. ما باید مثل آن توصیفی که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نسبت به حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) دارند، باشیم؛ «طبیبٌ دوّارٌ بطبّه» ما باید طبیب مردم باشیم. اگر یک کسی مریض بد حال است، طبیب به او پرخاش و دعوا نمی‌کند، طبیب او را کتک نمی‌زند؛ دارویش را تغییر می‌دهد؛ داروی قوی‌تر می‌دهد. ما نسبت به مردم طبیب باشیم؛ ما با مردم کاری نکنیم که جدایی‌ها زیاد بشود؛ فاصله بیفتد.

او به سخنی از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله بروجردی (رحمت الله علیه) این تعبیر را داشتند: روحانیت در میان مردم مثل ماهی در میان آب هست. ما با مردم اعتبار داریم؛ اگر مردم نباشند ما چیزی نیستیم؛ ما جدای از مردم قیمتی نداریم؛ ما در کنار مردم اعتبار داریم …

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: امیدوارم که خداوند عالم انشاءالله به همه ما این توفیق را عنایت کند که در مسیری که رضایت اوست قدم برداریم و حرکت ما در جانب ارشاد و هدایت مردم باشد و حرکت ما خدای ناکرده روزی موجب دوری مردم از ما نشود. این اتفاق نیفتند که آن نوجوانی که ورقه این آقای کاندیدا را در دست گرفته است به منِ روحانی و عمامه به سر چپ چپ نگاه کند؛ اینها مصلحت روحانیت نیست؛ مصلحت شیعه نیست؛ این مطلب برای بعضی‌ها رنجش ایجاد می‌کند، اما این واقعیت است. به این نکته توجه کنیم؛ اینها جوان‌های خود ما هستند؛ بچه‌های ما هستند؛ چرا دورشان کنیم؟! چرا طردشان کنیم؟! چرا ما در نظرشان این قیمت را پیدا کنیم؟! چرا؟! اینها سوال است.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. درود بر شما. ديدگاه خوبيست ولي خيلي دير شده.ايكاش از سال57چنين ديدگاهي داشتيد. تا توانستيد خواسته هاي جوانان را سركوب كرديد.واقعاً متاسفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا