خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آزمونی سخت برای اصلاح طلبان شورای شهر

«اميد محدث» در یادداشتی با عنوان «آزمونی سخت برای اصلاح طلبان شورای شهر» نوشت:

📍امروز دیگر با توجه به آمارهای منتشر شده می‌توان به جرات گفت که لیست امید توانسته است با حمایت سید محمد خاتمی، علیرغم همه کاستی‌ها به طور کامل، پنجمین دوره شورای اسلامی شهر را در اختیار بگیرد.

به هر حال این لیست توانست 21 نفر خود را به طور کامل داخل شورا ببیند و اینگونه به امپراطوری مبهم و تاریک مهدی چمران و یاران اصول گرایش در شورا پایان دهد.

اما این همه‌ی مساله نیست. این پیروزی و فرصت طلایی می‌تواند به پاشنه آشیل و تهدید جدی ِ اصلاح طلبان تبدیل و منجر به از دست دادن سنگرهایی باشد که در طول سال‌ها، آرام آرام، از چنگ جریانی که خواهان حذف او در عرصه سیاست بود، بیرون کشیده است.

📍در طول دوره چهارم شورا همواره برخی از اصلاح طلبان بر تاریک بودن و عدم شفافیت عملکرد مالی شهرداری تهران، عدم پاسخگویی مجموعه شهرداری، مقاومت رییس شورا در برابر مطالبات اعضای اصلاح طلب شورای شهر و … پافشاری و تاکید کرده‌اند.

این مطالبه محوری، در افکار عمومی این انتظار را به وجود آورده است که در صورت رای آوری اصلاح طلبان در شورای شهر، به هیچ وجه شاهد رفتارهایی شبیه رفتارهای اصول گرایان در شورا و شهرداری نباشند.

📍 شاید اعضای اصلاح طلب شورای شهر در ادوار گذشته در پاسخ به این سوال که چرا در رسیدن به اهداف خود ناکام بودید؟ با بهانه‌هایی مثل رییس شورا همکاری نکرد، شهردار از ما نیست، اصلاح طلبان شورا قدرت ندارد و پاسخ‌هایی از این دست بتوانند افکار عمومی را قانع کنند. اما امروز ماجرا فرق کرده است.

امروز با روی کار آمدن یک دولت کاملا همسو، شورایی کاملا اصلاح طلب و یک دست، شهردار برآمده از دل شورای شهر یکدست اصلاح طلب و مجلسی که تقریبا با دولت همسو است، جای هیچ بهانه و توجیهی را برای ناکارامدی و عدم موفقیت نمی‌گذارد.

ایستادگی و مقاومت چند تن از اعضای اصلاح طلب شورای شهردر دوره قبلی در برابر مفاسد شهرداری، این انتظار را در شهروندان به وجود آورده است که همین روند در شورای شهر پنجم نیز حفظ شود. در واقع شورای پنجم با حجم زیادی از مطالبات شهروندی از یک سو، از سوی دیگر با توجه به حجم بدهی‌ها و مشکلات در شهرداری، توقع شهردار بعدی مبنی مراعات وانتظار همراهی اعضای شورا روبروست.

📍 معضل بعدی تنظیم و برآورده کردن مطالبات بدنه تشکیلاتی و حزبی خود اصلاح طلبان در شوراست. بدنه جوانی که علیرغم انتقادات بسیار شدید و عمیق خود به نحوه و عملکرد شورای عالی در بستن لیست اصلاح طلبان، در وسط میدان انتخابات در کنار تبلیغات ریاست جمهوری برای این لیست زحمت کشید و آن را تبلیغ کرد. حالا با پیروزی اصلاح طلبان این بدنه جوان بر اساس نیازهای خود، مطالباتی دارد که در صورت ناکامی در برآورده شدن مطالبات، می‌تواند برای اعضای شورای شهر مشکل ساز باشد.

در آخر می توان گفت که شورای شهر یکدست اصلاح طلب پنجم از یک سو با تنوع مطالبات، از سوی دیگر با تضاد مطالبات روبروست. به طور مثال شهروندان خواهان ادامه روند فساد ستیزی و شفافیت عملکرد شورا و شهرداری هستند، از سوی دیگر شهردار بعدی به دلیل مشکلات فراوان در بدنه‌ی مدیریت شهری نیازمند همراهی و مساعدت شورای شهر است.

📍 در این میان نقش ریییس شورای شهر در تنظیم مولفه‌های فوق الذکر بسیار می‌تواند تعیین کننده و تاثیرگذار باشد و در صورتی که رییس و اعضای شورای شهر پنجم نتوانند مطالبات گروه‌های مرجع، شهروندان، شهرداری و بدنه‌ی تشکیلاتی را مدیریت و بین آنها تعادل ایجاد کند، موجب دلزدگی و بی‌انگیزگی افکار عمومی و شهروندان در حمایت از اصلاح طلبان می‌شود و اینگونه شورای شهر پنجم با اعضای تمام اصلاح طلب، می‌تواند نقطه سقوط اصلاح طلبان در از دست دادن سنگرهایی باشد که به سختی و با هزینه‌های بسیار فتح کرده است. بهتر است بزرگان اصلاح طلب به خاطر بیاورند که پدیده احمدی نژاد پس از انحلال شورای اول و از دل انتخابات شورای دوم، شروع و به 8 سال ریاست جمهوری پرهزینه وی ختم شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا