خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ابو ایوانکا» چطور به ریاض رفت؟

«بهزاد احمدی‌نیا» در اقتباسی از گزارش لس‌آنجلس تایمز با عنوان «ابو ایوانکا چطور به ریاض رفت» در کانال از نفت چه خبر نوشت:

دختری قد بلند، خنده‌رو، بلوند و البته بسیار اجتماعی که پشت سر پدر و شانه‌به‌شانه همسر به‌عنوان مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا وارد کاخ‌های مجلل شیوخ شد، در میان دختران و زنان عربستان شناخته شده است. ایوانکا ترامپ آن‌قدر در عربستان محبوب است که بسیاری پدر او را با لقب عربی «ابو ایوانکا» یا «بابای اوانکا» می‌شناسند اما این تنها اثر او در روابط ریاض و واشنگتن نیست.

💎یک ماه قبل از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، تماس‌های زیادی از ریاض به برج ترامپ برقرار می‌شد که از دفتر شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع، مقام ارشد اقتصادی و آرامکو و البته قائم‌مقام دوم تاج و تخت انجام می‌شد. در سوی دیگر خط، جوان 36 ساله‌ای به نام جارد کوشنر، همسر ایوانکا و داماد ترامپ نشسته بود و با جوان سعودی قرار و مدار می‌گذاشت. آن روزها اغلب امور بین‌المللی و روابط خارجی در دفتر انتقال قدرت برعهده کوشنر بود و او هم با شاهزاده و نایب‌السلطنه جوان سعودی به خوبی ارتباط برقرار کرده بود.

وقتی کار انتقال قدرت از اوباما به ترامپ تکمیل شد، در نخستین دیدار بن سلمان از واشنگتن، این کوشنر بود که میزبان او شد و در مذاکرات وزیر دفاع عربستان با رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اتاق بیضی حضور داشت. مرحله بعدی ترتیب دادن سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان بود که به‌خوبی انجام شد و در آخر هم نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا نیز از ریاض آغاز شد. در ریاض این دو «شازده» پشت سر مقام نخست کشور خود، تمامی حرکات را به‌خوبی زیر نظر داشتند و مدیریت کردند و نخستین قراردادی هم که به امضا رسید، قرارداد مورد علاقه این دو نفر یعنی توافق‌های تسلیحاتی بود.

💎کوشنر اگرچه داماد خانواده‌ای میلیاردر شده و با دختری ازدواج کرده که در صلابت و بی‌پروایی، کم از پدر ندارد اما زندگی شخصی و دارایی‌اش را از راه خود به‌دست آورده است. او صاحب مجموعه بزرگی از آژانس‌های املاک و هولدینگ‌های املاک در آمریکا بود که در کنار تأسیسات نفتی و دیگر سرمایه‌گذاری‌هایش، ارزشی بالغ بر 700 میلیون دلار داشت. کوشنر برای پیوستن به کمپین انتخاباتی ترامپ، دست از کارهای خود برداشت و در نهایت برای اینکه به پست مشاور ارشد رئیس جمهوری برسد، از 266 موقعیت قبلی خود استعفا داد، بخشی از دارایی‌اش را واگذار کرد و هر چه که براساس قانون آمریکا باید رها می‌کرد کنار گذاشت تا در کاخ سفید همواره در کنار پدرزن خود حضور داشته باشد.

💎در سوی دیگر این ملاقات‌ها، امور در دستان پرقدرت و البته توانمند جوانی 31 ساله به‌نام محمد بن‌سلمان است. او که از میان صدها شاهزاده و شیخ‌زاده خاندان سعود توانسته به مقام ولیعهدی برسد، برخلاف تمام عموزاده‌های خود تمام مراحل تحصیلی را در عربستان سپری کرده و از دانشگاه ریاض مدرک حقوق دارد. در زمانی که شازده‌های سعودی در هاروارد و برکلی پول خرج مدرک تحصیلی می‌کردند، او زیر سایه پدرش فرماندار ریاض بود و مشق سیاست می‌نوشت. بن‌سلمان در دوران طولانی فرمانداری ریاض، به‌خوبی آموخت که چگونه از رؤسای قبایل عرب و دیپلمات‌های غرب میزبانی کند و راه و رسم ارتباط با کشورهای آنها چیست. او یکی از نخستین میهمانان خارجی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جدید بود و از زمان به تاج رسیدن پدرش هم توانسته کارهای بزرگی در عربستان ترتیب دهد.

💎اگرچه هدایت جنگ عربستان و ائتلافش علیه حوثی‌ها خوب پیش نرفت و اکنون اتهامات حقوق‌بشری زیادی علیه ریاض وجود دارد اما بن‌سلمان در حوزه اقتصاد و آرامکو توانسته کارهای بزرگی را به اجرا گذارد. او مبتکر طرح چشم‌انداز اقتصادی 2030 عربستان است و اکنون بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ بشریت را در دستور کار شرکت ملی نفت عربستان قرارداده است. وقتی ترامپ با محمد بن‌نایف، ولیعهد اول عربستان، ملاقات کرد، هنوز از اتاق خارج نشده، بن‌سلمان وارد شد و پشت درهای بسته با او گفت‌وگو کرد. این شاهزاده با ارتباطی که با ایوانکا و کوشنر برقرار کرده، توانسته تا امروز زهر ضد اسلامی ترامپ را از عربستان دور نگه دارد.

💎از سوی دیگر سیاست دولت آمریکا طی 5 دهه اخیر، شرکت نکردن در تنش‌های داخل قبیله‌ای عربستان و خاندان سلطنت بوده و کاخ‌سفید همواره تلاش کرده در میان ولیعهدهای سعودی، تعادل معاشرت داشته باشد و این نخستین بار است که برخلاف سیاست‌های کلی آمریکا، دولت ترامپ یکه‌تازی شاهزاده جوان و رتبه دوم در عربستان را به‌رسمیت شناخته و به او جایزه‌ای 400 میلیارد دلار داده اما مشخص نیست این هدیه گزاف با چه هدفی و برای چه آینده‌ای میان این دو جوان پشت پرده، ردوبدل شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اين، عمل به همان گفته تاريخي و بياد ماندني ماهاتيرمحمد است : ايراني ها در مقابل گاو آمريکا، شاخش را گرفته اند اما ما پستانش را.

    8
    1
  2. به گمونم این مطلب جناب احمدی نیا شباهتی به اقتباس نداره، با این توصیفاتی که در داخل این مطلب هست، به نظر میاد نویسنده مطلب یکی از دلشیفته گان ایوانکا خانم و محمد بن سلمان و شخص جناب ترامپ باشه! و البته مترجم هم ترجیح داده ترجمش رو ویرایش نکنه.

    3
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا