خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعدادی عجیب از انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در اصفهان

«رضا صادقیان» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز درباره‌ی نتیجه‌ی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در اصفهان نوشت:

نتیجه‌ی نهایی انتخابات میان‌دوره‌ای در شهر اصفهان «حسن کامران» را روانه‌ی مجلس شورای اسلامی کرد. کامران به بهارستان رسید، ولی واکنش‌های متفاوت در فضای مجازی آنقدر زیاد است که بعضاً با پاسخگویی از سوی شخصیت‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا روبرو شده است.

گویا قرار نیست حاشیه‌های انتخاباتی دست از سر شهر اصفهان و نمایندگان آن بردارد، هنوز خبرهایی درباره‌ی «مینو خالقی» و آرای ابطال شده‌ی او در سال 94 شنیده می‌شود، خبرهایی که هنوز علت اصلی ابطال آرای او را نه تنها بیان نمی‌کند بلکه کل ماجرا در هاله‌ای از ابهام قرار داده می‌شود.

خلط مباحث مربوط به خانم خالقی و آرای میان‌دوره‌ای مجلس و کسب آرای اکثریت رای‌دهندگان توسط کامران نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه نتیجه‌ی دامن زدن به این سخنان و شنیده‌ها روی دیگر نپذیرفتن حکم نهایی و قانونی است.

نباید به دام بازی دوگانه فروغلتید، نتیجه‌ی انتخابات شورای شهر را با آغوش باز پذیرا شد و از پذیرش نتیجه‌ی میان‌دوره مجلس شورای اسلامی گلایه داشت.

روز جمعه 29 اردیبهشت شاهد دادن سه برگه‌ی تعرفه به شهروندان اصفهانی بودیم، برگه‌ی رأی مربوط به ریاست جمهوری، شورای شهر و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس. آنچه باعث شکل‌گیری سوالاتی درباره‌ی انتخابات انجام شده می‌شود، کسب آرای حسن روحانی و سیزده نفر لیست شهر امید در شورای شهر است. بسیاری این سؤال را مطرح می‌کنند: مگر می‌شود لیست امید کامل رأی بیاورد و حسن روحانی حداکثر آرای مردم اصفهان را به دست بیاورد ولی مردم به کاندیدای اصلاح‌طلبان برای مجلس رأی ندهند و به جای آن حسن کامران رأی بیاورد؟

مساله را می‌توان براساس مشاهدات شخصی، تجربه‌ی سال‌های گذشته و مستندات فرمانداری اصفهان به این ترتیب تحلیل کرد:

حسن کامران نه با تابلوی اصولگرایی، که با نام و رسم خودش وارد رقابت‌ها شد. شناختی که مردم اصفهان و به ویژه ساکنین شرق شهر اصفهان از ایشان دارند، نماینده‌ی مستقلی است که در پی حل مشکلات مردم بوده است، اینکه این گرفتاری‌ها با نامه‌نگاری‌های پرشمار وی در طول دوره‌ی نمایندگی ایشان حل شده و یا با بی‌اعتنایی کامل کارمندان دستگاه‌های اجرایی روبرو شده سخن دیگریست، ولی تلاش کامران در دوره‌های سابق نمایندگی چنین داستانی را بازگو می‌کند. روایت نماینده‌ای که نامه‌های بسیار به دستگاه‌های اجرایی می‌نویسد.

خلاصه‌ی کلام اینکه؛ در انتخابات اخیر حسن کامران موفق به 243 هزار رأی و موسویان کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان 233 هزار رأی آورده است، آرای باطله نیز بر اساس اطلاع‌رسانی فرماندارای اصفهان 175.639 هزار رأی است که رقم قابل توجهی است.

شایعاتی از قبیل ابطال آرای مردم، باطل کردن برخی از صندوق‌ها که رأی قابل توجهی را به سبد اصلاح‌طلبان واریز می‌کرد و کم‌کاری قابل سرزنش فرماندار و اعضای هیات اجرایی و… بخشی از همین شنیده‌ها و دیده‌هاست. مهم‌تر آنکه میزان آرای باطله آنقدر زیاد است که قابل چشم‌پوشی نباشد. اما… پل زدن از آرای حسن روحانی و لیست شهر امید به کاندیدای اصلاح‌طلب میان‌دوره‌ای مجلس به این سادگی امکان‌پذیر نیست، با ساده‌سازی و نگرشی آسان می‌توان ارتباطی میان این آرا برقرار کرد، ولی این ارتباط از جنس دنیای واقعی نیست. در واقع تضمینی برای به وقوع پیوستن این فرضیه و این‌همان دانستن سبد رأی حسن روحانی، لیست شهر امید و آرای کاندیدای اصلاح‌طلب مجلس وجود ندارد.

نفر نخست شورای شهر اصفهان موفق به کسب 157 هزار رأی شده است، چنانه شمارگان این رأی را با آرای کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان قیاس کنیم، با اختلاف بسیاری روبرو می‌شویم. به این ترتیب نمی‌توان به این گزاره رسید که الزاماً هر فردی که به لیست شهر امید رأی داده به کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلب‌ها برای مجلس هم رأی داده است، مقدمه پذیریش این مدعا برابر بودن آرای حسن روحانی، شورای شهر و میان‌دوره‌ای مجلس است، در حالی که هیچ‌کدام از این آرا مشابهت با دیگری را نشان نمی‌دهد.

می‌توان به این فرضیه بیش از دیگر فرض‌ها اتکا کرد. از نگاه بسیاری از شهروندان، کاندیدای راه‌یافته به بهارستان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس فرصت چندانی برای فعالیت نمایندگی ندارند، به بیانی دیگر مردم علاقه چندانی به انتخاب کردن کاندیدای میان‌دوره‌ای از خود بروز نمی‌دهند، بالا بودن آرای ابطال شده نشان دهنده همین بی‌میلی است.

شهروند گرامی برگه رأی را گرفته و همان برگه را بدون درج نام به صندوق انداخته است. تعداد برگه‌های سفید در انتخابات میان‌دوره‌ای عدد 92114 و آرای ناخوانا عدد 27892 را نشان می‌دهد. همچنین شمارگان آرایی که به نام افراد تأیید صلاحیت نشده ریخته شده است 55633 رأی است.

این ارقام قابل توجه است، ولی جای خرده‌گیری و بیان فرضیه‌های عجیب را باقی نمی‌گذارد. اینکه هیات اجرایی برخی از صندوق‌های رأی را باطل کرده است، شایعه‌ای بیش نیست.

کسانی که تجربه یک دوره ایستادن در پای صندوق‌های رأی را داشته باشند به خوبی می‌دانند ابطال آرا در این مرحله از عهده هیات اجرایی خارج است و چنانچه بازشماری آرا براساس شکایت یکی از طرف‌ها ارائه شود، بعد از بازشماری آرا شاهد ابطال آرا براساس گزارش‌های مستند هستیم و نه قبل از آن. آنچه در اصفهان رخ داد از جنس چنین رویدادهایی نبود.

بهتر است دفتر گشوده شده آرای مینو خالقی، حسن کامران و کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان را برای مجلس دهم و میان‌دوره‌ای برگزار شده همین‌جا ببندیم و به دام فرضیه‌های نااستوار و تحلیل‌های عجیب گرفتار نیاییم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به هر حال این صندلی مجلس غصبی است و حق مسلم خانم مینو خالقی است، ننگ بر کسانی که ارای مردم را باطل کردند

    47
    9
  2. حسین آقا چرا اینقدر تندروی می کنی. اگر سند و مدرکی داری خوب نشان بده. کسی که جلوی شما را نگرفته است. مثل اینکه بدتان نمی آید تا 100 سال دیگر بحث مینو خالقی را وسط بیاورید. الان وضعیت اینجوری شده. توطئه و از این حرفها هم نیوده.

    4
    27
    1. آقای فاضل شما مثه اینکه کر و کور بودی ندیدی شورای نگهبان ارای منتخب ملت خانم خالقی را چجوی باطل کرد دیگه مدرک چی میخای!!!!!!!!!؟، جالبه دفاع از حقوق مردم و نماینده منتخبشان اسمش از نظر شما و هم پالکی های اصولگراتون تندروی هست!!!؟، بله باید تا ابد موضوع خانم خالقی را مطرح کرد تا همه بدونن چطوری صلاحیت نماینده منتخب مردم را پس از اینکه با رای قاطع مردم انتخاب شده رد میکنه و آرایش را باطل میکنه، الان صلاحیت نماینده مجلس را رد میکنن فردا رئیس جمهور هم رای بیاره میگن صلاحیت نداره

      25
      3
      1. مینو خالقی چشمش کور. وقتی مقدمات ورود به سیاست را نمی داند و [آن طور] این طرف و آن طرف می رود باید هزینه این رفتارش را می داد.

        4
        21
  3. احسنت ولی خدایی حق مینو خالقی این نبود و خداوند در جایگاه عدالت دست بی اخلاقی ها برای رسیدن به قدرت را رو خواهد کرد

    14
    3
  4. دوست عزیز فاصله نفر اول شواری شهر که ذکر کردید 150 هزار رای است با کاندیدای مجلس باید همین باشد چرا که شورای شهر مربوط به خود شهر اصفهان است ولی رای مجلس مربوط به شهرستان اصفهان است که شامل خود شهر اصفهان و اطراف آن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا