خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصولگرایان چرا پیروز نمی‌شوند؟

«امید حسینی» فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اصولگرایان چرا پیروز نمی‌شوند؟» نوشت:

🔹انتخابات تمام شد، نتیجه هم معلوم و باز همان حرف‌های چهار سال پیش. سال ۹۲ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و سال ۹۴ بعد از انتخابات مجلس، دو مطلب نوشتم درباره علل شکست اصولگرایان. حالا دوباره همان سوال‌های همیشگی را می‌پرسم که چرا اصولگرایان شکست می‌خورند؟ چرا مردم به آنها رغبتی ندارند؟ چرا با وجود مشکلات اقتصادی و درحالی‌که نامزدهای اصولگرا تا این حد بر فقر و فساد و اختلاس و اقتصاد تاکید کردند، بازهم در جذب آرای عمومی مردم حتی مناطق روستایی و شهری ناکام ماندند؟ پاسخش ساده است اما فهم و درکش از سوی اصولگرایان سخت!

🔹عامل تاثیرگذار در انتخابات ایران سالهاست که دیگر مسایل اقتصادی نیست. در طول دو دهه گذشته مخصوصا در این سال‌ها‌ی اخیر مسایل فرهنگی و اجتماعی است که نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند. یعنی مردم باوجود مشکلات اقتصادی، بین اقتصاد و فرهنگ، دومی را انتخاب می‌کنند و از دو جناح و دو جریان سیاسی، هرکدام که اهمیت بیشتری به مسایل اجتماعی مردم بدهد و در سیاست‌ها و شعارهایش (حتی در ظاهر) به این موضوعات بیشتر اشاره کند، طبعا بیشتر می‌تواند آرای مردم را به سمت خود جلب کند. ضمن آنکه مردم به خوبی می‌دانند که تبعیض و فساد و اختلاس و … در میان اصولگرایان هم وجود دارد و آنها هم به راحتی نمی‌توانند در مصاف با مشکلات اقتصادی پیروز شوند.

🔹اصولگرایان زبان طبقات مختلف مردم را نمی‌فهمند در نتیجه نیازها و توقعات آنها را هم به رسمیت نمی‌شناسند و خیلی راحت به توهین و تحقیر و تمسخر هنرمندان و اهالی فرهنگ مشغول می‌شوند. چاره‌ای جز صراحت کلام نیست. وقتی امام جمعه مشهد آیت‌الله علم‌الهدی در طول سه چهار سال اخیر بارها و بارها به کنسرت‌های موسیقی حمله و از تعابیر مختلفی چون گوساله و بزغاله و عیاش و هرزه برای مخالفان استفاده کرده و کسی جرات نمی‌کند که بگوید حضرت آیت‌الله کمی آرام‌تر؛ آن‌وقت انتظار دارید که جناب رییسی پیروز انتخابات باشد؟! به خدا قسم بسیاری از بزرگان اصولگرا (چه روحانی و چه دکتر و مهندس و وکیل) در فهم همین نکته‌ی ساده مشکل دارند.

🔹مگر می‌شود ضعف ساختاری اصولگرایان را ظرف مدت یک ماه جبران کرد و منتظر پیروزی ماند؟ رییسی به روحانی نباخت؛ رییسی به خودش و به جناح و جریان اصولگرا باخت. شکی نیست که جریان مقابل در تخریب رییسی موفق بود، اما بیشترین تخریب‌ها علیه رییسی از سوی خود اصولگرایان صورت گرفت! وقتی در مخالفت با هنرمندان آنقدر افراط می‌شود که حتی کنسرت شهرام ناظری و سالار عقیلی و کیهان کلهر در مشهد و خراسان ممنوع می‌شود، آن‌وقت چاره‌ای نیست جز تفریط. برای جبران آن، به ناچار رییسی را کنار تتلو می‌نشانند و اصلا به شعور مردم اهمیت نمی‌دهند. مردم حق دارند بپرسند که شماها اگر واقعا به هنر و هنرمند احترام می‌گذارید، پس چرا قبلا به هنرمندان محترم دیگر احترام نگذاشتید؟!

🔹به هرحال جناح اصولگرا سالهاست که به پایان خط رسیده و تنها اسمی از آن باقی مانده است. فقط در هر انتخابات، بزرگان این جریان یادشان می‌آید که باید کاری بکنند، اما چه کاری؟

🔹آنها نه تنها زبان مردم و طبقات مختلف جامعه را نمی‌فهمند که حتی از فهم زبان جوانان جریان خودشان هم ناتوانند. جوانانی که صرفا از نظر سیاسی مجبورند به جناح اصولگرا رای بدهند اما از نظر فرهنگی و اجتماعی راهشان جداست. البته نتیجه عملکرد سیاسی بزرگان اصولگرا در دو دهه اخیر باعث شده که اصولگراهای جوان به تدریج از نظر سیاسی هم از ریش‌سفیدان اصولگرا جدا شوند. روزی که اصولگرایان جوان، رسما و علنا بیانیه بزرگان و انتخاب آنها را رد کنند و خودشان جرات ابراز وجود کنند.

🔹ولی من دلم برای پیاده نظام این جریان که بخش اعظم آنها جوانان و نوجوانان حزب‌اللهی‌ هستند می‌سوزد. آنها این‌روزها پریشان و افسرده‌‌اند چون تا دیروز نظرسنجی‌هایی را در جلسات حقیقی و مجازی خود می‌دیدند که به دروغ، پیروزی را به آنها وعده می‌داد! حالا حق دارند افسرده شده‌اند.

🔹وقتی منطق این آدمها چنان است که یک رقابت ساده‌ی انتخاباتی را به جنگ تاریخی حق و باطل تبدیل می‌کنند و خود را هم نماینده حق می‌دانند، آیا می‌توان توقع اشتباه از آنان داشت؟ حق همیشه با آنهاست و همیشه با همین منطق، همه چیز را توجیه می‌کنند. حتی حاضرند به ۲۰ میلیون رای جریان مخالف توهین و همه را به فساد و فحشا متهم کنند تا حقانیت خودشان را اثبات کنند. بعد از شکست هم با ادبیات مذهبی (که ما به تکلیف عمل کردیم و همچنان پیروزیم) حامیانشان را قانع می‌کنند. اما کسی نمی‌پرسد که آن منطق امام حسین در برابر یزید، چه ربطی به رقابت سیاسی شما در جمهوری اسلامی دارد؟ و اگر نتیجه برایتان مهم نیست، پس چرا اصلا رقابت می‌کنید؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام جناب امیدحسینی ، مطلبتان درباره اصول گرایان خواندم ، واقعاعالی بود، خداخیرتان بدهد، ایکاش بزرگان اصولگرای مااین نقدهای بسیارسازنده راتوجه کنند، آیاوقت آن نرسیده که عیوب خودرابپذیرندودرفکررفع آن باشند، بلکه دل مردم خالص وحزب اللهی رابارفتارهای صحیح وخداپسندانه شادکنند، درواقع بیشترین استفاده طرف مقابل، همین رفتارخشک …، که جوانان راازحکومت این جماعت بترسانند، ماکه کاره ای نیستیم ، شماکه درحوزه فرهنگ فعال هستیداین پیام رابگوش بزرگان برسانید،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا