خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان چند سال هیاهوی بی‌نتیجه در اتاق تعاون

یاسمن خالیقان در گزارشی در روزنامه ی آرمان نوشت: هیات رئیسه جدید اتاق تعاون ایران، در حالی رئیس جدید این اتاق را معرفی کرده است که ترکیب این اتاق نسبت به هیات مدیره سابق دچارتغییر چندانی نشده است.اتاق تعاون ایران در سالیان اخیر با رخدادهای بسیاری روبه‌رو بوده است که کیفیت و کارآیی این اتاق را تحت تاثیر قرار داده است، اتفاقاتی که از انتخابات بحث برانگیز این اتاق در سال ۹۰ آغاز و تا تاخیر در انتخابات سال جاری ادامه دار شده است. انتخابات سال ۹۰ اتاق تعاون که با حاشیه‌هایی همراه بوده است، ناگفته‌های بسیاری دارد؛ از جمله حوادثی که در زمان برگزاری انتخابات پیشین رخ داد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در سال ۹۰، دبیر کل اتاق تعاون را حذف کردند و به جای آن عضو علی البدل را به عنوان دبیر کل انتخاب کردند که این عضو نیز شخص دوم برای گزینه علی‌البدل بدل بوده است؛ یعنی ازانتخاب شخص اول علی البدل برای جایگزینی نیز صرف نظر کرده‌اند. 
 
بعد از ابلاغ اصلاحیه قانون اتاق تعاون تمامی اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها موظف شدند اساسنامه خود را مطابق با قانون تغییر دهند که به دلایل مختلف این امرتا زمان برگزاری انتخابات در تاریخ اصلی که در شهریور ماه بوده است، انجام نشد، پس از آن عدم تطبیق اساسنامه خود بهانه‌ای شد تا این انتخابات در تاریخ مقرر دوم درآبان ماه نیز برگزار نشود. همچنین هیات رئیسه پس از استعلامات مختلف از سازمان‌های مربوطه در رابطه با برگزاری این انتخابات در جواب با این پاسخ روبه‌رو شد که توجیهی برای تاخیر در انتخابات نیست اما باز هم این انتخابات به تاخیر افتاد.  ایجاد وقفه در برگزاری انتخابات واکنش‌های بسیاری را در پی داشت که همین امر سبب شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور مستقیم در این رابطه وارد عمل شود، تا جایی که سید حمید کلانتری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: «دوره حضورهیات مدیره قبلی اتاق تعاون شهریور ماه امسال پایان یافته و بنا بود که در مهرماه انتخابات اتاق تعاون برگزار شود؛ اما به دلیل شبهه‌ای که در یک ماده قانونی به وجود آمد و ضرورت داشت تا با اساسنامه اتاق منطبق شود انتخابات به تعویق افتاد، هیات مدیره  به‌رغم استعلام از ما انتخابات را به تعویق انداخت اما با پیگیری‌هایی که وزارتخانه صورت داده است مقرر شد مجددا و بدون فوت وقت انتخابات اتاق انجام شود.» 
صرف نظر ازاینکه هیئت رئیسه به دلیل عدم تطبیق اساسنامه از برگزاری انتخابات اتاق تعاون درموعد مقرر جلوگیری کرده است، مسائل دیگری نیز در این اتاق سوالات بسیاری را برای فعالین این حوزه و همچنین نمایندگان شورای اسلامی بوجود آورده است، به طوری که تقاضایی در هشت بند نسبت به تحولات و اقدامات انجام گرفته در اتاق تعاون مرکزی به ویژه انتخابات هیئت مدیره سال ۹۰ و دلایل عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر (شهریور ۹۳) و روشن شدن وضعیت درآمد‌ها و چگونگی هزینه کرد این اتاق در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که سرانجام ابهامات موجود در این اتاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برآن داشت تا تحقیق و تفحص از این اتاق را به تصویب برسانند. بحث تحقیق و تفحص از اتاق تعاون ایران با استقبال گسترده‌ای از جانب فعالین این بخش روبه‌رو شد و بسیاری از فعالین بر این باورند که با این کار شاید قسمت اعظمی از ابهامات موجود در این بخش مشخص و روشن شود.  
رضا سواری، رئیس اتاق تعاون زنجان در رابطه با تحقیق و تفحص مجلس از اتاق می‌گوید: «تحقیق و تفحص حق قانونی مجلس است؛ اگر مجموعه‌ای ادعا می‌کند که تمامی فعالیت‌هایش درست است، از این کار هراسی نخواهد داشت؛ بنابراین تعاونی‌ها نباید مشکلی در این خصوص داشته باشند. همچنین بر اساس گفته‌های یک منبع موثق درنخستین مجمع نمایندگان اتاق تعاون مرکزی که در ماه پیش و با حضور هیات رئیسه سابق این اتاق برگزار شد، تصویب صورت‌های مالی انجام شد و این صورت‌های مالی در مجمع به تصویب رسید و هیأت بازرسی تصویب صورت‌های مالی را به مجمع اتاق مرکزی تعاون واگذار کرد. مساله دیگری که پیش روست اعضای جدید هیات مدیره است که تفاوت چندانی با ترکیب هیات مدیره سابق ندارد و خود به خود این سوال را به وجود می‌آورد که آیا اتاق تعاون دچار تحولاتی در کیفیت و کارآیی خواهد شد و یا خیر. 
ارسلان قاسمی، مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش میگو می‌گوید: «‌فارغ از هرگونه جناح بندی و اتفاقاتی که رخ داده است بعید می‌دانم که این اتاق، اتاق شود، باید نگاهی به ترکیب جدید هیات مدیره بیندازید تا متوجه شوید که ۳ نفر از این اعضا از بخش‌های دیگری وارد این بخش شده‌اند و ۴ نفر باقی مانده هم از فعالین و دست اندرکاران بخش اتحادیه‌های مصرف کشور هستند، حال این سوال به وجود می‌آید که بخش‌های دیگر تعاونی‌ها؛ ازجمله کشاورزی، تولیدی و غیره… در کجای این اتاق جای دارند؟ وی تاکید می‌کند: «ترکیبی که در اتاق با هر کیفیتی رای آورده است، نماینده جامع و کامل بخش تعاون نیستند.»  
مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیرو پرورش میگو؛ ماهی و آبزیان، با اشاره به نقش کمرنگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین اتاق می‌گوید: «مساله دیگری وجود دارد و آن نقش کمرنگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، در دوره قبل دولت پیشین نقش پررنگی در این اتاق داشته است به گونه‌ای که می‌توان گفت نقش دولت احمدی‌نژاد، بیشتربوده است که زیان‌هایی را به این بخش وارد کرده است؛ اما در این دولت نقش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کمرنگ است و این وزارتخانه نظارت‌های لازم را به عمل نیاورده است. 
گفتنی است که در نخستین نشست هیات رئیسه اتاق تعاون، ایران که با دستور جلسه انتخاب رئیس و نائب رئیس و دبیرکل تشکیل یافته است، بهمن عبداللهی با اکثریت آرا به عنوان رئیس اتاق ایران انتخاب شد، لازم به ذکر است که بهمن عبدا…ی عضو هیات مدیره سابق اتاق تعاون ایران است. همچنین ماشاا… عظیمی، رئیس سابق اتاق تعاون ایران نیز به سمت منشی هیات رئیسه برگزیده شده است. نکته جالب توجه این است که ماشاا… عظیمی نیز از سوی هیات رئیسه با حفظ سمت به عنوان دبیرکل جدید اتاق تعاون ایران انتخاب شده است، همچنین اسماعیل خلیل‌زاده نیز به عنوان نائب رئیس برگزیده شده است. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا