خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شعارهای اصلاح‌طلبان در انتخابات چیست؟

امیرعباس کلهر در گزارشي در روزنامه بهار نوشت: در زمان کمی که به برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، بحث‌های زیادی درباره ‌سازوکارهای ورود اصلاح‌طلبان و ارائه فهرست احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در انتخابات مطرح می‌شود، دراین میان موضوعی که می‌تواند به مردم برای انتخابشان کمک کند و بر انتخاب آن‌ها تاثیرگذار باشد، شعارها و وعده‌هایی است که اصلاح‌طلبان برای ورودشان به انتخابات دهمین دوره مجلس انتخاب می‌کنند؛ شعارهایی که نشانه‌ای از تغییر برای فضای سیاسی کشور باشد و بتواند مردم را مجاب کند تا به نماینده‌های فهرست‌های اصلاح‌طلب رأی دهند. اصلاح‌طلبان از یک‌طرف باید حمایت از دولت یازدهم را در شعار خود مدنظر قرار دهند و از طرف دیگر همراهی با مردم را؛ و دراین میان نباید از مقولاتی چون حقوق شهروندی، آرامش و رفاه مردم غافل شوند.

اصلاح‌طلبان می‌دانند که اکثر مردم از مجلس نهم دل خوشی ندارند، چراکه این مجلس نتوانسته است به مطالبات طبقات مختلف اجتماع پاسخگو باشد و حال باید با این استراتژی که تغییر برای مجلس را در دستورکار خود دارد وارد عرصه رقابت شوند. شعار احزاب سیاسی نقش مهمی در فرآیند انتخابات دارد؛ نقشی تاثیرگذار که گروه‌های مختلف مردم را مجاب می‌کند به‌واسطه آن شعار، سیاست‌ها و عملکردهای اصلاح‌طلبان را زیر ذره‌بین قرار دهند و رأی خود را به آن‌ها اختصاص دهند؛ امری که محمدرضا عارف رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان، در نشست خبری 28 آذرماه درباره آن گفت: «شعار اصلی جبهه اصلاحات برای انتخابات سال‌۹۴ هنوز مشخص نشده، اما زیرشاخه‌هایی از این شعار مشخص شده‌است که درحال جمع‌بندی هستیم و در آینده‌ای نزدیک شعار اصلی اصلاح‌طلبان را ارائه خواهیم کرد.» این موضوعات باعث شد تا نظر 20 چهره و فعال سیاسی اصلاح‌طلب را جویا شویم که آن‌ها چه شعاری را مدنظر خود دارند و معتقدند که شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید حول چه محوری باشد. دراین نظرسنجی از فعالان و چهره‌های سیاسی احزاب مختلف اصلاح‌طلب سوال پرسیده شده است؛ علاوه بر آن فعالان سیاسی و اجتماعی نیز جزو افرادی بوده‌اند که مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

 

مجلس دهم نه در پشت دولت باشد و نه در مشت دولت

شهربانو امانی شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ورود به مجلس دهم به‌نظرم باید حول محور این موضوع باشد که آن‌ها تلاش کنند شأن ازدست‌رفته مجلس به بهارستان بازگردد و تلاش شود برای بالابردن شأن مجلس. اصلاح‌طلبان باید مجلسی را مدنظر خود قرار دهند که کارآمد باشد و بتواند در شرایط پسابرجام دولت را همراهی کند. مجلس دهم نه در مشت دولت باید باشد و نه در پشت دولت، بلکه باید درواقع کنار دولت یازدهم باشد. مردم از اصلاح‌طلبان انتظار چنین مجلسی را دارند، نه مجلسی که یا صرفا در پشت دولت باشد یا کلا در مشت آن. مردم انتظار دارند اصلاح‌طلبان برای آن‌ها مجلس مستقلی را به ارمغان بیاورند. از طرف دیگر ذکر این مورد هم خالی از بهره نیست؛ چراکه در 24خرداد1392 فرصتی پیدا شد تا اصلاح‌طلبان‌بار دیگر به عرصه سیاست کشور بازگردند و مردم هم برهمین‌اساس انتظار دارند با وجود تمام فشارهای اقتصادی و اجتماعی که در سال‌های 84 تا 92 تحمل کرده‌اند، اصلاح‌طلبان ادامه راه انتخابات92 را در دستورکار خود قرار دهند و به‌نوعی پروسه خرداد1392 این‌بار در هفتم اسفندماه1394 تکمیل شود و عید نوروز مردم شیرین شود. اصلاح‌طلبان باید بسیاری از موارد را درک کنند که چه شرایطی در سال‌های گذشته برای مردم رقم خورده است. اصلاح‌طلبان باید بدانند مردم ایران صبور و عاقلانه به دولت یازدهم وقت داده و می‌دهند، چراکه می‌دانند دولت یازدهم از دولت‌های نهم و دهم چه میراثی را در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد و سیاست و اجتماع تحویل گرفته است و برهمین‌اساس اصلاح‌طلبان در شعارها و برنامه‌های خود برای ورود به مجلس دهم نباید مشکلات مردم و مطالبات آن‌ها را فراموش کنند. نکته جالب توجه دراین است که مردم این روزها بیشتر از سیاسیون و احزاب لحظه‌شماری می‌کنند تا انتخابات اسفندماه از راه برسد و بتوانند به نامزدهای مورد نظر خود رأی دهند؛ چراکه مردم ایران همواره امید خود را از دست نداده‌اند و البته نباید فراموش کرد که آن‌ها انتظار نامزدی کارآمد، کلان‌گرا، قانونمند و قانون‌گرا دارند و برهمین‌اساس اصلاح‌طلبان باید در فهرست‌های تشکیلاتی خود چنین نامزدهایی را قرار دهند تا مطالبات مردم را پاسخگو باشند. اصلاح‌طلبان باید بدانند مردم ایران مجلس دهم را به‌گونه‌ای می‌خواهند که متخصص و کارآمد باشد و از همه مهم‌تر مدافع حقوق شهروندی مردم باشد. مردم انتظار دارند مجلس دهم باید صدای رسای مردم باشد. باید مجلسی پرسشگر و پاسخگو باشد. مجلس دهم باید بتواند مطالبات انباشته مردم و به‌خصوص جوانان و زنان را پاسخگو باشد. مردم به‌این نقطه‌عطف فکر می‌کنند که مجلسی تشکیل داده شود که بتواند در حوزه قانون‌گذاری شرایط را برای فعالیت‌های همه‌جانبه در راستای برنامه توسعه پایدار ذیل سند بالادستی چشم‌انداز و شرایط پساتحریم فراهم کند و دولت بتواند قوانین مورد نیاز خود را برای اینکه چرخ‌های اقتصادی کشور روان‌تر بچرخد داشته باشد و مردمی که در انتخابات 24خرداد1392 به روحانی رأی دادند انتظار دارند در اسفندماه 1394 نیز پروسه اصلاح‌طلبان تکمیل شود. به‌طور کلی معتقدم رأی 24خرداد باید برای دستیابی به توسعه پایدار باشد.

 

شعار انتخاباتی باید همه طبقات  را در بر بگیرد

آذر منصوری  یکی از شروط موفقیت شعارهای انتخاباتی آن است که این شعار جامعه هدف گسترده‌ای را در نظر بگیرد و ازسوی دیگر مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای روز جامعه باشد. دراین میان انتخاب شعارهای درست و برنامه‌های دقیق در راهبردهای انتخاباتی گروه‌های سیاسی می‌تواند نقش موثری برای ورود به کارزار رقابت‌ باشد. اینکه چقدر شعار‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبان در جامعه می‌تواند با اقبال روبه‌رو شود، بستگی به‌این دارد که شعار انتخابی اصلاح‌طلبان برای انتخابات تا چه‌حد می‌تواند فراگیری لازم را در جهت اقبال همه طبقات جامعه داشته باشد. اصلاح‌طلبان برای شعار انتخاباتی خود باید همه طبقات جامعه را در نظر بگیرند و برهمین‌اساس شعاری را مطرح کنند که برای عموم مردم قابل فهم باشد و تنها قشر خاصی از جامعه را پوشش ندهد. درواقع دراین شعار باید طبقات مختلف اجتماعی، نیازها و مطالبات آن‌ها در نظر گرفته شود. شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید هم اثرگذار باشد و هم به‌دور از عوام‌گرایی و عوام‌زدگی. به‌نظرم با اتخاذ چنین رویکردی، اصلاح‌طلبان موفق می‌شوند.

 

حقوق شهروندی در اولویت باشد

جلال جلالی‌زاده ‌حقوق شهروندی یکی از مولفه‌های امر سیاست است که باید به آن بیشتر پرداخته شود، چراکه امروزه در دنیا حقوق شهروندی برای مردم بسیار مهم است، به‌خصوص برای قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی. از طرف دیگر اینکه من معتقدم شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید حول محور حقوق شهروندی باشد به‌این دلیل است که حقوق شهروندی همه موارد را پوشش می‌دهد.افرادی که به‌دنبال رفاه اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی آزادی بیان هستند، باید به حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای داشته باشند. حقوق شهروندی یک موضوع فراگیر است و همه مسائل را تحت پوشش قرار می‌دهد. از طرف دیگر این نکته را هم باید بگویم که جامعه همیشه در مطالبات خود پیگیر حق و حقوق خود است و اگر اصلاح‌طلبان حقوق شهروندی را در شعار و عمل مدنظر خود قرار دهند می‌توانند پاسخگوی مطالبات بخش اعظمی از جامعه ایران باشند. به‌هرحال حقوق شهروندی به‌نوعی می‌تواند به‌عنوان یک موضوع لازم، برجسته مطرح ‌شود و نقطه مثبتی در انتخابات باشد. معتقدم مجلس آینده اگر بتواند به حقوق شهروندی بپردازد، موفق خواهد بود.
موضوع دیگر درباره شعار‌های اصلاح‌طلبان این است که آن‌ها باید سوءمدیریت‌ها و سیاست‌های غلط اصول‌گرایان را که منجر به پدیده‌های تلخی در کشور شد، برای مردم شفاف‌سازی کنند و بیشتر از قبل توضیح دهند که در دولت‌های نهم و دهم چه اتفاقات تلخی برای کشور و مردم رخ داد.

 

ادامه ائتلاف سال 1392

محمود میرلوحی  شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم باید شعاری رسا باشد. فعلا درحال صحبت درمورد این شعار هستیم، اما لازم است توضیح دهم که اصلاح‌طلبان چون اعلام کرده‌اند انتخابات مجلس دهم ادامه ائتلاف سال 1392 است، راهبرد ما نیز همان است. یعنی انتخابات اسفندماه نیز ادامه راه است و تلاش می‌شود شعار انتخاباتی برای حضور در انتخابات رسا و قاطع باشد. شعاری که برگزیده می‌شود باید ترکیبی از مسائل داخلی و مطالبات مردم باشد و البته فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان نیز پیرامون همین دو موضوع درحال بحث هستند و البته ادامه ائتلاف 92 نیز یکی از گزینه‌های مطرح در شعارهاست. اما درباره این پرسش که چقدر شعارها و برنامه‌های اصلاح‌طلبان در جامعه با اقبال روبه‌رو می‌شود نیز باید بگویم بررسی‌های ما نشان می‌دهد در جامعه با اقبال مردم روبه‌رو هستیم. رقبای ما نیز به‌این امر رسیده‌اند که اقبال جامعه با اصلاح‌طلبان است، چراکه براساس تهدیدهایی که اصلاح‌طلبان را می‌کنند و ترس از اینکه مجلس ششم در مجلس دهم تکرار نشود و مدام درحال اصلاحات‌هراسی هستند، این‌ها نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان در جامعه با اقبال مردم مواجه هستند، چراکه مردم خاطرات خوبی از دوران اصلاحات دارند و در آن زمان آرامش و امنیت بیشتری داشتند. به‌هرحال اینکه امروز جامعه به اصلاح‌طلبان اقبال دارد، نتیجه صبر نیروهای اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته بوده است. در پایان باید بگویم که مردم ما لیاقت برخورداری از بهترین شرایط و امکانات زندگی را دارند، چراکه با صبوری و فداکاری خود در طول سال‌های گذشته استحقاق این را دارند که در رفاه و آسایش باشند. برهمین‌اساس امید دارم تلاش شود مجلس دهم مطالبات مردم را بتواند محقق کند.

 

حضور زنان یک ضرورت

فاطمه راکعی باید برای مردم این مسئله را روشن کنیم که سیاست نه‌تنها چیز بدی نیست بلکه پرداختن به امور سیاسی و به‌نوعی سیاست‌ورزی هم امر بدی محسوب نمی‌شود. باید برای مردم مفهوم شود که وطن ما خانه ماست و همان‌گونه که نمی‌توانیم نسبت به مسائل خانه‌های خود بی‌تفاوت باشیم، پس نمی‌توانیم نسبت به مسائل و مشکلات و وطنمان هم بی‌تفاوت و بی‌انگیزه باشیم. باید بدانیم حقوق شهروندی، قانونمداری و رعایت قانون، احترام به یکدیگر، حفظ کرامت یکدیگر، باور داشتن و قبول داشتن چند‌صدایی در کشور، تعامل و گفت‌وگو باید جزو الزامات مشارکت سیاسی شهروندان باشد. همه مردم جامعه باید به‌این امور آگاه باشند. از طرفی امروزه زنان نیز باید در سیاست نقش داشته باشند و این مورد را هم باید برای مردم مفهوم کنیم که سیاست تنها جای مردان نیست. زنان به‌سبب ظرفیت‌هایی که دارند راه را برای تعامل، مدارا و مهرورزی و مواردی از این دست آماده می‌کنند. زنان پتانسیل این را دارند تا محیط سیاسی کشور را از فضای خشک و خشن خارج کنند. زن‌ها چون می‌توانند به همه انسان‌ها به‌عنوان فرزندان خود نگاه کنند، می‌توانند به جامعه و مردم کمک کنند تا آن‌ها در جهت پویایی قدم بردارند. زنان می‌توانند به‌عنوان جمعیت پویای جامعه فعالیت کنند. از طرف دیگر در سیاست‌ها و برنامه‌ها باید به نیروی انسانی توجه خاصی شود و دراین میان نیروهای انسانی زنان می‌توانند به توسعه پایدار اهمیت دهند. به‌نظرم اصلاح‌طلبان باید به‌این مسئله بپردازند و از تجربه پیشکسوتان و افرادی که در مجالس دوره‌های قبل بوده‌اند و در فعالیت‌هایشان درخشیده‌اند، استفاده کنند تا با انسجام و همدلی در جهت مشارکت هرچه بهتر و بیشتر نیروهای انسانی اعم از زن و مرد شاهد مجلسی کارآمد و پویا باشیم. در کل به‌نظرم باید این موارد در شعارها و برنامه‌های احزاب سیاسی و به‌خصوص احزاب اصلاح‌طلب مورد توجه قرار بگیرد.

 

چرا امنیت، قانون و توسعه؟
محمد کیانوش‌راد در مقابل این پرسش که شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس حول چه محوری باشد، به‌نظرم رسید که شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید «امنیت، قانون و توسعه» باشد.حال ممکن است پرسشی ایجاد شود که چرا این شعار را مطرح می‌کنم؟ برای اینکه امنیت مفهوم دوگانه‌ای دارد.
حقوق شهروندان که ازسوی حکومت باید تضمین شود و تکلیف شهروندان که باید شهروندان آن را در جامعه رعایت کنند. قانون هم می‌تواند برای همه گروه‌های سیاسی مفید و راه‌گشا باشد و محور بعدی توسعه است که لازمه رشد اقتصادی، عدالت و آزادی است.توسعه باید در کشور ما مدنظر جریان‌های سیاسی قرار گیرد؛ چراکه توسعه به‌همراه خود ثبات اقتصادی و سیاسی را به‌همراه دارد و این سه مقوله‌ای که من از آن نام بردم و به‌عنوان شعار پیشنهادی مطرح کردم زیرمجموعه هم هستند.

 

صلح، معیشت مردم و اخلاق‌گرایی 
حسن رسولی در پاسخ به‌این پرسش که شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان باید حول چه محوری باشد، معتقدم که صلح، معیشت مردم و اخلاق‌گرایی باید جزو شعارهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه باشد.با توجه به تحولاتی که در منطقه و جهان اسلام درحال وقوع است و همچنین ازطریق جریان مشکوک داعش نیز خدشه گسترده‌ای به ساحت دین مبین اسلام وارده شده، ایران در عرصه بین‌المللی باید منادی صلح در روابط دولت‌ها باشد.داخل کشور نیز در حوزه اجتماعی، مهم‌ترین گمشده روابط و مناسبات اجتماعی امروز کشورمان، کاهش نقش اخلاق در روابط اجتماعی است که برهمین‌اساس سرمایه اجتماعی کشور به‌شدت افول کرده است و ازاین‌رو تلاش برای بازگشت اعتماد عمومی و نیز اهتمام در جهت رونق و توسعه اقتصادی می‌تواند سه‌شعار عملیاتی و واضح برای اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا