خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادامه‌ی مواضع قومیتی نادر قاضی‌پور و برخی رسانه‌های اصولگرا

صادق زیباکلام درباره ادعای اخیر مبنی بر توهین او به زنان قشقایی پاسخ داد؛ با این حال برخی رسانه های اصولگرایان اصرار دارند که کسانی درباره ی این موضوع اظهارنظر کنند، به ویژه پای نادر قاضی پور، نماینده ای که پیشتر اظهارنظرهای قومیتی داشته به آن باز شده است.

به گزارش انصاف نیوز، صادق زیباکلام در این باره توضیحی منتشر کرده که در پی می آید:

سلام دوستان، بالأخص هم‌وطنان معزز قشقایی،
✅ ظرف یکی دو روز گذشته و دفعتاً شمار قابل‌توجهی فحاشی‌های رکیک برایم ارسال شده که شما در گفتگو با آقای دهباشی به زنان قشقایی توهین کرده‌ای.واقعاً باور نمی‌کردم. چون جدای از اینکه نه در سخنانم و نه در نوشته‌هایم اصولاً هرگز اسائه ادب به هیچ‌کس نمی‌نمایم، گفتگو با آقای دهباشی نه مطلقاً در مورد زنان قشقایی بود نه در مورد مردان آن‌ها و نه اساساً به‌هیچ‌روی پای قشقایی‌ها در آن سه ساعت گفتگو به میان آمده بوده. مؤدبانه‌ترین پیام‌ها این بود که از شما که یک روشنفکر و تئوریسین اصلاحات هستید انتظار نمی‌رفت که در مورد قوم بزرگ قشقایی و زنان آن‌ها این‌گونه قضاوت می‌کردید. این‌ها مؤدبانه‌هایش بودند. بسیاری البته فحش‌های رکیک‌تری داده و نوشته بودند آنچه در خصوص زنان قشقایی گفته بودم لایق دختران، خواهر مادر و همسرم هستند. در این میان برخی هم من را متهم به نفاق، دورویی و مزدوری غربی‌ها کرده بودند که درحالی‌که حاضر نبودم بر روی پرچم آن‌ها قدم بگذارم اما به‌راحتی به قشقایی‌های غیور و میهن‌پرست کشور حاضرم توهین نمایم.

✅ اما موضوع توهین. محض اطلاع دوستانی که علم و اطلاعی از «توهین» بنده به بانوان محترمه قشقایی ندارند عرض کنم که مجموعه گفتگو با آقای دهباشی بیش از سه ساعت بوده. در طول آن سه ساعت، یک ثانیه(تکرارمی کنم یک ثانیه) نام زنان قشقایی به میان آمده. از این حیرت‌انگیزتر علت ذکر نامشان است. دارم به آقای دهباشی توضیح می‌دهم که چه شد نگاه من به فضای آکادمیک دنیای غرب ازجمله در انگلستان تغییر پیدا کرد. تا قبل از ان، من هم مثل بسیاری از هموطنانم معتقد بودم که اساس تحقیقات و مطالعات غربی‌ها با انگیزه مطامع استعماری و سلطه است؛ اما در دوران دکترایم با تحقیقات و مطالعاتی روبرو شدم که با هیچ تصوری نمی‌شد آن‌ها را به مطامع استعماری ربط داد. چند تا مثال آورده بودم ازجمله اینکه ۶۰،۷۰سال پیش یک دانشجوی دکترا در دانشگاه آکسفورد بر روی دیدگاه مرحوم شیخ مرتضی انصاری در خصوص حکومت در عصر غیبت کارکرده بود. یا یک محقق دیگری در خصوص سبک شعر شاه اسماعیل صفوی کار می‌کرده. مثال دیگری که ذکر کرده بودم تحقیقات غربی‌ها در خصوص زنان قشقایی و کولی‌های ایران می‌بود. این کل توهین من به بانوان قشقایی و ایل بزرگ قشقایی بوده؛ و من حتماً همه گفتگو را به‌زودی در تلگرام خواهم گذارد.

✅ درعین‌حال اگر توهین و اسائه ادبی به بانوان بزرگوار قشقایی و یا ایل محترم و معزز قشقایی رفته یقیناً هیچ قصد و غرضی نبوده و خاضعانه و صمیمانه عذرخواهی می‌نمایم.
صادق زیباکلام
دهم آذرماه یک هزار و سیصد و نودوپنج

موضع قومیتی نادر قاضی پور

سایت محلی آناج که در مناطق آذری زبان فعال است، در مطلبی با تیتر «اجازه نمی‌دهیم هرزه‌نگاران به نوامیس‌مان توهین کنند»، نوشت:

«نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در واکنش به اهانت زیباکلام به زنان قشقایی، اظهار داشت: هر کس به زنان قشقایی توهین کند با کل ترک زبانان ایران طرف است‌، به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم هر هرزه نگاری به نوامیس ما توهین کند. ناموسمان را همچون دینمان اسلام، مملکت و رهبرمان دوست می‌داریم و هیچ کس حق ندارد به این خطوط قرمز ما تخطی کند. ما به تمامی قومیت‌ها و نوامیس ایران احترام قائلیم و اجازه نمی‌دهیم هر از گاهی صدای نفاق و تفرقه از گلوی بعضی‌ها بیرون آید که سوابقشان با انگلیس پیوند خورده است. [وی با اشاره به برخی افراد و عملکردشان در رابطه با ایجاد تفرقه و نفاق در کشور گفت:] اجازه نمی‌دهیم این افراد آرامش مملکت را بهم بزنند. امروز قشقایی‌ها و فردا آذربایجان و ترک زبانان را مورد اهانت قرار می‌دهند، این توطئه را که از گلوی افراد معلوم الحال بیرون می‌آید در نطفه خفه می‌کنیم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بیچاره بنده خدا دکتر زیبا کلام و زیبا کلام ها !

    بیچاره آنکه گرفتار عقل شد
    خوشبخت آنکه کره خر آمد و الاغ برفت

  2. یک نکته برایم جای تعجب است آقای دکتر زیباکلام که یک شخصیت اصلاح طلب و مورد علاقه جوانان آزاد اندیش بودند با این بیانیه عذرخواهی شان در واقع خودشان را در جایگاه یک فرد ترسو به جامعه نمایاندند چون در ویدئوی مورد نظر به طور مشخص ایشان از عبارت ( زنان کولی قشقایی) استفاده میکنند اما در متن عذرخواهیشان منکر این مورد هستند و این نشان از نداشتن شجاعت می باشد چون انسانی که اشتباه میکند نباید به توجیه بپردازد تنها یک کلمه من شرمنده ام اشتباه کرده ام آقای زیباکلام هم اگر چنین برخوردی میکرد و نه اینکه به توجیه می پرداخت خیلی بهتر بود متأسفانه ایشون در بیانیه شان توجیه کرده اند و مطمئنن ایشان فقط آن لحظه جو گیر شده بودند که چنین مطلب سخیفی را بیان کرده اند و من فکر میکنم هنر اندیشمند بودن این است که انسان در هرلحظه هر چیزی که به ذهنش میرسد را بیان نکند امیدوارم این اتفاق درس بزرگی به تک تک ما داده باشد که در بیان مطالبمان جوانب همه چیز را بسنجیم و بعد بیان کنیم چون زبان می تواند انسان را هم زمین بزند و هم بالا ببرد و این رفتار و گفتار نسنجیده دکتر زیباکلام را مردود می دانم اما این نکته را نیز متذکر میشوم که نباید این اتفاق را یک مسأله سیاسی جلوه دهیم چون به طور قطع این فرد در آن لحظه ناشیانه چنین چیزی را بیان کرده است اما بهتر بود غرورش را میشکست و یک عذرخواهی واقعی و شجاعانه انجام میداد نه یک متن خاله زنکی که اگه من اینطور گفتم بسیاری از قشقایی ها هم توهین کردند و فلان و بسان این اصلن عذرخواهی نبود چون من اگر جای ایشان بودم اصلن وارد این حواشی نمیشدم و با پذیرش اشتباهم یک عذرخواهی شجاعانه انجام میدادم

  3. اگر موضوع توهين دكتر زيبا كلام همچنان باشد كه دوست عزيزمان جناب قشقائى متذكر شده اند، انصافاً حق با ايشان است و جناب زيبا كلام هم ميتوانست در كسرى از ثانيه و با يك عذرخواهى ساده سر و ته قضيه را به هم آورند، اما از تذكار دو نكته گريزى نيست و آن اينكه اولاً: كوليان زيادى در ميان اقوام مختلف ايرانى – كرد، ترك و .. – زندگى ميكنند، آنها معمولاً خودشان از آميزش قومى با ديگر اقوام خوددارى ميكنند و در مقابل نيز بعيد و بلكه محال ميدانم كه ساير اقوام ايرانى حاضر شوند با آنها اختلاط كنند، لذا احتمال قوى ميدهم كه دكتر زيبا كلام دچار لغزش زبانى شده اند كه لااقل بخشى از قشقائى ها را كولى يا بالعكس برخى از كوليان را قشقائى دانسته اند.
    ثانياً: موضع قاضى پور برايم خيلى شگفت انگيز است ! اگرچه سوراخ دعا را به خوبى پيدا كرده اما بايد از او پرسيد موضوع مورد انتقاد چه ربطى به مقام معظم رهبرى دارد كه شما هر جا كه مى خواهيد از موضوعى نهايت استفاده را ببريد يا بخواهيد موضوع قابل مناقشه اى را طرح كنيد دعا به جان مقام معظم رهبرى را هم فراموش نمى كنيد ؟ مواضع غليظ ناسيوناليستى و قوم گرائى شما را باور كنيم يا ادعاهاى وطن دوستانه و ميهن گرايانه را ؟ مضافاً باينكه سخنان جنجالى تان را هنوز فراموش نكرده ايم !

  4. درود بر شما.هيچگونه توهيني به زنان و مردان قشقايي نشده است. لطفا خاك بر صورت مردم نپاشيد.به جان مقام معظم رهبري قسم نخوريد.ببخشيد خودتان عامل اختلاف بين قوميتها نشويد!

  5. آقای زیبا کلام شما خیلی حرف می زنید کسی که حراف باشد قطعاً در سخنانش اشتباه می کند شما اگر واقعا مغرضانه حرف نمی زدید هرگز وجود قوم ترک در ایران را منکر نمی شدید و آنها را آذری زبان نمی خواندید طبق استناد شما باید تهرانی ها را تهری زبان ، اراکی ها ارکی زبان ، اصفهانی ها اصفهی زبان و … خواند چرا فکر می کنید که همه نادانند و شما عاقل هر چه بیشتر حرافی کنید بیشتر گاف می دهید

  6. آقای زیباکلام در آن گفتگو از جانب انصاف خارج شدند و مدعی شدند که فلسطینی ها هم بدنبال نابودی اسرائیل نیستند. در صورتی که این مساله بطور مصرح در منشور حماس آمده است. حتی مدعی شدند که اسلام هم این رسالت را بر عهده ایران نگذاشته است در صورتی که بطور مصرح در قرآن صحبت از مبارزه با اشغالگران هست. ان شاء الله که هر دو ادعا سهوی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا