خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش داودنژاد به جایزه‌ی اخیر «کن»

علیرضا داودنژاد گفت: فیلم «حیوان» که در جشنواره «کن» موفق به دریافته جایزه شده، اولین مشق سینمایی «برادران ارک» در مدرسه ملی سینما است.

به گزارش ایسنا، در هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن که در حال برگزاری است، فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک موفق به کسب جایزه دوم بخش سینه فونداسیون شد؛ این جایزه جدا از ارزش خاص خود از این جهت مورد توجه قرار گرفته است که به نوعی محصول مدرسه ملی سینمای ایران محسوب می‌شود؛ مدرسه‌ای که بیش از یک سال از عمر آن و شروع به کار جدی‌اش می‌گذرد ولی به نظر می‌رسد با توجه به ادامه پیدا نکردن برخی برنامه‌های این مدرسه باید تغییراتی اساسی در آن اتفاق بیفتد تا اهدافی که تعیین شده بودند محقق شوند.

با این حال علیرضا داودنژاد ـ مدیر پیشین آموزش این مدرسه ـ درباره این جایزه سینمایی و اینکه آیا فیلم «حیوان» در همان زمان مدیریت وی ساخته شده است؟ بیان کرد: بله، زمستان سال ۹۴ بود که وارد مدرسه شدم و تا زمستان ۹۵ هم در آنجا بودم که در این مدت چند کار اساسی انجام شد. اولین اقدام تشکیل 6 دپارتمان فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، فیلمبرداری، صدابرداری، تدوین و تهیه و تولید بود. اقدام بعدی جلب همکاری اساتید حرفه‌ای سینما و مدرسان نخبه دانشگاهی بود، سپس برگزاری آزمون و مصاحبه و انتخاب ۲۰ هنرجو از سراسر کشور اقدام بعدی این مدرسه بود.

او دو کار اساسی دیگر این مدرسه را طراحی و اجرای دوره آموزشی مقدماتی و تأسیس کارگاه‌های فیلمبرداری، صدا، مونتاژ و CGI عنوان کرد و افزود: فیلم «حیوان» اولین مشق سینمایی برداران ارک در دوره مقدماتی مدرسه ملی است و البته هنرجویان دیگر نیز در این دوره مشق‌های سینمایی خوبی کردند که بسیار امیدوارکننده است.

داودنژاد درباره اینکه لفظ «مشق» را برای کار این هنرجویان عنوان می‌کند، توضیح داد: قرار بود در مدرسه، کار آموزش به صورت کارگاهی صورت گیرد. در این روش هر فیلمی که هنرجو با کمک دپارتمان می‌سازد به منزله مشقی است که نشان می‌دهد او کجای کار است و بیشتر به چه آموزشی و چه اساتیدی نیاز دارد.

این فیلمساز در پاسخ به اینکه آیا روش آموزش کارگاهی همچنان در مدرسه ادامه دارد؟ گفت: تاجایی که اطلاع دارم خیر و این کارگاه‌ها عملا تعطیل شده است. هنرجویان هم مانند سایر نهادهای آموزشی سینما وقت‌شان را در کلاس و پای تخته سیاه می‌گذرانند و مشق سینمایی دیگری هم انجام نداده‌اند.

داودنژاد در پایان یادآور شد که درباره مدرسه ملی سینما مصاحبه مشروحی با ایسنا انجام داده و از علاقه‌مندان خواست برای اطلاع از کم و کیف مدرسه به این گفت‌وگو مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی (رییس پیشین سازمان سینمایی) هم درباره این جایزه‌ی اخیر در کن در کانال شخصی خود نوشته است: «مدرسه ملی سینمای ایران پس از یک سال تأسیس از بین ٦٢٦ مدرسه جهان مقام دوم را در جشنواره کن بدست آورد. آفرین به برادران ارک و همه کسانی که در راه اندازی مدرسه‌ای به نام سینمای ایران کوشیدند. بدان امید که این دستاورد دولت تدبیر و امید چون گروه هنر و تجربه که خود مدرسه‌ای دیگر است برای سینمای اندیشه، از گزند حوادث روزگار در أمان باشد. برادران ارک و خَیل عظیم جوانان خوش ذوق ایران شاد باشند که روزگازشان تازه آغاز شده و این هنوز از نتایج سحر است…»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا