خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سایت خبری مجهول نیوز به بازار آمد!

یک استاد دانشگاه در یادداشتی که با امضای محفوظ در اختیار انصاف نیوز قرار داده، به گسترش سایت های خبری تحلیلی اینترنتی پرداخته است. متن کامل این یادداشت در پی می آید:
این روزها تعداد سایت های خبری ایرانی به شدت رو به افزایش است. علی رغم اینکه تصور می شد با پایان یافتن دوره ی بحرانی و ورود کشور به فضای ثبات از رشد بی رویه ی سایت های به اصطلاح خبری با نام و نشان (و حتی بی نام و نشان) که حیاتشان به تشنج و آشفتگی فضای سیاسی و اقتصادی کشور وابسته است کاسته شود ولی در کمال تعجب تعدادشان بیشتر نیز شده است.
اصولا فضای رسانه ای به ویژه در مورد سایت های مذکور که با عناوین مختلف (بخوانید: مجهول نیوز،مهمل نیوز و غیره) در جهت حمایت و یا انتقاد از سیاست ها و عملکرد دولت جدید دچار نوعی عشق و نفرت شده اند به گونه ای که معضل اصلی ما ایرانیان که سیاه و سفید دیدن بسیاری از امور است در نوشتار و مطالب این سایت ها به چشم می خورد. نگارنده متخصص امور رسانه نیست ولی وجود اشکالات اساسی در این سایت های خبری به وضوح دیده می شود لذا پیشنهاد می شود تا کارشناسان و مسئولین و متخصصین امر در این حیطه مطالب کارشناسانه خود را بیان نمایند:
1-      حجم بسیار زیادی از مطالب این سایت ها برگرفته از اصل والا و مترقی copy/paste است. در این رابطه اخبار جنجالی که در بسیاری موارد منبع آن مشخص نیست بدون در نظر گرفتن اصول اولیه ی خبرنگاری مبنی بر اطلاع یافتن از صحت و سقم خبر به سرعت در فضای اینترنت پخش می شود. چه بسا این اخبار که خوانندگان نیز به طرق دیگر در جامعه پخش می کنند علاوه بر اینکه ممکن است صحت نداشته باشد، در ضمن نیز به رویه واکنش های احساسی که در بین ما ایرانیان نیز بوفور دیده می شود دامن بزند!
2-      از طرف دیگر مطالب سخیف و پیش پا افتاده نمک این سایت ها شده است به گونه ای که با درج اخباری با عناوین کذایی به دنبال اغوای مخاطب در کلیک خبر بوده و پس از ورود به مطلب  نیز به کامنت های بسیاری بر می خوریم که حتی در کامنت گذاری ها نیز اصول اخلاقی با شدت بیشتری مورد هجمه قرار می گیرد.
( مثال ها بسیارند: ظریف چه ماشینی سوار میشه! خانم اشتون به ظریف نزدیکتر نشست! و …)
3-      متاسفانه دیده می شود که خمیر مایه ی عناوین خبری و حتی مطالب تحلیلی بر سیاست و سیاسی بازی استوار است که حتی بعضا متضاد هستند و کمتر مطالبی پیدا می شود که به قلم کارشناسان و تحلیل گران مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی  و غیره که مبتنی بر اطلاعات صحیح و همراه با راهکارها باشد ارائه شود. البته این ایراد می تواند ناشی از این مساله باشد که صاحبنظران و صاحبان اندیشه به دلایل مختلف میدان را برای افرادی که تجربه ی کافی ندارند و بیشتر نوشته هایشان احساسی است و با هدف تایید گروه همفکر خود می نویسند خالی کرده اند. در پاسخ به این نوشته ها حجم وسیعی از کامنت گذاری ها دیده می شود که عملا موضوع مورد بحث را رها کرده و به میدان نبردی بین مخالفین و موافقین تبدیل می شود.
4-      با توجه به اینکه دولت جدید با شعار تدبیر و امید پا به میدان گذاشته و به نظر می رسد که دوران جدیدی را در آینده کشور رقم بزند از مسئولین ذیربط نیز انتظار می رود که  در جهتی حرکت کنند تا سطح تفکر عمومی جامعه نیز ارتقا یابد و سایت های فارسی زبان اصول و مواردی را رعایت کنند تا ضمن عمل به وظیفه ی خبررسانی به رسالت خود در باب ارتقای فرهنگی مردم نیز وفادار باشند. لذا نظارت کافی (نه به معنای سانسور) بر این سایت ها که احتمالا بسیاری از آن ها نیز به طور مستقیم و غیر مستقیم  از بودجه ی بیت المال ارتزاق می کنند امری ضروری است.
نکته آخر اینکه مطالب تحلیلی، مقالات و اخبار درست و صحیح می تواند باعث آرامش مردم شود و به تلطیف فضا کمک کند.
والسلام
امضا: محفوظ
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا