خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سکولاریسم به توان صد

«رضا بابایی» پژوهشگر فرهنگی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «سکولاریسم به توان صد» درباره‌ی اظهارات «محمدجواد لاریجانی» نسبت به علت پخش نشدن ربنای محمدرضا شجریان از تلویزیون نوشت:

وزیر محترم ارشاد در نامه‌ای، از صداوسیما خواسته است که در ماه مبارک رمضان، ربنای شجریان را پخش کنند. یکی از اعضای شورای نظارت بر صداوسیما(محمدجواد لاریجانی) پاسخ داده است که این کار خلاف شرع است، زیرا «موضوع دفاع از ایشان (شجريان) یک مناقشۀ سیاسی شده است. لذا در تلاوت مذکور، توجه به آیات، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است.» معنای سخن ایشان، این است که شنیدن آیات قرآن از زبان کسی که مواضع سیاسی خاص داشته و بر سر او مناقشات سیاسی شده است، روا نیست؛ چون توجه به مضمون آیات قرآن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این پاسخ، سکولاریسم به توان صد است؛ چون سکولارها نمی‌گویند که اهل سیاست نباید در مجامع عمومی و رسمی، آیات قرآن را تلاوت کنند؛ می‌گویند: نهاد دین را وارد بازی‌های سیاسی روز نکنید. اما عضو محترم شورای نظارت بر صداوسیما حتی شنیدن آیات را از زبان هنرمندی که جایگاه سیاسی نیز یافته است، خلاف موازین شرع قلمداد فرموده‌اند.

افزون بر این، پرسیدنی است که تعیین خلاف شرع در ایران بر عهدۀ چه نهاد یا چه کسانی است؟ آیا فتوای مذکور، شامل دیگران – مثلا مداحان مشهور – هم می‌شود یا نه؟ آیا دربارۀ تتلوها هم این مقدار سخت‌گیری و احتیاط می‌فرمایید؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فقط مونده بود که اين حضرت هم فتوا بدهد که داد، و البته که ايشان مفتي است. اوني که بما … بود، آره درست حدس زديد، همون کلاغه بود!

    11
    2
  2. جهت ياداوري مفتي اعظم ممدجوادلاريجاني: حكم ملاقات بابروان انگيسي؟ حكم تصرف دوستانه (شما بخوانيد عدواني) ؟ جواب عرفی نه شرعی پذيرفته ميشود

    9
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا