خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اخبار و تحلیل تازه جنگ اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز جمعه پس از متهم کردن اوکراین به هدف قرار دادن شهرهای مرزی روسیه هشدار داد که در پاسخ به حملات به خاک روسیه، حملات به کی‌یف، پایتخت اوکراین را تشدید خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این وزارتخانه در به روز رسانی بیانیه روزانه خود گفت: “تعداد و ابعاد حملات موشکی علیه اهداف در شهر کی‌یف در پاسخ به هرگونه حمله تروریستی یا خرابکاری که توسط رژیم کیف در خاک روسیه انجام شود، افزایش خواهد یافت.

این وزارتخانه افزود که نیروهای روسی اواخر روز پنجشنبه با استفاده از موشک های دوربرد مستقر در دریای مدل کالیبر به یک کارخانه “نظامی” در خارج شهر کی یف حمله کردند.

در این بیانیه تصریح شد:”در نتیجه حمله به کارخانه ماشین سازی ژولیانسکی ویزار، کارگاه های تولید و تعمیر سیستم های موشکی ضد هوایی دوربرد و میان برد و همچنین موشک های ضد کشتی منهدم شدند. “

این وزارتخانه همچنین گفت که سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه یک هلیکوپتر اوکراینی مدل Mi-۸ را در نزدیکی چرنیگوف که “در ۱۴ آوریل به غیرنظامیان در منطقه کلیمووو در حوزه بریانسک” حمله کرد، سرنگون کرد.

ژنرال ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: نیروهای روسیه در جریان عملیات ویژه اوکراین ۴۵۶ پهپاد و ۲۲۱۳ تانک را منهدم کردند.

روس‌ها اعلام کردند که ۱۳ تأسیسات نظامی را در مناطق مختلف در طول شب گذشته علاوه بر هدف گرفتن یک هلیکوپتر Mi-۸ اوکراینی هدف حمله قرار داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اظهار کرد: گروهی از نیروهای روسی و واحدهای شبه نظامی خلق جمهوری دونتسک کارخانه آهن و فولاد ایلیچ را به طور کامل از دست ملی گرایان اوکراینی آزاد کردند.

پس از آن که اوکراین گفت به کشتی مهم مسکوای نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه حمله کرده، انفجارهایی قوی امروز جمعه در کی یف شنیده و درگیری در شرق اوکراین تشدید شد.

به نظر می رسد که این انفجارها یکی از مهم ترین حملات در منطقه پایتخت اوکراین از زمان عقب نشینی نیروهای روسی از این منطقه در اوایل ماه جاری میلادی با هدف تدارک برای نبرد در جنوب و شرق اوکراین را رقم زده اند.

اوکراین گفته است که رزمناو موشکی مسکوا را با موشک ضد کشتی نپتون هدف گرفته است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این کشتی متعلق به دوران شوروی روز پنجشنبه هنگام یدک‌کش شدن به بندر به دنبال به آتش‌سوزی و انفجار گرفتار شد.

این وزارتخانه بدون اعلام این که این کشتی جنگی هدف حمله واقع شده، گفت که بیش از ۵۰۰ خدمه آن تخلیه شدند.

انفجار در این کشتی جنگی در حالی رخ می دهد که نیروی دریایی روسیه به بمباران شهرهای اوکراین در دریای سیاه با گذشته نزدیک بیش از ۵۰ روز از حمله اش به این کشور برای ریشه کن کردن آنچه که ملی گرایان راست افراطی خوانده ادامه می دهد.

سازمان ملل می گوید نزدیک به پنج میلیون نفر در اثر این جنگ آواره شده اند

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام داشت: نزدیک به پنح میلیون اوکراینی در عرض ۵۰ روز جنگ از کشورشان گریخته اند. بر اساس این گزارش همچنین بیش از ۷.۱ میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده اند.


یورو نیوز فارسی نوشت: استفاده جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا از واژه «نسل‌کشی» علیه ارتش روسیه به دلیل آنچه در جنگ اوکراین روی داده، طی روزهای گذشته بحث‌های زیادی را برانگیخت.

نسل‌کشی به عملیات هدفمند برای قتل‌عام گروهی خاص گفته می‌شود. استفاده از این واژه برای توصیف کشتار در یکی از کشورهای جهان می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد. توصیف وقایع روی داده در جنگ اوکراین به عنوان «نسل‌کشی» نه تنها می‌تواند فشارها را برای واکنش به این رویدادها افزایش دهد بلکه حتی می‌تواند کشورها را ملزم به تعقیب و محاکمه عاملان و آمران کند.

نسل کشی یکی از معدود جرائمی است که تعقیب و مجازات عاملان آن الزام بین المللی دارد، به این معنی که اگر چنین جنایتی در هر جای دنیا اتفاق بیفتد، تمام کشورها موظفند که عاملان آن را تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی یک قاعده آمره بین المللی است و جنبه عرفی دارد. با این وجود مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم معاهده‌ای درباره «نسل‌کشی» به تصویب رساند که در نهایت به امضای آمریکا و بیش از ۱۵۰ کشور جهان رسید.

هدف از تصویب این معاهده جلوگیری از تکرار «نسل‌کشی» در سطح جهان بود. طراحان این معاهده تلاش کردند که کشورهای جهان دیگر تنها به محکومیت رویدادهایی که «نسل‌کشی» محسوب می‌شوند اکتفا نکنند و در عمل تعقیب قضایی عاملان «نسل‌کشی» امکان‌پذیر شود.

اجازه خواهیم داد که وکلای بین‌المللی تعیین کنند که چنین چیزی [نسل‌کشی] محسوب می‌شود یا نه اما من به نظرم کاملا اینگونه می‌رسد.
جو بایدن

موضع دیگر رهبران غربی چیست؟
رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سخنان روز سه‌شنبه خود همتای روسی خود را متهم کرد که تلاش می‌کند «حتی تصور اوکراینی بودن را نیز نابود کند.»

دیگر رهبران جهان به استثنای جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا تاکنون حاضر نشده‌اند مانند جو بایدن از عبارت «نسل‌کشی» استفاده کنند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که عملکرد روسیه در اوکراین «به نظر نمی‌رسد با نسل‌کشی فاصله داشته باشد». با این حال لندن به طور رسمی از عبارت «نسل‌کشی» برای توصیف رویدادهای اوکراین استفاده نکرده است.

دولت بریتانیا مانند امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرده است که تنها دادگاه می‌تواند تعیین کند آنچه روی داده است «نسل‌کشی» محسوب می‌شود یا خیر. این در حالی است که جو بایدن گفته است که شخصا به این نتیجه رسیده است که آنچه در اوکراین روی می‌دهد «نسل‌کشی» است اما این روایت رسمی واشنگتن از حوادث نیست.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده اظهار داشت: «اجازه خواهیم داد که وکلای بین‌المللی تعیین کنند که چنین چیزی [نسل‌کشی] محسوب می‌شود یا نه اما من به نظرم کاملا اینگونه می‌رسد.»

سازمان همکاری اروپا: به شواهدی از جنایت جنگی روسیه در اوکراین دست یافته‌ایم
مصداق‌های نسل‌کشی چیست؟


در «کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی» چنین جنایتی به تلاش برای نابودی بخشی یا کل یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی اطلاق شده است. کشتار دسته‌جمعی، عقیم‌سازی اجباری، اذیت و آزارهایی که منجر به آسیب جدی و رنج روانی می‌شود و جدا کردن کودکان از والدین از جمله مصداق‌های «نسل‌کشی» است.

ارتش روسیه به طور گسترده به نقض حقوق غیرنظامیان اوکراینی از جمله کشتار دسته‌جمعی متهم شده است. بوهدان ویتویتسکی، دادستان فدرال سابق آمریکا و مشاور ویژه پیشین دادستانی کل اوکراین بر این باور است که موضوع اصلی در «نسل‌کشی» نیت است. وی در همین راستا بر لزوم تمرکز بر روی سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تاکید می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه بارها وجود کشوری مستقل به نام اوکراین یا ملتی مستقل به نام ملت اوکراین را زیر سوال برده است. ولادیمیر پوتین در همین راستا به دوره‌ای اشاره می‌کند که اوکراین بخشی از امپراتوری روسیه یا اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

او سال گذشته در مقاله‌ای تحت عنوان «در باب اتحاد تاریخی روس‌ها و اوکراینی‌ها» نوشته بود که مرز کنونی بین روسیه و اوکراین «مصیبت و تراژدی مشترک» است. رئیس‌جمهوری روسیه مانند رسانه‌های کشورش رهبران اوکراین را «نازی» و «معتاد» می‌خواند.

ولادیمیر پوتین عملیات نظامی کشورش در اوکراین را نیز «پاک‌سازی نازی‌ها» می‌داند.

آیا نسل‌کشی منحصر به کشتار دسته‌جمعی است؟
گیسو نیا، وکیل مدافع حقوق بشر که سابقه کار بر روی پرونده‌های جنایت جنگی در دیوان کیفری بین المللی را دارد درباره ادعای وقوع «نسل‌کشی» در اوکراین به دو گزارش اشاره می‌کند. یکی از این گزارش‌ها درباره انتقال هزاران کودک اوکراینی به روسیه است. گزارش دیگر نیز مربوط به ادعای دولت اوکراین می‌شود که گفته است سربازان روسیه در بوچا ۲۵ زن و دختر اسیر را تهدید به «چنان تجاوزی کرده بودند که دیگر نتوانند هرگز کودکی اوکراینی به دنیا بیاورند.»

به گفته این وکیل مدافع حقوق بشر تصور عمومی درباره «نسل‌کشی» این است که باید کشتار دسته‌جمعی روی داده باشد اما «نسل‌کشی» لزوما با چنین کشتاری همراه نیست.


یک روز پس از آن‌که فنلاند و سوئد از برداشتن گام‌های مهم در مسیر پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو خبر دادند، دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، تهدید کرد که در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، روسیه استقرار تسلیحات هسته‌ای در منطقه بالتیک را بررسی خواهد کرد.

آقای مدودف که نایب رئیس شورای امنیت روسیه است، روز پنجشنبه ۲۵ فروردین گفت: در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به این ائتلاف نظامی، روسیه باید توان نظامی خود را در دریای بالتیک از همه جهات تقویت کند.

او افزود که مسکو در همین راستا، سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت خود را در قلمرو کالینینگراد (بین لیتوانی و لهستان) در قلب اروپا مستقر خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سابق روسیه همچنین به صراحت تهدید کرد که در صورت گسترش ناتو، دیگر نمی‌توان از بالتیک «عاری از سلاح هسته‌ای» سخن گفت و «توازن باید برقرار شود».

آقای مدودف افزود اگر سوئد و فنلاند منطقی عمل نکنند، مجبور خواهند بود با سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های مافوق صوت که به مرزهای آن‌ها نزدیک شده است، زندگی کنند.

همزمان با این اظهارات، معاون وزیر خارجه روسیه نیز تهدید کرد که مسکو در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، اقدامات امنیتی اتخاذ خواهد کرد.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه تاکید کرد که پیوستن سوئد و فنلاند به «نامطلوب‌ترین پیامدها» منجر خواهد شد.

روسیه دارای بزرگ‌ترین زرادخانه کلاهک‌های هسته‌ای جهان است و همراه با چین و آمریکا، از پیشگامان دنیا در حوزه فناوری موشک‌های مافوق صوت به شمار می‌رود.

مقام‌های لیتوانی با این حال می‌گویند که تهدیدهای روسیه موضوع تازه‌ای نیست و مسکو مدت‌ها پیش از تهاجم به اوکراین، در کالینینگراد تسلیحات هسته‌ای مستقر کرده بود.

فنلاند هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و بنابر اعلام سانا مارین، نخست‌وزیر این کشور، قرار است ظرف چند هفته آینده در مورد عضویت در ناتو تصمیم‌گیری کند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه بریتانیا در پاسخ به اظهارات تکراری مقام‌های روسیه در مورد گسترش احتمالی ناتو تاکید کرد که «سوئد و فنلاند آزاد هستند تا بدون مداخله در مورد آینده خود تصمیم بگیرند».

لیز تراس در توئیتی تصریح کرد سوئد و فنلاند «هر تصمیمی که بگیرند، بریتانیا از آن پشتیبانی خواهد کرد».

پوتین خطاب به اروپا: نمی‌توانید واردات گاز روسیه را کامل کنار بگذارید

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه گفت که اروپایی‌ها قادر نخواهند بود واردات گاز روسیه را به یک‌باره و به طور کامل قطع کنند، اما مسکو در حال چرخش به شرق (آسیا) است.

او افزود که روسیه برای افزایش عرضه انرژی در آسیا، نیازمند احداث زیرساخت‌های جدید خواهد بود.

پوتین در جلسه هیئت دولت روسیه گفت: «حیرت‌آور است که این به اصطلاح شرکا از کشورهای غیردوست خود اذعان می‌کنند که قادر نخواهند بود بدون منابع انرژی روسیه، برای مثال از جمله گاز طبیعی، سر کنند».‌

پوتین افزود که «در حال حاضر، هیچ جایگزین منطقی (برای گاز) در اروپا وجود ندارد».

روسیه که حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی نفت را در اختیار دارد، طی این مدت روابط نزدیک‌تری با آسیا و چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان، برقرار کرده و در تلاش است تا از بازار عرضه خود در اروپا فاصله بگیرد.

تحریم‌های غرب علیه مسکو که در پاسخ به تهاجم نظامی به اوکراین اعمال شده، صادرات انرژی روسیه را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که اروپا با تکرار ادعای قطع واردات انرژی از روسیه، به افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی بازار دامن می‌زند.

اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو، چهل درصد از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول: جنگ اوکراین و تورم، اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند

در حالی‌ که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وارد پنجاهمین روز خود شده است، رئیس صندوق بین‌المللی پول تورم بالا را «خطری آشکار و حاضر» برای اقتصاد جهانی خواند و گفت زیر سایه جنگ در اوکراین، چشم‌انداز اقتصادی در بیشتر کشورهای دنیا رو به تضعیف گذاشته است.

کریستالینا جورجیوا روز پنجشنبه گفت که در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، رتبه اقتصادی ۱۴۳ کشور سقوط کرده است، اگرچه بیشتر این کشورها به رشد خود ادامه خواهند داد.

جنگ در اوکراین، تجارت جهانی انرژی و غلات را مختل کرده است و تهدیدی جدی برای تامین مواد غذایی در آفریقا و خاورمیانه به شمار می‌رود.

شهردار ماریوپل ادعای روسیه مبنی‌بر تصرف این شهر بندری را رد کرد

در حالی‌که وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه مدعی شده بود شهر بندری ماریوپل در جنوب اوکراین به طور کامل به تصرف ارتش روسیه درآمده است،‌ شهردار ماریوپل در مصاحبه با یک شبکه آلمانی گفت که ماریوپل سقوط نکرده است و همچنان یکی از شهرهای اوکراین خواهد بود.

وادیم بویچنکو، همچنین تسلیم شدن بیش از یک هزار عضو نیروی نظامی اوکراین را «خبر جعلی» خواند.

برآوردها حاکی است که از زمان تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه (بامداد پنجم اسفند) تا کنون ده‌ها هزار غیرنظامی در شهر بندری ماریوپل کشته شده‌اند و ساکنان شهر با کمبود شدید آب، غذا و برق روبه‌رو هستند.

اوکراین نیروهای روسی را به نقض توافق آتش‌بس موقت متهم می‌کند و می‌گوید ارتش روسیه مانع عبور غیرنظامیان از گذرگاه‌های امن می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، خبرگزاری آلمان، آسوشیتدپرس و توئیتر

العربیه فارسی نوشت:

بدترین سناریوی جنگ روسیه و اوکراین؛ ورود ناتو و احتمال رویارویی اتمی
شکست روسیه در اوکراین ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به استفاده از بمب اتمی تاکتیکی با قدرت تخریب کم وادار کند

دبی – العربیه فارسی

پس از اشاره روسیه به احتمال بکارگیری تسلیحات هسته‌ای در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، آمریکا نسبت به آغاز جنگ اتمی هشدار داد.

ویلیام برنز، رئیس سازمان «سیا» تاکید کرد که در دکترین نظامی روسیه اصلی به نام «افزایش تنش برای کاهش تنش‌ها» وجود دارد که بر اساس آن وقتی رویاروی کلاسیک با غرب به بن‌بست برسد، روسیه می‌تواند با پیش‌دستی از تسلیحات هسته‌ای با قدرت تخریبی کم استفاده کند.

هم‌اکنون جنگ اوکراین به یک رویارویی میان روسیه و غرب تبدیل شده و مسکو به مرور در حال از دست دادن امید خود برای پیروزی در این جنگ است. اما آیا روسیه برای شکست بن‌بست جنگ اقدام به استفاده از بمب اتم می‌کند، اقدامی که واشینگتن به‌شدت نسبت به آن هشدار داده است.

نگرانی از جنگ اتمی
رئیس سازمان سیا احتمال چنین جنگی را بعید ندانسته و تاکید کرده که «شکست روسیه در اوکراین ممکن است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور را به استفاده از بمب اتم تاکتیکی با قدرت تخریب کم وادار کند.»

برنز خاطرنشان کرد که «با توجه به عدم تحقق اهداف و برنامه‌های نظامی روسیه در اوکراین ممکن است پوتین و دیگر رهبران و فرماندهان روس برای عبور از چنین شرایطی به استفاده از تسلیحات تاکتیکی اتمی روی آورند و ما باید چنین تهدیدی را جدی گرفته و آماده مقابله با آن باشیم.»

او اظهار داشت که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا نگران چنین شرایطی هستند و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هم شدیدا نگران آغاز جنگ جهانی سوم و احتمال رویارویی اتمی است.

برافراشتن پرچم اوکراین کنار نشان ناتو و پرچم اتحادیه اروپا

ورود ناتو به جنگ
برنز درباره واکنش احتمالی غرب در صورت وقوع چنین سناریویی گفت، «به احتمال زیاد ناتو برای حمایت و دفاع از اوکراین وارد جنگ خواهد شد.»

روسیه از آغاز تهاجم نظامی گسترده به اوکراین در 24 فوریه گذشته نیروی اتمی خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده است. با این حال ایالات متحده در آن هنگام نگرانی چندانی از این اقدام نداشت و احتمال بکارگیری تسلیحات اتمی را بعید دانسته بود.

اما پس از تهدید روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات اتمی در منطقه بالتیک در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان ناتو، نگرانی‌ها از احتمال جنگ و رویارویی اتمی افزایش یافت.

روسیه دارای تسلیحات اتمی تاکتیکی فراوانی بوده که قدرت تخریب آنها کمتر از بمب اتم بکار رفته در جنگ جهانی دوم علیه هیروشیما در ژاپن است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا