خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اخبار بدی به گوش می‌رسد | محمد فاضلی

«محمد فاضلی» در یادداشتی تلگرامی با عنوان «اخبار بدی به گوش می‌رسد» نوشت:

✅یکی از اصولی که اصلاح‌طلبی بر آن بنا می‌شود، شفافیت است. اصلاح‌طلبان در تعیین فهرست امید برای انتخابات مجلس در سال 1394 دست‌بسته بودند زیرا شورای نگهبان بسیاری از نامزدهای ایشان را رد صلاحیت کرده و چاره‌ای نداشتند جز این‌که فهرستی از ناشناخته‌ها را به مردم معرفی کنند. انتخابات شورای شهر تهران در سال 1396 اما به کلی متفاوت بود. شورای تعیین فهرست نامزدها انتخاب‌های متعدد داشت و می‌توانست در نهایت شفافیت برای مردم توضیح دهد که هر کدام از کاندیداها را به چه علت در فهرست گنجانده است. این کار و شفافیت اصلاح‌طلبانه عملی نشد.

✅پنهانکاری و قانع نکردن جمعیت رأی‌دهنده گویی به ذائقه برخی خوش آمده است و امر کماکان دائر بر فقدان شفافیت است. اخبار بدی از گوشه و کنار درباره فشار برای انتخاب افراد مختلف به گوش می‌رسد. سخن بر سر امضای تعهدها و قول و قرارها برای حمایت از شهردار شدن فلان آقا و چیزهایی از این قبیل است. خلاصه فعلاً شفافیتی در کار نیست.

✅یک پیشنهاد آن است که شورای جدید برای انتخاب شهردار «درخواست عمومی» بدهد یا به سبک ممالک مترقی، معیارهایی را برای شهردار اعلام نماید و از همه کسانی که خود را دارای این معیارها می‌دانند دعوت کند که برای استخدام در پست شهردار تهران درخواست کنند. این رویه برای کسب بسیاری از مزایا و سمت‌ها، از بورس تحصیلی گرفته تا یک شغل در جهان متداول است.

✅اعضای شورای شهر می‌توانند فهرست درخواست‌کنندگان برای کسب سمت شهردار تهران را به مردم اعلام کنند، مدارک ارائه‌شده از سوی آن‌ها را منتشر کنند، و نهایتاً معیارهای انتخاب خود را با مردم بیان کنند و از میان درخواست‌کنندگان به فهرست کوتاه‌تری از افراد برسند. این بار معیارهای سختگیرانه‌تری را اعمال کنند و برنامه متقاضیان سمت شهردار تهران برای اداره شهر را منتشر کنند. سازمان‌های بین‌المللی از همین رویه برای انتخاب متقاضیان مشاغل مهم استفاده می‌کنند. این رویه می‌تواند شفافیت را به مردم نشان دهد.

✅خبرهای بدی که این روزها درباره لابی‌ها، تعهدها، امضاها و سایر ارتباطات سالم و ناسالم به گوش می‌رسد، برای حیثیت اصلاح‌طلبی مناسب نیستند. شفافیت در انتخاب شهردار می‌تواند نشان‌دهنده درس آموختن اصلاح‌طلبان و عذرخواهی ایشان بابت همه فقدان شفافیت‌های گذشته – از شورای اول تا به امروز – باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا