خرید تور تابستان ایران بوم گردی

محمود حجتی از کابینه جدا می‌شود؟

با تقویت احتمال جدا شدن «محمود حجتی» از وزارت جهاد کشاورزی در کابینه‌ی دوم حسن روحانی، چند گزینه بیشترین شانس را برای جایگزینی احتمالی دارند: عیسی کلانتری، عباس کشاورز، بهزاد قره‌یاضی، نیر اعظم خوش‌خلق‌سیما و مهدی بخشنده.

به گزارش انصاف نیوز، با گذشت حدود دو هفته از انتخابات پرشور ریاست جمهوری و فروکش کردن بحث‌ها و منازعات و حواشی ریز و درشت مربوط به آن، موضوع ترکیب هیات دولت دوازدهم رفته رفته در کانون توجهات قرار می‌گیرد. دکتر روحانی در جریان کارزار انتخاباتی خود برنامه‌های مختلفی را وعده داده که قطعا همکاران او در هیات دولت می‌توانند بیشترین سهم را در تحقق یا محقق نشدن این وعده‌ها داشته باشند لذا ترکیب کابینه‌ی دوازدهم با حساسیتی ویژه مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ها است.

دولت یازدهم با توجه به تحریم‌های خارجی و نابسامانی‌های بر جای مانده از دولت قبل شرایط دشوار و نفسگیری را پشت سر گذاشته و مطمئنا روحانی و دولتمردانش تا 1400 هم روزهای چندان آسانتری نخواهند داشت. قابل پیش بینی است که بخشی از کابینه‌ی نه چندان جوان روحانی ترجیح بدهند ادامه‌ی راه را به نیروهای جوان‌تر و تازه نفس بسپرند.

مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از جمله وزرایی است که اعلام کرده ترجیح می‌دهد در دولت دوم دکتر روحانی در جایگاه وزیر ایفای نقش نکند و اگر اصرار او بر این تصمیم، روحانی را هم مجاب کند باید منتظر تغییراتی در راس وزارتخانه‌ی جهاد کشاورزی باشیم.

از هم اکنون گمانه‌زنی‌هایی در باره‌ی گزینه‌های احتمالی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم در حال انجام است که جدی‌ترین آنها دکتر عیسی کلانتری، مهندس عباس کشاورز، دکتر بهزاد قره‌یاضی، دکتر نیر اعظم خوش‌خلق‌سیما و دکتر بخشنده هستند. مقبول‌ترین گزینه شاید دکتر کلانتری چهره جسور و شناخته شده جریان اصلاحات باشد. وی دانش آموخته‌ی دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا است.

با سابقه‌ی دو دوره وزارت کشاورزی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و سال‌ها دبیرکلی بزرگترین تشکل کشاورزی کشور آن قدر تجربه و آزمون و خطا داشته که به عنوان گزینه‌‎ای مناسب برای وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه است اما جایگاهی که به عنوان دبیرکل خانه کشاورز نسبت به کشاورزان دارد و برخی موانع احتمالی پذیرفتن این مسوولیت از طرف او را کم رنگ می‌کند.

گزینه‌ی دیگر دکتر خوش‌خلق‌سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است. با توجه به وعده‌ی دکتر روحانی مبنی بر انتخاب وزرای زن در دولت دوازدهم به نظر می‌رسد در صورت عدم پذیرش وزارت از سوی کلانتری، خوش خلق سیما با پشتوانه‌ی زنان اصلاح طلب، گزینه‌ای جدی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی باشد. در صورت انتخاب وی به نظر نمی‌رسد سیستم مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی چندان تفاوتی با تیم مدیریتی حجتی و کلانتری داشته باشد و احتمالا استفاده از کارشناسان بخش تحقیقات در مدیریت در دوره‌ی وزارت احتمالی او پررنگ‌تر خواهد شد.

گزینه دیگر دکتر بهزاد قره یاضی از اصلاح طلبان صریح اللهجه و منتقد سیاست‌های بخش کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم است که سابقه‌ی معاونت وزیر اسبق جهاد کشاورزی و هشت سال همکاری نزدیک با روحانی و نوبخت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و همچنین جایگاه و مقبولیت در جامعه‌ی علمی و تجربه‌ی مسوولیت فعلی در سازمان مدیریت او را به عنوان دیگر گزینه‌ی جدی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوم روحانی مطرح کرده است. گزینه‌ای که در صورت راهیابی به کابینه در میانگین سنی جوان هیات دولت قرار می‌گیرد که همراستا با یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی روحانی مبنی بر جوان‌تر شدن دولت در کابینه‌ی دوم اوست.

دکتر مهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که با تجربه‌ی سال‌ها معاونت وزارت جهاد کشاورزی با زیر و بم مسائل این حوزه کاملا آشناست و مهندس عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که تجربه و دانش و تسلط بالایی بر مباحث کشاورزی، آب و تحقیقات دارد از دیگر گزینه‌های مطرح برای وزارت جهاد کشاورزی هستند. کشاورز با توجه به ارتباط گسترده و نزدیک با خانه‌ی کشاورز و اتاق بازرگانی و بدنه‌ی تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی شاید بهترین گزینه‌ی بعد از حجتی باشد و تنها عاملی که ممکن است روحانی را در معرفی کشاورز دچار تردید کند سن بالای وی است که با نیت جوانگرایی در دولت دوازدهم در تضاد است.

به نظر می‌رسد دست روحانی برای انتخاب نیروهای شایسته و مجرب برای وزارت جهاد کشاورزی کاملا باز است و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در نظام مدیریتی این وزارتخانه وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دكتر قره ياضي شخصيتي شناخته شده، فهيم و اخلاق مدار است كه از لحاظ علمي هم جزء رتبه هاي بالاي رشته خود محسوب ميشود. حضور اودر اين پست با توجه به سوابق مديريتي و نسبت شفاف او با گفتمان اصلاحات واعتدال، خيلي مناسب است و منجر به جنب و جوش علمي بيشتر هم در بدنه كشاورزي كشور خواهد شد

    5
    5
  2. حالا روى اين دو تا گزينه هم فكر كنند دكتر، مطمئناً ضرر نداره يكى : دكتر محمدجواد لاريجانى كه بجز علوم سياسى و مذاكرات خارجى در كشاورزى و دامدارى هم داراى تخصص و صاحب سبك اند ! يكى ديگه هم : حاج حميد رسائى خودمون كه در هواى آلوده پايتخت كشت و كار موفقى روى پشت بام منزلشون داشتند ! با تشكر فراوان

  3. محمود حجتی یک وزیر بسیار بسیار قویست. در حوزه مکانیزه کردن آبیاری بخصوص بسیارموثر بوده. حجتی، زنگنه وظریف بهترین وزرای این کابینه هستند وبه هر شکل باید حفظ شوند.

    4
    3
  4. شما اصلا می دونید چی دارید می گید؟ این خبر واقعا به نظر شما کارشناسی است یا سفارشی؟ اعظم خوش خلق سیما در حد یک رئیس اداره هم نمی تونه ظاهر بشه(قصد توهین ندارم و بر اساس وزن کارشناسی و عملکردی افراد دارم صحبت می کنم). اون وقت شما باور می کنید که ایشون می تونه نامزد وزارت باشه؟؟؟

  5. خاننم دکتر خوش خللق سیما موقعی که شما به سیب زمینی میگفتی دیب دمینی کارشناس کشاوررزی بود (۲۵ سال قبل). شجاع ترین زن اصلاح طلبی است ککهه با سربلندی پشت سر رهبری، خاتمی، روحانی و حجتی ایستاده است. او خودش اادعایی ندارد که شما اینگونه برآشفته شدید.. بالاخرخ این زنان باید جایگاهی در بین وزرا داشته باشند یا نه؟ آیا بهتر از خوش خلق نام زن دیگری را می توانید در کشاورزی یا محیط زیست بر زبان بیاورید؟؟؟ چرا سرمایه های خودمان را اینگونه تخریب می کنیم. گزینه های خوش خلق به ترتیب حجتی، کلانتری، بخشنده، قره یاضی، زند و کشاورز هستند. اما من او را شایسته وزارت می ددانم.

  6. با سلام جناب اقای مهندس فریدونی هم از کاندیداهای قدر هستن که حتی شنیده شده خود اقای مهندس خجتی ونمایندگان مجلس روی ایشان تفاهم دارن …نمی دانم شما چرا ذکر نکردید.لطفا به سایت تدبیر24 مراجعه نمایید.سایت اطلاع رسانی ونزدیک به دولت است..ایشان در صورت رفتن اقای مهندس حجتی دوست داشتنی به شهرداری از طرف اقای روحانی انتخاب خواهد شد واگر اقای مهندس بماند که پا درکاب محبوب دلهای کشاورزی اقای حجتی خواهد بود.این حبر دقیق است..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا