خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ولایت «مطلقه» فقیه و‌ مالیات آستان قدس رضوی

«رضا دانشمندی» در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت: در ایام تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پرداخت و یا عدم پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی تبدیل به موضوعی اختلافی در قابت‌ها شد. سویِ موافق معافیت مالیاتی، بر «وقف» و «نذر» بودن اموال آستان قدس رضوی تأکید می‌کرد و طرفِ مخالف، بر تبعیض‌آمیزبودن معافیت مالیاتی در رقابت اقتصادی پافشاری می‌کرد (و استدلال‌های دیگری که مجال پرداختن به آن‌ها نیست).

اگرچه بر سر معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی در زمان حیات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی اختلافی نبود، اما این ماجرا یادآور اختلافاتی است که در نخستین دهۀ حاکمیت جمهوری اسلامی، به انضمام قید «اطلاق» به ولایت فقیه انجامید – که در قانون اساسىِ اول نبود.

معنای قید «مطلقه» هم به تعبیر رهبر انقلاب «انعطاف‌پذیری» است: «انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می‌تواند در آن‌جائی که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند». (دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری / هفدهم شهرویورماه 1390)

تصمیم‌سازی‌های‌ امام خمینی (ره) در مواجهه با چالش‌هایی مانند تدوین «قانون کار»، نمونه‌ای از بروز و ظهور انعطاف یا «اطلاق» ولایت فقیه در نخستین دهۀ انقلاب اسلامی بود. بعدها، آیت‌الله خامنه‌ای – به عنوان عضو شورای بازنگری قانون اساسی- از چنین چالش‌هایی به عنوان «گره‌های کور» نظام یاد کردند که «ولایت مطلقۀ امر» آن‌ها را باز کرد. (مشروح مذاکرات شورای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی)

در گفتمان فقهی بنیادنگذار فقید انقلاب اسلامی «حکومت»، «یکى از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج». به تعبیر ایشان «اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏‌معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏‌کنم به پیامدهاى آن، که هیچ‌کس نمى‌تواند ملتزم به آنها باشد: مثلًا خیابان‌کِشی‌ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست». (شانزدهم دی‌ماه 1366)

تاکنون بنا بر نظر امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب، آستان قدس رضوی معاف از پرداخت مالیات بوده است. با این اوصاف اگر روزی به هر دلیل و مصلحتی مانند «اجرای عدالت مالیاتی»، «رفع تبعیض‌های مالیاتی»، «اعتمادآفرینی در جامعه و تعامل و ارتباط مؤثر با مؤدیان مالیاتی»، «توسعۀ فرهنگ مالیاتی»، تحقق «عدالت مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی» و «ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد» بنابر آن باشد که نهاد و مؤسسه‌ای که به حکم اولیه شرع معاف از پرداخت مالیات است، مالیات بپردازد، آیا دست حکومت اسلامی بسته است؟ با تبیین امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب از ولایت «مطلقۀ» فقیه، پاسخ منفی است.

سخن آخر اینکه، آنچه اهمیت بسیار دارد دوری از تناقض و پرهیز از ایجاد دوگانگی در اذهان است. در نتیجه، شایسته نیست در مرافعه‌های سیاسی و منازعات انتخاباتی چنان بیان شود که نظام اسلامی در گشودن «گره‌های کور» ناتوان است، بلکه اگر مصلحت و شرایط «زمان» و «مکان» اقتضا کند، بنابر «اطلاق» ولایت فقیه، گره‌گشایی میسر و ممکن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انعطاف پذيرى يا ناپذيرى حكومت، موضوعى نيست كه در فقه يا حقوق اسلامى به آن برداخته شده باشد. چنين تعابير زيبا و دلنشينى كه از ناحيه مقام عظماى رهبرى بيان گرديده قبل از هر چيز حاكى از ذوق ادبى و قدرت سخنورى ايشان و در يك كلمه ناظر بر بعد كارآمدى ولايت فقيه است. والا در فقه منظور از ولايت مطلقه فقيه عبارت است از اينكه : همه اختياراتى كه رسول اكرم (ص) و حضرات معصومين در حكومت از آن برخوردار بوده اند در زمان غيبت براى فقيه جامع الشرائط هم ثابت است.

  2. مرگ خوبه ولی برای همسایه… همین جناب رییسی در مناظره ها چقدر به جلوگیری از فرار مالیاتی یقه سفیدها اشاره میكرد، خوب بسم الله پولی رو كه بقول خودتان بصورت خودجوش و خودسرانه بین فقرا تقسیم میكنید به خزانه واریز كنید تا مثلا بوسیله كمیته امداد یا بهزیستی توزیع بشه.
    رییس جمهور نشدی اقای رییسی ولی در همین مسند و منصبی كه هستی كمی به وعده های قانونمدارانه و تغییر كه گفتی عمل كن

    12
    2
    1. خب حالا دولت محترم یخورده از وام هایی ک از آستان قدس گرفته رو پس بده تا بعد….هی مالیات مالیات میکنید خوبه بدونید دولت ب آستان قدس بدهکاره

  3. بیش از بیست میلیون نفر توریست مذهبی چند شب اقامتی از ایران ودیگر کشورها سالانه به مشهد مشرف می شوند که مساوی با توریستهای کشور ترکیه است اولا چطور باز در مشهد وخراسان رضوی بیکار اینهمه هست مگر این در آمدها به کجا می رود دوم در آمد استان قدس باید به تناسب استانهایی که زوار می روند تخمیننا جهت رفع محرومیت در آن استانها اختصاص داده شود این باعدالت اسلامی نزدیکتر نیست

  4. بخش اعظم درامدهای استان قدس از محل کارهای اقتصادی تامین میشود که عدالت مالیاتی حکم میکند مالیات ان پرداخت شود همین طور در مورد سایر بقاع متبرکه
    معافیتهای مالیاتی فقط شامل نذورات میشود البته زمینه ساز افزایش این نذورات دولت است که با ایجاد زیرساختهای مناسب شرایط حضور حداکثری را برای زوار گرامی فراهم مینماید که خدمت بزرگی به استان قدس رضوی محسوب میشود وهرسال با بهبود شرایط تردد زائرین بیشتری مشرف میشوند

  5. دانشمند خوشکل !! اومدی یه چیزی بگی اما …!
    بهتره به چیزهایی که گفتی و مطمئن ام خیلی هم براش وقت گذاشتی و فکر کردی یه کم «باور» داشتی!
    آخه مطالب این شکلی رو همه نمیخونن! و اونهایی که می خونن می دونن حرف از چیه! و این رو میشه از کامنت هایی که برا مطلب تون گذاشتن بگیرید.
    ولایت مطلقه فقیه که این همه سعی کردی یه جورایی توی مطلب تون جا بدید بنا به »دل خواهی« من و شما اگه خواسته باشه کار بکنه دیگه ولایت هم نمیشه گفت! بماند از اینکه مطلقه هم بگیم.
    بهتره چشم هامون رو بازتر کنیم و بپذیریم ولایت حکیمانه ولی امر مسلمین رو و در عمل تابع باشیم.
    البته نیاز به جار زدن نبود که چقدر ولایت فقیه رو قبول دارید!!!!!!! دانششمند
    ببخشید

    1
    2
  6. اى ننگ بر اين اصلاح طلبى كه شما مبلغش هستيد. بى نوا اومده كلى صغرى و كبرى چيده بغل هم كه بگه اگر : روزى تشخيص ولى فقيه صد و هشتاد درجه با تشخيص قبليش تفاوت پيدا كرد هيچ كس حق نداره اعتراض كنه يا ملتزم نباشه ! زيرا ولايت فقيه مطلقه تشريف داره !! اى اُف بر اين فهم ناقص از قانون و عوام فريبى ! آيا شرافتاً خجالت نكشيديد وقت مخاطبهاتونو اين گونه تلف كنيد ؟ تا كى بازى با كلمات ؟ با اين تعابير دلبخواهى كه با انگيزه سياسى از مفاهيم حقوقى فراهم ميكنيد در واقع داريد خاك بر رخسار حقيقت مى پاشيد. حيف از اون همه وقتى كه حرامتون كردم، خوش باشيد با دنياى كوچك خودتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا