خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنی با سیدحسن درباره دانشگاه آزاد

«محمدامین قانعی راد» جامعه شناس در یادداشتی تلگرامی خطاب به سیدحسن خمینی، عضو هیات امنای دانشگاه آزاد در باره‌ی عزل رییس دانشگاه آزاد که نامه‌ی او را در پی داشت [لینک]، نوشت:

✳️ عزل جناب آقای میرزاده رییس (سابق) دانشگاه آزاد و متعاقب آن برکناری یاسر هاشمی رفسنجانی از ریاست دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد و سرانجام مداخله جنابعالی در اعتراض به شیوه برکناری رییس دانشگاه به این موضوع ابعاد جدیدی بخشیده است.

✳️اتهامات وارده به آقای میرزاده تا هنگام رسیدگی قانونی صرفاً جنبۀ اتهام وارده از سوی آقای ولایتی یا سایر اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد را دارد و بنابراین قابل استناد قانونی نیست.

✳️این بار هم مانند دفعات قبل یک اتهام فساد اداری دارد ابعاد سیاسی پیدا می کند و با پیوند خوردن با اسامی شخصیت های سیاسی به موضوعی سنجش ناپذیر تبدیل می شود.

✳️ افراد آلوده به فساد اغلب خود را پشت شخصیت های دینی مدعی انقلابیگری و ولایت مداری و دین ورزی و مهرورزی و اصول گرایی پنهان می کنند، اصلاح طلبان نه تنها باید به دیگران اجازه ندهند از این رویه ها استفاده کنند بلکه خودشان نیز باید به پناهگاه احتمالی برای عاملین فسادهای مالی و ادرای تبدیل نشوند.

✳️تا روزی که مقوله فساد موضوع مبارزه سیاسی دو گروه متعارض باشد و به عبارت دیگر فساد به پدیده ای سیاسی تبدیل شود و آن را نتوان به طور بی طرفانه و بر مبنای معیارهای حقوقی و ادرای روشن تعریف کرد و سنجید، امکان کنترل فساد و مبارزه با آن وجود ندارد. تا وقتی نسبت به فساد رویکرد سیاسی وجود دارد، این امر روز به روز پدیده ای عادی تر،رایج تر و فراگیر تر می شود.

✳️در مورد قضیه عزل رییس دانشگاه آزاد دو موضوع جداگانه وجود دارد که باید به طور جدای از همدیگر بررسی و در خصوص آنها به طور متمایز رسیدگی شود:

موضوع اول اتهام فساد به آقای میرزاده و دخالت فرزند او در امور دانشگاه آزاد است. این اتهام باید جدای از ارتباط دادن قضیه با خط سیاسی و فکری مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی رسیدگی شود. اگر اتهام وارد بود باید فرد خطا کار خسارت وارده به دانشگاه را نیز جبران کند و از عزل او نیز باید استقبال کرد. اگر اتهام وارد نبود باید از آقای میرزاده اعادۀ حیثیت شود و اتهام زنندگان باید قانوناً پاسخگوی دلائل اتهام زنی خود باشند.

موضوع دوم مسالۀ قانونی بودن یا قانونی نبودن عزل رییس دانشگاه بر مبنای مقررات صوری هیات امنا دانشگاه است که آن هم به صورت جداگانه و بر مبنای مقررات رایج باید رسیدگی شود.

✳️ یک هیات قضایی و ادرای منتخب از سوی قوۀ قضائیه و رییس محترم جمهور می تواند در این دو مورد داوری کند. حضور منتخبین رییس جمهور در این داوری از آن جهت مفید است که شائبه‌های برخورد سیاسی قوۀ قضائیه با این موضوع را کاهش می دهد.

✳️نکته آخر این که اجازه ندهیم افراد متهم به فساد اداری در دو جبهه سیاسی اصول گرا یا اصلاح طلب با قرار دادن خود در پیله‌های حفاظتی سیاسی و پناه گرفتن در پشت شخصیت های سیاسی دارای محبوبیت یا قدرت، خود را از رسیدگی های قانونی و مجازات های احتمالی مصون دارند.

روایت ولایتی از وضع دانشگاه آزاد: نظر هاشمی برکناری میرزاده بود

پاسخ میرزاده به ولایتی: اسناد اتهامات را منتشر کن

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ولایتی نشان داد متوجه ماجراهای دانشگا ازاد نیست. روسای واحدهایی که به ایشان مشاوره می دهند و نظر انها را سند می داند مثل رئیس و هیات رئیسه کنونی واحد […] هستند که همه در دوره قبل مریدان جلیلی بودند در این دور هم روسای ستاد رئیسی.
    به فرض بر صحت فساد که البته باید به شدت رسیدگی شود، مستندات جناب ولایتی خود نمادهایی از فسادند.

    9
    2
  2. نظرهای بی اطلاع غیر حرفه ای و بعضا احمقانه برای تشکیل کمیته های صوری از قوه قضاییه و نمایندگان رییس قوه مجریه را در تخیل خودتان حفظ کنید و در این موارد به قانون تمکین کنید تا شايبه بی قانونی در مورد خودتان ایجاد نشود. به اساسنامه دانشگاه آزاد که طبق قانون نافذ است مراجعه کنید آن گاه خواهید فهمید بسیاری از اقدامات انجام گرفته از سوی هیات امنا از جمله عزل و … مطابق قانون صورت گرفته است. بیدار شوید!

  3. آقای نویسنده، سید حسن از وجاهت قانونی عزل رئیس دانشگاه حرف زده یعنی عدم وجاهت قانونی 3 رای از 10 رای (نه صحت یا سقم ادعاهای طرح شده)

    4
    1
  4. باسلام به همه دوستان
    به اعتقاد بنده ، در نظام اسلامی باید همه در برابر قانون مساوی باشند و از خودشان مایه بگذارند نه از بزرگان . بنده هم با نویسنده موافقم به هر حال اتهامی به آقای میرزاده وارد است وباید قوه قضائیه به آن رسیدگی کند و در مورد عزل هم طبق قانون ومقررات عمل شود . آقایان متوجه باشید برای چند صباح زندگی گذار دنیا آخرت تان را به باد فنا ندهید و بیش از این شرمنده امام و خون پاک شهدا نشوید .

    1
    3
    1. بدون موضع گیری درباره اصل و فرع قضیه، باید هم به نویسنده مقاله و هم به نویسنده این کامنت یادآور شویم که اتهام را از تریبون «وارد» نمیکنند که طرف هم از یک تریبون دیگه «خارج» بکنه؛ اتهام باید از طریق دادگاه صالح مطرح بشود. و گرنه همه باید کار و بارشان را رها کرده و مشغول دفاع در مقابل اتهاماتی بشوند که هر کس از تریبون در دسترس خود «وارد» میکند!

  5. پیشنهاد علمی خوبی است اما حیف که سیاسی نیست!! سیاست پدر همه رو درآورده! چند وقت دیگه باید جامعه شناس ها روی عامل سیاست و نقش آن در طلاق زوجین کار کنند!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا