خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عملکرد ضعیف فراکسیون امید در انتخابات هیات رییسه مجلس

«علی نظری» نماینده‌ی سابق مجلس و سردبیر روزنامه «مستقل» در تحلیلی برای انصاف نیوز درباره‌ی عملکرد فراکسیون امید در انتخابات هیات رییسه‌ی مجلس نوشت:

روز چهارشنبه 10 خرداد 96 انتخابات سال دوم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در فضایی تقریبا تقریبا غبار آلود برگزار شد.

ویژگی‌های این دوره از انتخابات با نوساناتی در ترکیب (منشی‌ها و کارپردازها) مشاهده شد.

در ترکیب کارپردازها، عثمانی نماینده اصلاح طلب و اهل تسنن از ترکیب هیات رییسه‌ی سال دوم خارج شد و به جای وی عباسی نماینده‌ی متمایل به جبهه پایداری به عنوان کارپرداز سوم در کنار آشوری و نعمتی قرار گرفت.

با این حساب عملا دست فراکسیون امید از 3 کرسی ناظران مجلس خالی ماند.

دو کرسی کار پردازی هم به طیف حامیان لاریجانی رسید.

اما در نتایج حاصله برای شش دبیر هیت رییسه واقعا اصلاح طلبان بی تدبیری کردند. در ترکیب 6 منشی هیات رییسه واقعا عملکرد فراکسیون امید پر انتقاد و نا امید کننده بود.

عملا از 6 کرسی منشی‌ها 5 سهمیه به اصولگرایان از طیف پایداری و لاریجانی رسید و اصلاح طلبان به یک کرسی دست یافتند.

ولی با یک نگاه به کرسی‌های 9 نفره‌ی ناظرین و دبیران، چنین ارزیابی و تحلیلی را می‌توان نوشت که ما اصلاح طلبان 8 بر یک بازی را به اصولگرایان واگذار کردیم.

آشوری و نعمتی از طیف حامیان لاریجانی در جایگاه قبلی ابقاء شدند، اگرچه بهروز نعمتی نسبت به دوره‌ی گذشته حدود 42 رای کمتر آورد!

اما اسدالله عباسی نماینده‌ی رودسر و عضو کابینه‌ی احمدی‌نژاد از طیف جبهه پایداری توانست به جمع 3 کار پرداز هیات رییسه راه یابد.

از فراکسیون امید فقط وکیلی توانست در جمع منشی‌های دوره‌ی جدید در جایگاه هیات رییسه بماند.

متاسفانه اقدام جمعی فراکسیون امید در شب گذشته مبنی بر حذف یوسف‌نژاد و جایگزینی خانم اولادقباد، گزینه‌ی جایگزینی مناسبی نبود و عملا دیدیم که کرسی فراکسیون امید به اصول گرایان رسید.

اما در انتخابات نواب رییس پیروزی چشمگیری نصیب اصلاح طلبان شد.

ارتقای آرای علی مطهری از 133 رای سال گذشته به 163 نفر حاوی پیام مهمی است که بیانگر تاثیر پذیری پارلمان نشینان از افکار عمومی است.

آرای مطهری نشان می‌دهد حدود 30 اصولگرای معتدل به مطهری رای داده‌اند.

در مقابل 107 رای حاجی بابایی کاندیدای اختصاصی جبهه پایداری نشان می‌دهد که کلیت مجلس شیفته‌ی حقیقت طلبی و شجاعت نماینده‌ی آزاده‌ی تهران علی مطهری است.

آرای پزشکیان هم که ترکیبی از اصلاح طلبان و نمایندگان آذری زبان است که نسبت به سال گذشته 21 رای بیشتر را نشان می‌دهد.

اما در خصوص کل ترکیب 12 نفره‌ی هیات رییسه باید گفت از 12 نفر فقط 3 صندلی به فراکسیون امید رسید. در حالی که در ترکیب سال قبل فراکسیون امید 6 سهمیه داشت. اکنون ورق برگشته است و اصول گرایان تند و کند مجلس به 9 کرسی دست پیدا کرده‌اند!

نبود چند نفر لابی‌گر قهار در فراکسیون امید گویای این واقعیت است. به عنوان نمونه وکیلی نماینده‌ی اصلاح طلب تهران که در لابی‌گری توفیق داشته است، توانست 171 رای به دست بیاورد و در جایگاه منشی‌ها ماندگار شد.

عملکرد هیات رییسه‌ی فراکسیون امید و به ویژه رییس این فراکسیون در ناکامی فراکسیون امید در این انتخابات داخلی خانه‌ی ملت کاملا چشمگیر است.

در یک نگاه آماری می‌توان گفت که فراکسیون امید به لحاظ آمار و ارقام شکستی غیرقابل باور را از اصول گرایان تجربه کرد.

عملا پرقدرت‌ترین فراکسیون مجلس دهم کمترین کرسی را به دست آورد و این عدد در مقایسه با فراکسون تندروها که نصف فراکسیون امید هستند و موفق به کسب 4 کرسی شدند را می‌توان ناشی گری در لابی نامید.

اما طیف لاریجانی با مهارت تشکیلاتی توانست 5 کرسی از 12 کرسی هیات رییسه را به دست آورد.

لاریجانی، پزشکیان و مطهری ماندند این بار با رای بیشتر

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. چند دوره س که ایشالا مالاشا میکنیم فله ای یه عده ناشناس رو وارد مجلس میکنیم و فقط روز اعلام نتیجه خوشحالی میکنیم …ی روز از توی لیست فاطمه حسینی در میاد … ی روزم بجای راغفر و یاشار سلطانی ی عده سیاسی کار وارد شورا میشن … ! حالا اینا به کنار با این چار سال چار سال در واقع عمرمونم ته میکشه

  1. اصلاح طلبان همیشه جاده صاف کن اصول گرایان بودند و هستند . آنها کهنه کار سیاستند و اینها بازیچه دستشان .

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا